انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

صادق چراغی: با تنگ‌نظری جایگاه هنر و فرهنگ ایرانی ضعیف‌تر می‌شود

با نفیر سرنانوازان ایرانی، امروز یکشنبه ۲۶ فروردین‌ماه، جشنواره ملی “سورناوا ” در دره شهر ایلام آغاز به کار می‌کند.
به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، «صادق چراغی» دبیر علمی جشنواره موسیقی «سورناوا» ضمن تشریح برنامه‌های موردنظر برای این همایش گفت: جشنواره ملی “سورناوا ” در دو بخش مقاله و سرنا نوازی باهدف ساختن روحیه، گسترش فرهنگ شادی و شور و امید و با رویکرد برپاداشتن همدلی و همبستگی در میان اقوام ایرانی ۲۶ تا ۲۸ فروردین ۹۷ در شهر تاریخی سیمره ” دره شهر ” از بخش‌های استان ایلام برگزار می‌شود.
وی با تأکید بر این مطلب که این جشنواره موسیقی را می‌توان بزرگ‌ترین رویداد درزمینۀ یک ساز کهن دانست درباره کارهای انجام‌شده این جشنواره در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود افزود :
بیش از ۲۵۰ اثر از هنرمندان ۲۰ استان کشور به دبیرخانه رسیده است که از این میان ۴۰ اثر موسیقایی و مقاله پذیرفته‌شده‌اند. برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌شده تا مقاله‌ها و گزارش تحلیلی مجموعه فعالیت‌های انجام‌شده در این جشنواره، گردآوری و مدون شود و به‌صورت کتاب جشنواره در دسترس دانشجویان و دوستداران این‌گونه جستارهای فرهنگی قرار گیرد. کتابی که در آن، پژوهشگران مناطق گوناگون ایران‌زمین، به جایگاه این ساز کهن در سامان خود پرداخته‌اند. چراکه ساز سرنا به سبب پیشینۀ بسیار کهن خود می‌تواند سازی ملی به شمار آید. کاربرد این ساز در پهنۀ بسیار گسترده‌ای از فرهنگ‌ها و کشورهای گوناگون، فراوان و بسیار است. به سبب همۀ این‌هاست که ما پیش‌تر از این می‌بایست به آن می‌پرداختیم.
به گفته دبیر علمی جشنواره “سورناوا ” اجرای برترین‌های سورنا نوازی و گرامی داشت پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران از دیگر برنامه‌های اجرایی این جشنواره است. از استادانی چون همت‌علی رضایی، علی‌دوست فلاحتی، مرادعلی نجات‌پور و همچنین استاد حسین فرجی که از خوانندگان مطرح اقوام زاگرس نشین هستند و همگی نقش به سزایی در پاسداری و گسترش موسیقی این دیار داشته‌اند تقدیر به عمل می‌آید.
دبیر علمی جشنواره موسیقی «سورناوا» در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: استاد محمدرضا درویشی پژوهشگر نام‌آشنای کشورمان، میهمان افتخاری این جشنواره خواهند بود.
چراغی دراین‌باره گفت : سال پیش بود که من بر آن بودم تا کتاب «نرمه‌نای» خودم که دستاورد بیش از ۱۵ سال درنگ و کنکاشم است را منتشر کنم. هم‌زمان استاد درویشی هم با بخش سازهای بادی کتاب دانشنامه بزرگ خود دست ورزی داشتند. همین هم‌زمانی و هم‌زبانی دستاویزی شد تا برای هم‌افزایی، گفتگوهای بسیار سودمندی به میان آمد. رهنمودهایی استاد درویشی برای بهتر شدن نوشتار کتاب من، بسیار درست و به‌جا بود آن چنانکه من کار بازنگری کتاب خودم را بنا به سفارش‌های به‌جای استاد از سر گرفتم. استاد درویشی برای من همیشه آموزگاری گزیده‌گو و نکته‌سنج بوده و هست. اکنون بسیار خوشوقتم که جشنواره‌ای با موضوع سرنا، هردوی ما را به شور و وجد آورده و ایشان هم به‌عنوان میهمان افتخاری در جشنواره حضور خواهند داشت.
وی ادامه داد: از میهمانان دیگر جشنواره می‌توانم از حضور بانو پروین بهمنی هنرمند پیشکسوت سرزمینمان نام ببرم. و همچنین حضور پژوهشگران ارزشمندی چون جناب آرمین فریدی ، دامون شش بلوکی و احسان عبدی پور ، که همگی این‌ها بسیار ارزشمند است.
چراغی تصریح کرد : سازها بخشی از پازل و جورچین بزرگ فرهنگی یک تمدن هستند و هر پیش آمدی باارزش است تا درباره هر بخش از پازل فرهنگی به سبب بهبود شرایط گفتگو و کنکاش ادامه داشته باشد. همه به این امید هستیم تا آیندگان ما امروزیان را درزمینۀ فرهنگ ایران‌زمین کم‌کار و بی‌انگیزه ندانند. همۀ این‌ها بهانه خوبی ست تا درباره یکی از نشانه‌های فرهنگی کهن یعنی ساز با پیشینۀ سرنا در این همایش درنگ و تأمل داشته باشیم.
به گفته دبیر علمی جشنواره موسیقی «سورناوا»، پژوهشگرانی که نتوانستند به سبب دوری راه یا گرفتاری در این همایش حضورداشته باشند نوید داده‌اند که با نوشتن مقاله، در بخش کتاب «سرنا» نقش داشته باشند. در نظر گرفتن نمود گیری کتاب «سرنا» با این انگیزه است تا نه‌تنها چنین همایش‌هایی در خود نمیرند، چه‌بسا به‌جای آن، برگزاری‌شان آغازی باشد برای انجام‌های بهتر. در آن روست که می‌توانیم از انجام یافتن چنین همایش‌هایی، بیشتر خرسند و شادمان باشیم.

وی تصریح کرد: من سال پیش، در دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از گروه داوران بودم و همان‌جا هم به دست‌اندرکاران و برنامه ریزان پیشنهاد دادم در برخی از رویه‌های خود تجدیدنظر کنند. توضیح دادم در این‌گونه همایش‌ها، گزارش‌های نوشته‌شده و کتاب است که می‌تواند به ادامه داشتن اندیشه‌ورزی‌ها و جستجوگری‌ها دامن زند. خوشبختانه هنرمند موزیسینی چون جناب آقای «احمد صدری» در آن گروه بودند و از همان سال پیش، با همکاری‌ها و دلگرمی دادن‌های این هنرمند گرامی، ما گردآوری و مدون کردن فعالیت‌های دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران را با چشم‌انداز کتاب شدن پیگیری نمودیم. بنابراین در جشنواره«سورناوا» هم در شورای سیاست‌گذاری، با همدلی آقای «احمد صدری» از همان آغاز چشم‌انداز کتاب را در نظر داشتیم و پیش‌تر از همه برای آن برنامه‌ریزی شد. کتاب «سرنا» پایگاهی می‌شود تا دارندگان اندیشه در این زمینه به انجام‌های بهتری درزمینۀ این ساز برسند و آغازی دیگر می‌شود تا ما یاد بگیریم درزمینۀ فعالیت‌های فرهنگی، با چشم‌انداز و نمودی روشمند و مدون به برنامه‌ریزی بپردازیم.
چراغی درباره چرایی‌ پرداختن به این زمینه در جشنواره موسیقی «سورناوا» گفت: امید دارم برگزاری این همایش تخصصی، نمونه‌ای باشد تا پژوهشگران و اندیشمندان در مناطق گوناگون به یاری دست‌اندرکاران بیایند و با یاری آن‌ها این‌گونه همایش‌ها، درباره سازهای دیگر نواحی هم رخ بدهد. فرهنگ اسلامی ایران‌زمین با همه این کنکاش‌هاست که می‌تواند برپای خود استوار بایستد. و به یاری این ایستایی است که هنرمندان و دست‌اندرکاران دست در دست یکدیگر می‌توانند با تاخت‌وتاز و تهاجم فرهنگی به ستیز برخیزند.
دبیر علمی جشنواره موسیقی «سورناوا» در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود افزود: با شعار نمی‌توان رودرروی تهاجم فرهنگی ایستاد. مسئولان و کارگزاران بایست به یاری هنر، فرهنگ و اندیشمندان بیایند تا با دامن زدن به هم‌افزایی‌ها بتوان، دایره اثرگذاری فرهنگ مصرفی غرب را کاهش داد. ما باور داریم روزگار شعار دادن گذاشته. با تنگ‌نظری در فرهنگ، جایگاه هنر و فرهنگ ایرانی اسلامی ضعیف‌تر و نزارتر می‌شود. کسانی که جلوی گسترش موسیقی ایرانی را می‌بندند دانسته و ندانسته راه را برای گسترش فرهنگ مصرفی غرب و موسیقی‌های بی‌هویت باز می‌کنند و آب به آسیاب فرهنگ بیگانه می‌ریزند.
جشنواره «سرناوا» از ۲۶ تا ۲۸ فروردین‌ماه در شهر تاریخی دره شهر (سیمره کهن) استان ایلام با حضور استادان موسیقی نواحی و پژوهشگران مطرح این حوزه برگزار خواهد شد. این رویداد بزرگ‌ترین رخداد سالیانه با زمینۀ ساز سُرنا در کشور به شمار می‌رود.
این جشنواره با همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دره شهر و انجمن موسیقی ایلام برگزار می‌شود و از بامداد امروز نیز رادیو فرهنگ در برنامه موسیقی نواحی ایلبانگ به چندوچون برگزاری این جشنواره باارزش پرداخته است. در این همایش هنری آقای «احمد صدری» عضو شورای سیاست‌گذاری است. «منوچهر تتری» دبیر اجرایی جشنواره است. هنرمند توانا و ارزشمند، جناب آقای «احسان عبدی پور» نیز از اعضای هیئت‌داوران است.