انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

شرایط آواز ایرانی سخت است

چهارمین نشست تخصصی «آیین آواز» در حالی برگزار شد که صدای یک نوجوان ۱۴ ساله با تحسین روبه‌رو شد و یک پژوهشگر موسیقی شرایط آواز ایرانی را بسیار سخت دانست.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، به نقل از ایسنا، در این برنامه علیرضا مرزبان – هنرجوی ۱۴ ساله – آوازی را در مایه دشتی همراه سنتور معین طبایی خواند.

علی شیرازی – کارشناس مجری برنامه – درباره آواز او گفت: به‌عنوان کم‌سن‌ترین خواننده‌ای که تا امروز در «آیین آواز» حضور یافته، می‌توان گفت که او شعر آوازش را با احساس می‌خواند و هیچ‌چیز در بیان شعری، کم نمی‌گذارد. این نوجوان هنرمند، پختگی و حس یک خواننده ۴۰ ساله را در شعرخوانی دارد.

علیرضا پیرهادی هم خواننده ۲۶ ساله‌ای بود که با وجود گذشت ۱۵ ماه از شروع کارش در آموختن آواز، آوازی را در دستگاه نوا خواند. محمدرضا هدایت‌زاده، نوازنده جوان سنتور او را همراهی کرد.

شیرازی درباره او نیز گفت: این چهره، نام و صدا را به خاطر بسپارید. مسلماً او در آینده حرف‌های زیادی در آواز خواهد زد.

سیدشریف نوری هم آوازش را با نی احمد اصغری از شاگردان کم‌سن و سال استاد محمدعلی کیانی‌نژاد در مخالف سه‌گاه عرضه کرد.

حمیدرضا معدنکار آخرین فردی بود که روی صحنه آمد و مرکب‌خوانی در راست‌پنجگاه و بیات ترک اجرا کرد. احمد اصغری یک‌بار دیگر هم با حضور در کنار معدنکار نی نوازی کرد.

این چهار نفر که آواز خود را اجرا کردند، از شاگردهای رضا رضایی پایور – خواننده موسیقی سنتی – بودند.

سیدحسن قاسمیان از شاگردان محسن کرامتی نیز یکی از خوانندگان بخش جنبی این نشست بود که ۱۶ آذرماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. او در مایه بیات اصفهان به همراه تار اکبر آقامیرزایی بر صحنه ظاهر شد و آوازی تقریبا وابسته به ردیف خواند.

شیرازی پس از اجرای او، بر ضرورت اجرای مداوم خوانندگان و هنرجویان آواز ایرانی برای رسیدن به پختگی و حفظ آمادگی‌شان تأکید کرد و گفت: بیش از نیمی از پروسه و راه خوانندگی و بویژه آوازخوان شدن، روی صحنه و در ارتباط مؤثر و مداوم با مخاطبان این هنر است که شکل می‌گیرد، یعنی هنرجو و حتی آوازخوان حرفه‌ای نیز باید مرتب روی صحنه ظاهر شود تا هنرش صیقل ببیند.

آوازخوانی رضایی پایور با سنتور مسعود نجفی و تمبک سیاوش عبدی در ابوعطا همراه تصنیفی ساخته نجفی با بیشترین استقبال از سوی تماشاگران روبه‌رو شد. او سپس از علی شیرازی خواست تا به‌عنوان شاگرد قدیمی‌اش آواز بخواند.

در ادامه، هوشنگ فراهانی – آهنگساز، نوازنده و پژوهشگر موسیقی – درباره آسیب‌شناسی آواز ایرانی، شرایط این هنر را بسیار سخت دانست و گفت: هجوم‌های متعدد رسانه‌ها و فرهنگ‌های مختلف در روزگار جهانی شدن، یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر این شرایط است. متأسفانه هنرمندان ما به نوعی وادادگی در برابر این شرایط نابرابر تن داده‌اند.

شیرازی نیز آواز ایرانی را هنری دانست که با پسرفت بسیار از مسیر خودش خارج شده و سال‌ها تلاش و همدلی لازم است تا بتوان این هنر سترگ را به رونق و شکوه گذشته‌اش بازگرداند.

نشست بعدی «آیین آواز» ساعت ۱۷ روز سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.