انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

«شب ساز و آواز» در سالن رودکی برگزار می‌شود

کنسرت شب ساز و آواز سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت، ساعت ۲۱، به همت مؤسسه‌ی فرهنگی هنری نغمه حصار در تالار رودکی برگزار می‌شود.

شب اول: وحید تاج و قاسم رحیم‌زاده. پوریا اخواص و محمد آدینه

وحید تاج: «هدف از برگزاری این کنسرت، آن هم در قالب ساز و آواز، حفظ و ترویج این قالب کلاسیک موسیقی ایرانی است و علت تقدیم شدن آن به استاد شجریان به این خاطر ات که به هر حال حق بسیار زیادی بر گردن موسیقی این کشور دارند.»

«قطعات از پیش تعیین نشده‌اند، و به صورت بداهه و در لحظه اجرا می‌شوند. در این اجرا قاسم رحیم‌زاده، نوازنده‌ی تار، با من روی صحنه خواهد رفت.»

پوریا اخواص: «در شب اول من به همراه محمد آدینه (تار) و محمدرضا شرایلی (تمبک) روی صحنه خواهیم رفت. برنامه بداهه است و قطعات از پیش مشخص نشده‌اند. ساز و آواز ضربی و تصنیف کارعمل اجرا می‌شود.»

«هدف از اجرای این کنسرت «شب ساز و آواز» ترویج بیشتر ساز و آواز به گوش شنونده‌ی ایرانی است. این فرم، که تا حدودی مهجور واقع شده است، باعث می‌شود بیشتر در بین مردم رایج شود و به همین بهانه این اجرا را به استاد محمدرضا شجریان تقدیم کردیم که واقعاً حق بزرگی به آواز و موسیقی دارند.»

شب دوم: حسین علیشاپور و مهدی رستمی. امیر اثنی‌عشری و سعید نایب‌محمدی

امیر اثنی‌عشری: «روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه به همراهی سعید نایب‌محمدی نوازنده‌ی عود، برنامه‌ای را در قالب ساز و آواز به روی صحنه خواهیم برد که در آن تلاش شده است از ظرفیت‌های آواز ایرانی در مُدگردی‌ها و ارتباط نغمات استفاده شود. یکی از موضوعاتی که در این کنسرت به چشم می‌آید همدلی، مهر و رفاقت خوانندگان و نوازندگان است که در کنار هم و در یک اتفاق هنری مشترک، حضور می‌یابند تا هنر خویش را برای مخاطبان به اجرا درآورند.

حسین علیشاپور: «من به همراه مهدی رستمی، نوازنده‌ی سه‌تار، که تور کنسرت‌ «انعکاس سکوت» را دو ماه پیش در چند شهر انگلستان با همراهی دو نوازنده‌ی دیگر، ادیب رستمی و تارا جاف برگزار کردیم، روی صحنه خواهیم رفت.

«این اجرا کاملاً به صورت بداهه برگزار می‌شود و بستگی به شرایط روحی و حال ما در شب اجرا دارد. بنابراین تا دقایقی قبل از کنسرت هم مشخص نیست در چه مایه‌ای قرار است برنامه را اجرا کنیم.»

فروش اینترنتی بلیت کنسرت «شب ساز و آواز» که به همت مؤسسه‌ی نغمه حصار برگزار می‌شود، هم اکنون در سامانه‌ی «ایران کنسرت» به نشانی www.iranconcert.com در جریان است.

گفتنی است ویژه‌برنامه‌ی «شب ساز و آواز» به صورت کاملاً مجزا و جداگانه نسبت به پروژه‌ی «مجالس ساز و آواز» که پیش از این به همت طینوش بهرامی، نوازنده‌ی و مدرس موسیقی ایرانی، میزبان علاقه‌مندان موسیقی بود، برگزار می‌شود.