انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

شب دانشجویان منتخب موسیقی دانشگاه هنر و گیلان

در دومین روز دانشجویان منتخب موسیقی دانشگاه هنر و دانشگاه گیلان در دو سئانس با حضور اساتیدشان و مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در تالار رودکی روی صحنه رفتند.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، در سئانس اول (ساعت ۱۸) دانشجویان منتخب دانشگاه هنر متشکل از هومن قنبری (تار)، ساسان زندکریمی (سه‌تار)، ساینا طهماسب زمانیان (تار) به همراه تمبک شایان یزدی‌زاده، مجید عموزاده (نی)، عمران فربانی فعال (تار) به همراه تمبک حامد خدامی، آرمین حسینی (عود)، سینا گلکار (تار)، حامد بالنده (سنتور) به همراه تمبک حامد خدامی، امیرحسین رئوفی (سنتور) هر کدام روی صحنه آمدند و در مقابل اساتید و حاضرین به اجرای برنامه پرداختند.

در این برنامه هومن قنبری آواز ابوعطا، ساسان زند کریمی دستگاه نوا، ساینا طهماسب زمانیان دستگاه راست پنجگاه، مجید عموزاده آواز شوشتری و آواز دشتی، و عمران قربانی‌فعال آواز افشاری اجرا کردند.

پس از ده دقیقه آنتراکت بقیه‌ی نوازندگان هر کدام برای اجرای برنامه‌ی خود روی صحنه آمدند. در ادامه‌ی اجراها آرمین حسینی دستگاه شور، سینا گلکار آواز بیات ترک، حامد بالنده آواز دشتی، و امیرحسین رئوفی نیز آواز دشتی اجرا کرد.

اتابک الیاسی، مدیر گروه نوازندگی موسیقی ایرانی دانشکده‌ی موسیقی دانشگاه هنر درباره‌ی اهمیت اجرای صحنه‌ای برای دانشجویان موسقی گفت: خیلی ممنونیم از اینکه این فرصت در اختیار دانشجویان دانشکده‌ی موسیقی دانشگاه هنر قرار داده شد تا بتوانند دست‌آوردهای خودشان را روی صحنه نشان دهند؛ تجربه‌ی اجرای زنده در سالن‌های رسمی تجربه‌ی منحصربه‌فردی است و این شانس را دانشجویان دانشکده‌ی هنر داشتند تا از آن استفاده کنند و کار خود را ارائه دهند.

وی در مورد نوازندگان این اجرا گفت: دانشجویان ترم‌های بالا هستند و حتی برخی‌شان هفته‌ی پیش فارغ‌التخصیل شده‌اند. این در واقع تجربه‌ی چهار سال، البته آن زمانی که مربوط به موسیقی دانشکده‌‌ی موسیقی بوده و ما شاهد آن بوده‌ایم، بوده که عده‌ای جمع‌بندی کرده‌اند و آن را به نمایش می‌گذارند و نوع تفسیرشان را از موسیقی نشان می‌دهند. در مجموع با توجه به این چهار سالی که من شاهد بوده‌ام و با توجه به دانش و تجربه‌ای که در این سال‌ها کسب کرده‌اند به نظرم گام‌های خوبی برداشته‌اند، جایگاهی که قرار گرفته‌اند جایگاه خوبی است، نقطه‌ی پایان نیست، بلکه نقطه‌ی شروع است و امیدوارم این فرصت را داشته باشند باز هم در محافل و سالن‌های رسمی کارشان را ارائه دهند. در کل، این رویداد را مثبت ارزیابی می‌کنم و با توجه به انتظاری که داشتم راضی‌کننده بوده است.

در سئانس دوم (ساعت ۲۱) نوبت به اجرای دانشجویان منتخب رسید تا در مقابل اساتید و حاضرین اجرای خود را به نمایش بگذارند.

دانشجویان منتخب دانشگاه گیلان عبارت بودند از: یونس اعلم (کمانچه) اجرای دستگاه ماهور، مسعود آصفی (سنتور) به همراه تمبک همایون جهانشاهی اجرای دستگاه همایون، موسی حاجب (نی) به همراه تمبک ماهور نیری‌زاده اجرای دستگاه همایون، امیر وزان (سه‌تار) اجرای دستگاه نوا، زهرا گودرزی (عود) به همراه تمبک ماهور نیری‌زاده اجرای آواز دشتی، و سیاوش اسماعیلی (تار) به همراه تمبک سروش کمالیان اجرای آواز افشاری.

مهدی علومی، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در خصوص اجرای نوازندگان این دانشگاه گفت: تجربه و اجرای اول برخی از نوازندگان بود و به عنوان کار اول‌شان راضی‌کننده بود و قطعاً در اجراهای بعدی از سطح و کیفیت مطلوب‌تری برخوردار خواهد بود. برنامه‌ی برخی از هنرمندان اجرای آثار اساتید موسیقی ایرانی بود، مثل اجرای ساز سه‌تار و نی که مخصوصاً این کار انجام شده بود تا بتوانند کاری را به لحاظ کلاسیک ارائه دهند و در اجراهای بعدی به اجرای خود بپردازند.

وصال عرب‌زاده، دیگر عضو هیئت علمی دانشگاه موسیقی گیلان در مورد اجرای دانشجویان خاطرنشان کرد: باید به عنوان این برنامه توجه کرد که نام آن اجرای دانشجویان منتخب دانشگاه گیلان بود. ما با توجه به پتانسیلی که دانشگاه گیلان دارد، هم از دانشجویان فارغ‌التحصیل و هم در حال تحصیل استفاده کردیم. به همین خاطر به‌لحاظ سطح کیفی و کمی مطمئناً اختلافی وجود داشت و در برخی مواقع محسوس هم بود، اما به هر حال باید به دیگر دانشجویان هم فرصت داد تا اجرای صحنه‌ای را تجربه کنند، چرا که در همین میادین است که نوازندگان دیده می‌شوند و خود را پیدا می‌کنند. امیدوارم این برنامه‌ها تداوم داشته باشد.

وی در پایان در مورد لزوم حضور اساتید و دانشجویان موسیقی در چنین برنامه‌هایی تأکید کرد: حضور اهالی موسیقی در چنین برنامه‌هایی بسیار تاثیرگذار است، چرا که مخاطبان موسیقی کمتر این عزیزان را می‌شناسند و بیشترین قشری که با آنها در ارتباطند دانشجویان موسیقی و اساتید آنها هستند. بنابراین اساتید باید از چنین برنامه‌هایی تنها با حضورشان حمایت کنند. عدم حضور آنها در چنین رویدادهایی انگیزه‌ی لازم را از دانشجو می‌گیرد. برای حمایت از نسل آینده تنها با شعار و حرف نمی‌شود کاری کرد، بلکه باید عمل کرد و عمل‌کردنش هم خرجی ندارد، تنها حضورشان در این رویدادها کافی است.

در اجراهای شب گذشته فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، بهرام جمالی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، وصال عرب‌زاده و مهدی علومی از اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان، اتابک الیاسی و احسان ذبیحی‌فر از دانشگاه هنر و بابک خضرایی حضور داشتند.