انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

سیزدهمین شب ‌آواز ایرانی برگزار می‌شود

سیزدهمین شب‌ آواز ایرانی روز شنبه ۲۶ تیر، ساعت ۱۸ در تالار «اندیشه»ی حوزه‌ی هنری برگزار می‌شود. در این برنامه هنرمندان غیرایرانی نیز به اجرای برنامه می‌پردازند.

به گزارش نای، در سری جدید شب آواز ایرانی در هر برنامه، همانند گذشته، شش گروه به اجرای برنامه خواهند پرداخت که همچون گذشته یک گروه با عنوان میهمان ویژه، از چهره‌های شناخته‌شده‌ی آواز و موسیقی، اجرا دارند و پنج گروه جوان منتخب دیگر به شکل رقابتی به صحنه می‌روند و اجرای این گروه‌ها توسط هیئت داوران که از اساتید صاحب‌نام عرصه‌ی موسیقی و آواز ایرانی‌اند ارزیابی می‌شود. در پایان هر برنامه نیز یک گروه به عنوان گروه برتر معرفی خواهد ‌شد.

در سیزدهمین شب‌ آواز ایرانی، شهیر صدر، از خوانندگان افغانستان، به همراه سروش صدر (سنتور) یکی از گروه‌‌های شرکت‌کننده در مراسم خواهند بود که به اجرای آوازی در مایه‌ی همایون با اشعار بیدل دهلوی می‌پردازد.

شهیر صدر، متولد ۱۳۵۵ دوره‌های ردیف آوازی را نزد مرحوم ابراهیم جهانبخش، رضا شاکری و علی جهاندار فرا گرفته و تا به امروز اجراهای متعددی را در دانشگاه‌های کشور داشته است. سروش صدر نیز مبانی موسیقی را نزد مرحوم ابراهیم جهانبخش و دوره‌ی مقدماتی سنتور را نزد علی سعادتی‌فر آموخته و زیر نظر علی بهرامی‌فر دوره‌های ردیف‌نوازی را فرا گرفته است و با تعدادی از گروه‌‌های موسیقی به عنوان نوازنده همکاری داشته است.

از دیگر بخش‌های این برنامه می‌توان به اجرای فرامرز نصیری به همراه سپهر لاجوردی (سه‌تار) و امیر یوسفی (تمبک) اشاره کرد. فرامرز نصیری، فراگیری موسیقی را نزد استاد اسماعیل نصیری آغاز کرده و برای فراگیری آواز ایرانی از محضر اساتید رضا رضایی پایور و علی جهاندار بهره‌مند شده است. وی سلفژ را نزد شهرام مظلومی و محمدرضا چراغعلی آموخته است.

گفتنی است سپهر لاجوردی (سه‌تار) از محضر اساتیدی همچون درویش روح‌افزا، حسین علیزاده، کمال پورتراب و وارطان ساهاکیان بهره‌مند شده و تا کنون اجراهایی در هند و اسپانیا داشته است. امیر یوسفی (تمبک) نزد کامران یعقوبی تمبک را آموخته است.

در این نشست ماهانه که با هدف تجلیل از پیشکسوتان آواز ایرانی، کشف و معرفی چهره‌های جدید شکل گرفته است هنرمندان دیگری نیز اجرا خواهند داشت.

سیزدهمین شب آواز ایرانی به همت مرکز موسیقی و مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه‌ی هنری، شنبه ۲۶ تیر‌ماه ساعت ۱۸ در تالار «اندیشه»ی حوزه‌ی هنری برگزار می‌شود. ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.