انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

سحر ابراهیم : ردیف‌نوازی احتیاج به تجربه دارد

به گزارش نای ، سحر ابراهیم داور بخش قانون این دوره از جشنواره در خصوص سطح کیفی آثار شرکت کنندگان گفت: اولین چیزی که باعث خوشحالی من شده و بسیار توجه من را جلب کرده، تعداد بالای هنرجویانی است که در زمینه نوازندگی ساز قانون فعالیت می‌کنند و مشتاقانه در این جشنواره شرکت کرده اند. چرا که ساز قانون سازى است بسیار مهجور و این تعداد شرکت‌کننده نشان از توجه ویژه جوانان به این ساز دارد و اینکه این نوازندگان به سطح کیفى قابل قبولى برای حضور در این جشنواره رسیده اند.

وی در خصوص نکات مثبت و منفی شرکت کنندگان افزود: بیشترین مشکل در زمینه ردیف‌نوازی و درک آن و همچنین بداهه نوازى بر اساس ردیف بود. هرچند که ردیف‌نوازی نیازمند تجربه است و بایستی با وقت و دقت بیشتری در این زمینه کار شود تا هنرجویان بتوانند در مسیر درست قدم بردارند. در تقابل با این امر، شاهد درک صحیح ریتم‌ تعدادى از هنرجویان نیز بودم که با وجود سن کم این عزیزان، قابل ستایش بود.

داور بخش قانون پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره تاثیر جشنواره در ایجاد انگیزه و علاقه بین نسل جوان اظهار داشت: حضور در جشنواره قطعاً تاثیر زیادی برای نوازندگان نسل جدید دارد. زیرا حس رقابتی که با یکدیگر دارند و تلاش و جنب و جوشی که بین آنها ایجاد می‌شود بسیار موثر است و موجب پیشرفت این دسته از نوازندگان مى شود. در واقع جایگاه جشنواره به گونه‌ای است که نوجوانان و جوانان تمایل دارند خودشان را به سطح کیفى آن برسانند و برای دستیابى به این امر، طبیعتاً تلاش بیشتری می‌کنند.

وی ادامه داد: من معتقدم هر چقدر تعداد جشنواره‌هایى از این دست، بیشتر شود هنرجویان و نوازندگان انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند چرا که می‌دانند در محیطى مثل جشنواره امکان دیده شدن پیدا مى شود. فارغ از در نظر گرفتن شرایط مربوط به بیمارى کرونا، متاسفانه کار اجرایی جوانان به چشم نمى آید. بنابراین برگزاری چنین جشنواره‌هایی مانند جشنواره موسیقی جوان کمک شایانى است در این زمینه که علاوه بر دیده‌شدن نوازندگی‌ نسل جوان، موجبات هر چه بیشتر پیشرفت آنها نیز فراهم شود.

سحر ابراهیم با بیان اینکه تلاش شرکت‌کنندگان ستودنی است، گفت: من از برگزارکنندگان جشنواره خصوصاً جناب آقاى هومان اسعدى تشکر می‌کنم که در شرایط سخت کرونا این جشنواره را زنده و برقرار نگه داشته‌اند.

این نوازنده قانون در خاتمه ضمن ابراز خرسندی از ادامه‌یافتن برگزاری جشنواره موسیقی جوان خاطر نشان کرد: برگزاری جشنواره موسیقی جوان در هر دوره‌ای تجربیات گسترده‌ای را برای شرکت‌کنندگان، برگزارکنندگان و داوران به همراه دارد. حضور امسال من در بخش داورى جشنواره جوان، برایم بسیار خوشایند بود و امیدوارم هرسال این جشنواره به بهترین شکل ممکن برگزار شود.