انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

سال ها هنرنمایی هنرمند پیشکسوت موسیقی کردستان ارج نهاده شد

جمعی از هنرمندان، ادبا، فعالان فرهنگی و اجتماعی با حضور در منزل مهدی حجت السادات از اساتید پیشکسوت حوزه موسیقی، نقاشی و خوشنویسی استان، از سال ها تلاش، هنرنمایی و خدماتش در این عرصه تجلیل و قدردانی کردند.

در این دیدار که به همت انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان و موسسه «تروسکه ی سنه ی فرهنگی» انجام شد، سید اسماعیل حسینی، امجد افتخار، دکتر فاتح عزت پور، داریوش راشد نسب، دکتر امید استادنوروزی و جلال شریعتی در ارتباط با توجه بیشتر به فرهنگ و هنر و تکریم اهالی هنر، و هنرنمایی و تلاش های استاد حجت السادات به صورت کوتاه به بیان مطالبی پرداختند و تلاش های این هنرمند پیشکسوت را ستودند.

امجد ویسی، کورش جلالی و محمود محمودی نیز به مناسبت این دیدار چند قطعه از اشعار خود را قرائت کردند و مهدی حجت السادات به همراهی بهرام خورشیدی از نوازندگان برجسته تار به اجرایی یکی دو قطعه از آثار قدیمی ایشان پرداختند.

در پایان این دیدار از سوی مؤسسه مردم نهاد تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان لوح سپاس، همراه هدیه ای به حجت السادات تقدیم و مجسمه مستوره اردلان نیز به همسرش خانم افسانه نساج که همیشه و همواره همراه و حامی این هنرمند بوده است، اهدا شد.

تابلوی هنری (خوشنویسی) اثر محمدصابر صابر توسط همسر وی خانم شاهدُخت احسن به حجت السادات تقدیم شد و همچنین امجد افتخار رئیس انجمن خوشنویسان شهرستان سنندج به نمایندگی از این انجمن یکی از آثار خود را به حجت السادات هدیه کرد.

استاد مهدی حجت اسادات در سال ۱۳۲۷ در محله چهارباغ سنندج متولد شد، این هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی علاوه بر خوانندگی، هنر را با فرا گرفتن نقاشی و خوشنویسی در خود به اوج رساند و با فعالیتی بیش از نیم قرن در حوزه موسیقی کُردی، چهره ای ماندگار از خود برجای گذاشته و در این عرصه خدمت شایسته و ارزنده ای به شعر و هنر موسیقی کردستان کرده است.

صدای او در سال ۱۳۴۶ مورد توجه استاد بزرگ موسیقی کُردی مرحوم «حسن کامکار» قرار می گیرد و از طریق وی وارد رادیو سنندج می‌شود، به این ترتیب کار حرفه‌ای این هنرمند پیشکسوت موسیقی کردستان، از همان اواخر دهه ۴۰ شمسی با ورود به رادیو آغاز شد و طی چند سال فعالیت در کردستان بیش از ۳۵ آهنگ را ضبط کرد.

پس از چند سال فعالیت در رادیو سنندج، به تهران می‌رود و در اوایل دهه ۵۰ شمسی از طریق استاد «مظهر خالقی» به رادیو تهران «ارکستر رادیو» معرفی شده و با اساتیدی همچون «جلیل شهناز» و «پرویز یاحقی» آشنا می شود که در شورای موسیقی توسط اساتیدی همچون پرویز یاحقی، حبیب الله بدیعی، جلیل شهناز و معینی کرمانشاهی مورد تست قرار می گیرد که صدا و هنرش مورد قبول این شورا قرار گرفته و ادامه همکاری به مدت نامحدود برای این هنرمند در ارکستر ملی رادیو صادر می شود در آن زمان ۴۰ آهنگ دلنشین کُردی را به ضبط رسانده که بر روی موج رادیو نیز پخش شده است.

«مهدی حجت السادات» در حوزه خوشنویسی نیز از اساتید این هنر بوده و همچنین در حوزه نقاشی نیز فعالیت چشمگیری داشته است که تولید ده ها اثر با استفاده از پاستل و سیاه قلم در اندازه های مختلف با موضوعات طبیعت بی جان، پرتره مشاهیر کُرد و ایران زمین، طبیعت، فولکلور منطقه و کپی برداری آثار بزرگان نقاشی حاصل تلاش های این هنرمند پیشکسوت سنندجی است که در چندین نمایشگاه هم در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است و در این حوزه نیز به مدت ۵۰ سال است ضمن هنرنمایی در این رشته به آموزش هنرجویان و علاقمندان مشغول است و شاگردان توانمند و ارزنده ای را هم پرورش داده است.