انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

سازهای کلاسیک نوازان کوک شد

جشنواره ملی موسیقی جوان که پس از اتمام بخش موسیقی دستگاهی این روز ها در حال برگزاری بخش موسیقی کلاسیک است، در پانزدهمین روز از شهریور ماه به هنرنمایی نوازندگان دو ساز ویولن و ویولا اختصاص داشت.

به گزارش روابط عمومی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان،  تالار رودکی در این روز از نوازندگان این ساز ها میزبانی کرد و آن ها در مقابل هیات داورانی متشکل از سیاوش ظهیر الدینی، مرجان قنبری مهر و ابراهیم لطفی به رقابت پرداختند.

براساس این گزارش، ویولن نوازان که در سه رده سنی الف، ب و ج قرار داشتند به ترتیب در دو سانس روی صحنه حاضر شدند تا در سانس سوم نوبت به نوازندگان ویولا برسد.

علیرضا آذربو اولین شرکت کننده رده سنی الف برای ویولن بود، بعد از او هستی آریان نیا، محمدرضا بهرامی، عرفان جاویدنیا، سارا رهنما فلاورجانی، نگین ریاحی کیا، رز سان احمدی و آرمان نیک پور طهرانی آرشه های شان را روی ساز کشیدند.

همزمان با نواختن آن ها، پیانیستی همراهی­شان می کرد و صدای پیانو و ویولن در هم آمیخته می شد که برجذابیت های این بخش افزوده بود.

گروه سنی الف برای بخش نهایی باید به قطعاتی از موتزارت، باخ، شوبرت و کورلی مسلط می بودند.

در ادامه گروه سنی الف، راه یافتگان به مرحله نهایی از گروه سنی ب مقابل داوران حاضر گشتند. کیارش آرین، روزبه حجت پناه، تارخ سبزواری، فرداد صدقی، علی علیزاده، فارس مخلصی، سارا نادری و محمدرضا نامجو باغینی اسامی نوازندگان این رده سنی بود. این نوازندگان باید برای این مرحله آماده نواختن قطعاتی مشخص از موتزارت، هایدن، بتهون و شوبرت می بودند.

در بازه زمانی دوم این روز باید گروه سنی ج به ویولن نوازی می پرداخت. هفت شرکت کننده این رده سنی به ترتیب رامین اقتصاد، بهزاد جعفریان، صدف حقی، فرزان زاهد منش، فرشاد شیرانی، ریحانه قمر صورت و وداد واقفی نام داشتند. قطعاتی از ساراساته، وینیاوسکی، فرانک و برامس برای این گروه سنی انتخاب شده بود تا نواخته شود.
آخرین بازه زمانی این روز از جشنواره اختصاص به ویولا داشت. سه شرکت کننده این ساز که هر یک در یکی از سه رده سنی قرار داشتند، ویولا های خود را بدست گرفته و نواختند. فرین جوادی در گروه سنی الف، روزبه حجت پناه در گروه سنی ب و آرین زمانی علویجه در گروه سنی ج این بخش قرار داشتند.