انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

زمان تشییع فرود گرگین‌پور اعلام شد

مراسم بدرقۀ پیکر فرود گرگین‌پور، پیشکسوت موسیقی قشقایی، ساعت ۹ صبح چهارشنبه ۱۸ دی از تالار وحدت به سمت شهر آباده برگزار می‌شود.

به گزارش نای، نازلی جهانگیری خواهر افسانه جهانگیری، خوانندۀ قشقایی و همسر فرود گرگین‌پور با اعلام خبر برگزاری مراسم بدرقۀ این هنرمند پیشکسوت موسیقی ایران گفت: بعد از این مراسم پیکر مرحوم گرگین‌پور برای خاکسپاری به زادگاهش شهر آباده در استان فارس منتقل می‌شود.

فرود گرگین‌پور شامگاه سه‌شنبه دهم دی پس از تحمل یک دوره بیماری در تهران درگذشت.

او نوازندۀ سازهای کمانچه، ویلن، پیانو و آهنگساز قشقایی و نیز خواهرزادۀ محمد بهمن‌بیگی، بنیان‌گذار آموزش عشایری در ایران و برادر دکتر فرهاد گرگین‌پور آهنگساز موسیقی قشقایی بود.

وی آموزش موسیقی را زیر نظر اساتیدی چون علی تجویدی، حبیب‌الله بدیعی، علی‌اصغر بهاری و نورعلی برومند فرا گرفت و تحصیلات تکمیلی در حوزۀ موسیقی را در دانشگاه تهران به اتمام رساند.

«ترکمن صحرا»، «هجران»، «کورآغلو»، «منظومه صنم و غریب» و «مجموعه موسیقی قشقایی» از جمله آثار به جامانده از این هنرمند پیشکسوت موسیقی قشقایی است که بیشتر منابع پژوهشی در حوزه موسیقی اقوام ایران است. از فرود گرگین‌پور که خود ردیف‌دان بود، آهنگ‌هایی در مایه‌های موسیقی ایرانی به جا مانده که برای خوانندگان مختلف ساخته شده است.