انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

دومین آیین سال نوای موسیقی ایران در نیاوران برگزار شد

دومین آیین «سال نوای موسیقی ایران» با تجلیل از مقام هنری شش هنرمند رشته‌های نوازندگی و تدریس موسیقی کلاسیک در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، این مراسم به دبیری علی جعفری پویان و همت ۱۰۰ هنرمند عرصه‌ی موسیقی و با حمایت بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران با حضور هنرمندان و علاقمندان به این حوزه برگزار شد.

در این آیین از بزرگان موسیقی همچون روبن طهماسیان نوازنده و مدرس ویلن، منوچهر انصاری نوازنده و مدرس ویلن، داود جعفری امید نوازنده و مدرس ویلنسل، منوچهر بیگلری نوازنده و مدرس ترومپت، رحمت افشار نوازنده و مدرس کلارینت و مرتضی دل شب مدرس تئوری موسیقی و سلفژ تجلیل شد.

اولین سخنران این برنامه سیدعباس سجادی، مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران بود که ضمن خیرمقدم طی سخنانی عنوان داشت: در جامعه کنونی ما آنچه اتفاق می‌افتد به کمک فضای مجازی در زمان بسیار کوتاهی منتشر می‌شود و همه از آن خبردار می‌شوند. مثل همین حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو که دل همه ملت ایران را به درد آورده است. این مسائل به ما یادآوری می‌کند برای اینکه جامعه آرامی داشته باشیم نیازمند چنین محافلی هستیم چون به تعبیر زیبای آن بزرگی که می‌گفت: «ما در جامعه‌مان فضیلت‌های فراموش‌شده‌ای داریم» هرچه می‌کشیم از فراموش شدن این فضیلت‌هاست.

سجادی در ادامه افزود: مهم‌ترین نکته تربیتی همین است که باید بزرگان را پاس داشت و به آنها احترام گذاشت. این را اگر فرهنگ نکنیم و در بافت جامعه وارد نکنیم، قطعاً جامعه فردای ما از امروز بدتر خواهد شد. آنچه این حوادث به ما یادآوری می‌کند توجه بیش از پیش به مقوله‌ی فرهنگ است و ما بیشتر از مدیریت بحران دچار بحران مدیریت هستیم. تنها چاره و راهکار این مشکل ارتقای سطح فرهنگی است.

مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران اضافه کرد: من تشکر می‌کنم از دوستان عزیزی که پیشنهاد برگزاری چنین برنامه‌ای را مطرح کردند. در سال گذشته اولین سال نوا را برگزار کردیم و امسال این دوستان مطرح کردند از چند هنرمند و استاد بزرگ عرصه‌ی موسیقی تقدیر شود که شاگردان آنها بالغ بر۱۳۰ نفر از عزیزان هنرمند در این کشور می‌باشند.

همچنین در این برنامه فیلم‌های مستند کوتاه ساخته فرید حامدی در خصوص هر یک از هنرمندان تقدیرشده و سپس قطعه‌ای از ساخته‌های رضا روحانی نیز برای حضار پخش شد. این برنامه با یک دقیقه سکوت به همراه کلیپی به یاد جان باختگان حادثه پلاسکو ادامه پیدا کرد. همچنین شاگردان این اساتید قطعاتی کلاسیک برای مخاطبان اجرا کردند.

علی جعفری پویان دبیر آیین سال نوای موسیقی ایران نیز در ادامه ضمن قدردانی از کلیه کسانی که از برگزاری این برنامه حمایت کردند گفت: خوشحالم که در کنار هم امسال برای دومین بار توانستیم سال نوای موسیقی ایران را برگزار کنیم. امیدورام این برنامه به صورت منقطع و موقت نباشد بلکه استمرار پیدا کند و در سال های آینده نیز شاهد برگزاری چنین رویدادی باشیم. همچنین از کسانی که به دعوت من پاسخ مثبت دادند تشکر می کنم. امیدوارم سال آینده این برنامه در حوزه موسیقی سنتی هم برگزار شود. در پایان لازم می دانم به شکل خاص از سه نفر تشکر کنم که اگر اینها نبودند من تنها بودم. آقای عباس سجادی آقای فرید حامدی و حسین تفرشی که همراهی این عزیزان موجب برگزاری چنین برنامه‌ای شد.

کامبیز روشن‌روان، موسیقیدان و آهنگساز که نتوانسته بود در این برنامه حضور یابد پیامی را برای «مرتضی دل‌شب» به پاس چندین دهه تلاش در عرصه موسیقی ارسال نبود که قرائت شد.

وی در بخشی از این پیام صوتی با اشاره به سابقه طولانی رفاقتش با دل شب گفت: مرتضی دل‌شب را ۵۰ سال است که می‌شناسم. سال های زیادی همکار بودیم. او به راستی یک معلم واقعی بود. از منظر من معلم کسی است که در مورد آنچه تدریس می‌کند همیشه در حال فراگیری و بروزرسانی است و تلاش می‌کند به روش‌های جدید آموزشی دست یابد. دل‌شب این خصوصیات را به طور کامل داشت و آنچه را که آموزش می‌داد از صمیم قلب بود.

وی در ادامه افزود:تا جایی که به خاطر دارم دل شب در هنرستان دانشگاه و آموزشگاه همیشه به هنرجویانش علاقه‌ی ویژه‌ای داشت و کمتر کسی را دیدم که چنین رابطه‌ای خاص با شاگردانش داشته باشند. در واقع او معلمی به معنای کامل بود. در دورانی که دل شب فعالیت آموزشی کمتری داشت همیشه با من در تماس بود تا مطالب جدید را برای هنرجویان موسیقی بنویسیم و در اختیارشان قرار دهیم.از این رو می توان از او به عنوان چهره برجسته موسیقی کشور یاد کرد.

گفتنی است در پایان این آیین، تندیس سال نوا به همراه هدایایی از طرف برگزارکنندگان برنامه و بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران به هنرمندان اهدا شد.

این آیین با حضور هنرمندان و اساتید عرصه موسیقی همچون دکتر حسن ریاحی، هوشنگ و ارسلان کامکار، فریدون شهبازیان، وارتان ساهاکیان و ابراهیم لطفی برگزار شد.

لازم به ذکر است در نخستین «سال نوای موسیقی ایران» که در خردادماه ۹۴ در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، از مقام هنری ابراهیم لطفی تجلیل به عمل آمده بود.