انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

دوئت «نقش» برگزار شد

دوئت گیتار کلاسیک گلفام خیام و کلارینت مونا مطبوع‌ریاحی با عنوان «نقش» پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت در تالار رودکی برگزار شد.

این کنسرت به مناسبت رونمایی آلبوم «نقش» توسط این دو هنرمند اجرا شد. این آلبوم در سال ۹۳ در آلمان ضبط شده و با همکاری نشر هرمس و ای.سی.ام. (ECM) در ایران و آلمان منتشر شده است.

این کنسرت در حقیقت اجرای موسیقی مدرن با استفاده از عناصر موسیقی ایرانی بود؛ رویکردی که درک این ژانر از موسیقی را برای شنونده‌ی ایرانی راحت‌تر می‌کرد: استفاده از تکنیک مضرابِ ریزــ که در ساز سه‌تار معمول است‌ــ با گیتار کلاسیک و ترکیب آن با تکنیک‌های معاصر گیتار.

اجرای این ژانر موسیقی در ایران قدمت زیادی ندارد و در واقع در غرب از دهه‌ی ۴۰ میلادی پس از مرگ آنتون وبرن در قالب ژانرهایی چون سریالیسم، موسیقی تجربی، مینی‌مال و غیره و از اوسط دهه‌ی ۷۰ میلادی در قالب سبک‌هایی چون پسامدرن، موسیقی طیفی، پسا مینی‌مال و غیره به‌وجود آمد و باید گفت به زعم هنرمندان این ژانر، موسیقیدان‌ها و آهنگسازان غربی چون شونبرگ، وبرن و آلبان‌برگ و هم‌دوره‌های آنها، در مقایسه با این نوع موسیقی، کلاسیک تلقی می‌شوند. بنابراین طبیعی است برای شنونده‌ی ایرانی‌ای که موسیقی آهنگسازانی چون وبرن و آلبان‌برگ را دنبال نکرده و درکی از این ژانر ندارد ارتباط زیادی با این موسیقی برقرار نکند.

در موسیقی مدرن، رنگ صوتی نقش مهمی ایفا می‌کند و نحوه‌ی تولید صوت نیز دغدغه‌ی آهنگساز این موسیقی است، بنابراین برای تولید صوت از خود ساز یا هر ابزار دیگری استفاده می‌کند.

رویکرد گلفام خیام و مونا مطبوع‌ریاحی‌ــ در طول این اجرای یک ساعته به کرات جملاتی در مایه‌ی دشتی، نوا و مقام‌های موسیقی نواحی ایرانی به گوش می‌رسیدــ برای ارائه‌ی این ژانر به مخاطب ایرانی مثال‌زدنی بود.

گلفام خیام، آهنگساز و نوازنده‌ی گیتار کلاسیک حضور پر رنگى در عرصه‌ی موسیقى کلاسیک و معاصر دارد. او در جشنواره‌های متعدد موسیقی در داخل و خارج از کشور به عنوان نوازنده و آهنگساز حضور یافته و قطعات او توسط نوازندگان و ارکسترهاى مختلف اجرا شده است. او به عنوان استاد مدعو در دانشگاه سلطنتی موسیقى کپنهاگ، آکادمی سلطنتی آرهوس، دانشگاه موسیقی ژنو حضور پیدا مى‌کند. در میان جوایز متعدد او، مسابقه‌ی نوازندگى ژنو و همچنین جایزه‌ی مرکز تخصصى مطالعات سوییس، براى انجام پروژه‌ی آهنگسازى و تحقیق روى تکنیک‌هاى سازى حائز اهمیت است.

وی دارای مدرک کارشناسی ارشد موسیقی از دانشگاه سینسیناتى (آمریکا) زیر نظر کلر کالاهان، مدرک سولیست از دانشگاه کنسرواتوار ژنو زیر نظر دوشان بوگدانوویچ، و کارشناسى ارشد رشته‌ی آهنگسازـ‌نوازنده زیر نظر استادان تئورى و آهنگسازى و ارکستراسیون، نیکولا بولان، مارک راپا، ویکتور کوردرا از همان دانشگاه است. او تا به امروز چهار آلبوم چاپ شده در ایران با نشر هرمس، آواى پارسیان، و در خارج از ایران با نشر تخصصى دوبرمن‌ـ‌یاپان همچنین اى.سى.ام (ECM) داشته است.

مونا مطبوع ریاحی دانش‌آموخته هنرستان موسیقی تهران است و زیر نظر استاد اکبر محمدی به فراگیری کلارینت به عنوان ساز تخصصی پرداخت. او در این مدت عناوین قابل توجهی کسب کرده است از جمله: برنده کنکور نوازندگی کلارینت فستیوال موتزارت تهران با همکاری دانشگاه هنر و موسیقی گراتز اتریش، کسب مقام در دومین دوسالانه‌ی نوازندگی پیانو و موسیقی نو در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، مقام نخست کلارینت در ششمین جشنواره‌ی موسیقی جوان، ایفای نقش به عنوان تکنواز با ارکستر سنفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبائی.

او فارغ‌التحصیل دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین است. در سال گذشته موفق به کسب نشان Nasom به عنوان نماینده موسیقی از کشور اتریش در بخش موسیقی ملل شده است. در حال حاضر سه آلبوم با نوازندگان دیگر ضبط و منتشر کرده است که آخرین آن کاری مشترک با گلفام خیام به نام «نقش» است که توسط نشر ای.سی.اِم در سراسر دنیا و نشر موسیقی هرمس در ایران انتشار یافته است.

دوئت «نقش» در سوییس، دانمارک، اتریش و آلمان توسط این دو هنرمند اجرا خواهد شد.