انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

دهمین جشنواره موسیقی نواحی با محوریت منظومه خوانی برگزار می شود

مدیر دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان با اشاره به اهمیت منظومه خوانی در موسیقی نواحی گفت: دهمین جشنواره موسیقی نواحی با این محوریت برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، امیراخلاقی در مورد منظومه ها گفت: منظومه‌ها یکی از پیچیده ترین بخشهای موسیقی نواحی و از قدیم در فرهنگ همه اقوام بوده است.

وی ادامه داد: از آنجایی که دهمین جشنواره موسیقی نواحی با این محوریت منظومه خوانی برگزار می شود، لازم است تا زمان برگزاری اطلاعات بیشتری از طرف اهالی موسیقی و با همراهی رسانه ها در اختیار مردم و علاقه مندان قرار بگیرد.

اخلاقی افزود: بدون تردید می توان گفت که موسیقی نواحی ایران به اندازه وسعت و پهناوری جغرافیایی آن بزرگ و ماندگار است و هر قوم و دیار این خطه هنرپرور با یک لحن و نوایی شناخته می شوند.

 وی گفت: موسیقی نواحی که دارای وزنهای هجایی و سیلابی است، بیشتر در دو بخش تخت یا همان نثر و بند یا منظوم روایت می شوند.

به گفته مدیر دبیرخانه دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در استان کرمان دوبیتی خوانی، منظومه خوانی، سحرخوانی، نعت خوانی و… از گونه های مختلف اجرای این موسیقی گرانقدر است.

اخلاقی ادامه داد: در این میان منظومه ها در زندگی اقوام ایرانی کاربرد زیادی در طول تاریخ داشته اند و منظومه خوانی هم که برخواسته از آئین ها و سنت هاست، به عنوان یکی از ریشه دارترین شیوه های آوازی مطرح است.

وی توضیح داد: منظومه خوانی بیشتر کلام محور است و در آن خواننده محور اصلی اجراست و البته گاهی نوازنده ای هم به عنوان همراهی کننده در کنار منظومه خوان حضور دارد.

مدیر دبیرخانه دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در استان کرمان گفت: با توجه به اهمیت این بخش از موسیقی نواحی و در برداشتن حوزه گسترده ای از موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، حماسی و… دهمین جشنواره موسیقی نواحی با این محوریت برگزار خواهد شد.

گفتنی است؛ دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با محوریت «منظومه خوانی» از ششم تا نهم تیر ۹۶ در کرمان برگزار خواهد شد.

منبع: مهر