انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

«دمساز»، موسیقی اقوام گلستان، منتشر شد

آلبوم «دمساز» مجموعه‌ای از تصنیف‌های موسیقی سنتی است که بر اساس موسیقی اقوام گلستان با کلامی از شاعران فارسی، آهنگسازی و خوانندگی عبدالله ساورعلیا و تنظیم بهنام ارجمندی تهیه و تولید شده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، تولید آلبوم «دمساز» با همت واحد موسیقی حوزه‌ی هنری استان گلستان انجام شده که طی مراسمی روز شنبه ۷ مرداد‌ با حضور استادان، پیشکسوتان و دوستداران فرهنگ و هنر در سینما عصر‌جدید گرگان رونمایی شد.

آلبوم موسیقی «دمساز» با شعرهایی از سعدی، مولوی، نظامی، خواجوی کرمانی و محمدحسین صغیر اصفهانی شامل ۷ قطعه است که به سفارش حوزه‌ی هنری گلستان بر اساس موسیقی اقوام گلستان با آهنگسازی و خوانندگی عبدالله ساورعلیا و تنظیم بهنام ارجمندی با استفاده از سازهای سنتی و اصیل ایرانی بوده است.

از ویژگی‌های بارز این آلبوم می‌توان به استفاده از ساز دوتار با نوازندگی محسن میرزازاده اشاره کرد که از سازهای اصیل ایرانی است و در این آلبوم به عنوان نماد وحدت بین اقوام به کار گرفته شده است.

این آلبوم جزو اولین آثاری است که مرتبط با اقوام گلستان تولید می‌شود و موفق شده است در جشنواره‌ی دو سالانه‌ی تولیدات موسیقی حوزه هنری جزو ۱۰ اثر برتر شناخته شود.

عبدالله ساورعلیا متولد شهر گرگان، عضو کانون خوانندگان و مدرسان خانه موسیقی ایران، موسیقی آوازی را از اساتید شاپور رحیمی، کمال الدین عباسی، زنده‌یاد دکتر حسین عمومی، و ناصر مجرد فرا گرفته است و از سال ۱۳۸۰ در آموزشگاه‌های متعدد در تهران و شهرستان مشغول تدریس آواز است. وی با گروه‌های مختلفی برای اجرای کنسرت در داخل و خارج از کشور و تولید آلبوم‌ و آثار موسیقی در زمینه شعر، آهنگ، نوازندگی و خوانندگی همکاری داشته است. ساور علیا در موسیقی نواحی مطالعه و تحقیق داشته است و اجراهای موسیقی بومی و فولکلور بسیاری را تا به امروز در کارنامه هنری خود دارد.