انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

در جشنواه هنری «آوای مهر» قرار بر این است افراد بعد از جشنواره رها نشوند

به گزارش نای به نقل از روابط عمومی این جشنواره، مهدی مساح بیدگلی، مدیر اجرایی جشنواره هنری «آوای مهر»، در مورد ساز وکار و نحوه شرکت در جشنواره هنری «آوای مهر» توضیح داد: با توجه به این‌که در این جشنواره فقط افرادی که دارای معلولیت هستند می‌توانند در آن شرکت کنند، قطعاً باید سازوکارهایی داشته باشیم که افراد بتوانند به بهترین شکل ممکن و بدون هیچ سخت‌گیری آثارشان را به دبیرخانه ارسال کنند و با دبیرخانه ارتباط بگیرند. به همین منظور شرایط را طوری فراهم کرده‌ایم که بتوانیم به شرکت‌کنندگان راهنمایی‌های لازم را بدهیم.

وی در خصوص سازوکار داوری در این دوره از جشنواره گفت: سازوکار داوری‌ها شبیه سایر جشنواره‌هاست. پس از ارسال آثار به دبیرخانه، آن‌ها را جهت بررسی در اختیار داوران قرار می‌دهیم. داوری در مرحله اول و حتی مرحله نهایی با توجه به شرایط خاص شرکت‌کنندگان و نوع معلولیتی که دارند صورت می‌گیرد. مکانیسم انتخاب داوران هم بر اساس آیین‌نامه صورت گرفته است

بیدگلی در مورد حضوری یا آنلاین بودن جشنواره عنوان کرد: تلاش می‌کنیم جشنواره حتماً به صورت حضوری برگزار شود، مگر افراد دارای شرایط بسیار خاص باشند که در آن صورت با توجه به تشخیص هیئت داوران شرایط را برای آن عزیزان فراهم می‌کنیم تا به صورت آنلاین در جشنواره شرکت کنند.

او در خصوص همکاری دیگر ارگان‌ها با جشنواره‌ افزود: در این دوره اداره‌کل بهزیستی استان تهران، اداره‌کل سلامت شهرداری تهران، خانه‌موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد، انجمن خوشنویسان ایران، و خانه موسیقی ایران در کنار جشنواره هستند و ما این توقع را داریم که سایر ارگان‌ها هم از جشنواره حمایت کنند و اگر کمکی از دستشان برمی‌آید برای بهتر برگزارشدن جشنواره دریغ نکنند.

مدیر اجرایی جشنواره هنری آوای مهر در مورد همکاری خانه موسیقی ایران با این دوره توضیح داد: هیئت مدیره خانه موسیقی ایران از ابتدا در کنار جشنواره بوده و همکاری لازم را با جشنواره داشته‌اند. آقای نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی، رئیس شورای سیاست‌گزاری جشنواره هم هستند و از ابتدای امر کنار جشنواره بودند. آقای عاطفی، معاون اجرایی خانه موسیقی هم دبیر اجرایی جشنواره هستند که ایشان هم نهایت همکاری را داشتند.

وی در مورد حمایت از برگزیدگان در این جشنواره گفت: معمولاً وقتی شرکت‌کنندگان در جشنواره‌های دیگر مقامی می‌آورند هدیه و لوح تقدیر می‌گیرند و رها می‌شوند، اما در جشنواه هنری «آوای مهر» قرار بر این است افراد بعد از جشنواره رها نشوند و کار با آن‌ها تازه شروع شود. هدف ما این است که پس از شناسایی افراد برگزیده، آن‌ها را همراهی کنیم تا سطح‌شان ارتقا پیدا کند. دنبال این هستیم اختتامیه جشنواره در دوره‌های بعد توسط همین برگزیدگان برگزار شود. افراد در اداره‌کل بهزیستی استان تهران تحت آموزش قرار می‌گیرند. امیدوارم در آینده بتوانیم گروه‌های خوبی با حضور این افراد تشکیل بدهیم.

بیدگلی در خصوص بخش‌های مختلف جشنواره تصریح کرد: در رشته خوشنویسی سه شاخه قلم نی، تحریر، و نقاشی‌خط را داریم. رشته شعر و ادبیات هم شامل شاخه‌های شعر نو، کلاسیک، و قطعه ادبی می‌شود. در رشته موسیقی چهار بخش مختلف داریم که یکی از بخش‌ها آواز و تصنیف است. شاخه بعدی، تک‌نوازی ساز است که این شاخه شامل تمامی سازها بدون هیچ محدودیتی می‌شود. در بخش دونوازی و اجرای گروهی هیچ محدودیت سازی وجود ندارد و افراد با رده‌ سنیِ متفاوت می‌توانند شرکت کنند. در بخش اجرای گروهی افراد برای مرحله اول باید حداقل ۳ قطعه ارسال کنند و در این بخش هم رده سنی و نوع سازها اهمیت ندارد. حتا شرکت کنندگان در بخش دونوازی و گروه‌نوازی می‌توانند در کنار خود افراد بدون معلولیت داشته باشند.

وی افزود: جشنواره هنری «آوای مهر» چهار رده سنی دارد که رده سنی «الف» مختص شرکت‌کنندگان ۵ تا ۱۱ سال است. رده سنی «ب» ۱۲ تا ۱۸ سال، رده سنی «ج» ۱۹ تا ۳۵ سال، و رده سنی «د» ۳۶ سال به بالاست. افراد در هر پنج نوع معلولیت شامل بینایی، اعصاب و روان، شنوایی، جسمی و حرکتی و ذهنی می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

او در پایان در مورد شیوه ارسال آثار خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند از برنامه‌های آی‌گَپ،ایتا، سروش و غیره برای ارسال آثار خود اقدام کنند و همچنین می‌توانند آثار خود را به صورت حضوری به دبیرخانه تحویل دهند یا در قالب سی‌دی آن را به نشانی دبیرخانه پُست کنند. خواهشی که از شرکت‌کنندگان داریم این است که اثر و فرم ثبت‌نام خود را به صورت «همزمان» برای ما ارسال کنند تا بی‌نظمی صورت نگیرد. به تمامی افرادی که در جشنواره شرکت می‌کنند گواهی شرکت در جشنواره تعلق می‌گیرد. ثبت‌نام در جشنواره به صورت رایگان است. دبیرخانه جشنواره در خیابان پیروزی، میدان چهارصددستگاه، انتهای خیابان بایزید بسطامی، در خانه‌موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد مستقر است. تمامی اطلاعات و اخبار جشنواره در سایت www.moeenjahed.ir  قرار داده می‌شود و عزیزان برای جزییات بیشتر می‌توانند با شماره ۵ – ۳۳۷۸۳۰۰۴ (۰۲۱) تماس بگیرند. علاقه‌مندان تا پایان آبان‌ماه می‌توانند ثبت‌نام کنند و آثار در آذرماه بررسی و نتایج مرحله اول اعلام می‌شود. در دی ماه و در حضور داوران، اجرای صحنه‌ای پذیرفته‌شدگان را خواهیم داشت.