انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

درخشش چاوشی‌خوانی در اولین روز جشنواره آواهای رضوی

در نخستین روز از این جشنواره که عصر پنجشنبه ۱۳ تیر ماه ۹۸ و همزمان با آغاز دهه کرامت برگزار شد،   ۲۴ گروه از برگزیدگان در سه شهرستان ملارد، شهرری و قرچک به اجرای موسیقی پرداختند.

بنا بر این گزارش، ۱۴ گروه در بخش موسیقی نواحی،۳ گروه در بخش ردیف دستگاهی و ۴ گروه در بخش ملل و ۵ نفر هم در چاوشی‌خوانی و تکنوازی اجرای خود را روی صحنه بردند.

در روز نخست، هنرمندانی از استان‌های اصفهان، لرستان، تهران، آذربایجان ، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خوزستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کردستان، مازندران، گیلان، گلستان و سیستان و بلوچستان و در بخش ملل کشورهای افغانستان، ترکیه و جمهوری آذربایجان و قزاقستان حضور داشتند.

ادامه اجرای گروه‌های برگزیده، با همین تعداد اجرا،   روز جمعه ۱۴ تیرماه در شهرستان‌های قدس، رباط کریم، دماوند و تهران از سر گرفته خواهد شد.

چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی از مجموعه برنامه‌های هفدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) بوده و با هدف ترویج، تعمیق و گسترش فرهنگ منور رضوی به میزبانی استان تهران و در سطح ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود.

جشنواره آواها و نواهای رضوی در چهارمین سال برگزاری با استقبال هنرمندان و اهالی موسیقی مواجه شده است که این نشان از علاقمندی و ابراز ارادت جامعه هنری و هنرمندان عرصه موسیقی به ساحت نورانی امام هشتم (ع) است. در این دوره از جشنواره با توجه به زمانبندی مناسب و با اطلاع رسانی‌های فراگیر در سطح کشور باعث تنوع آثار هنری از سراسر کشور و حضور هنرمندان غالب استان‌های کشور در این دوره گردیده است.

در بخش رقابتی جشنواره، هنرمندان شرکت‌کننده آثار خود را در حوزه‌های مولودی خوانی، منقبت خوانی، چاووشی‌خوانی، مرثیه‌خوانی، توسل‌خوانی، منظومه‌خوانی، ثنا و نیایش، مناجات‌خوانی، پیش خوانی‌های تعزیه، موسیقی آوازی در تمامی حوزه‌های موسیقی ایرانی شامل ردیف دستگاهی و مقامی و نواهای رضوی در حوزه‌های همنوازی ساز و آواز آثار خود را ارائه می‌دهند. بخش غیر رقابتی جشنواره نیز به مرور آثار تولید شده در حوزه رضوی، تجلیل از هنرمندان و ذاکران رضوی و بخش ملل اختصاص دارد.

همچنین در این دوره هنرمندانی از کشورهای قزاقستان، افغانستان، ترکیه، آذربایجان و پاکستان به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

این رویداد بزرگ هنری و معنوی روز شنبه ۱۵ تیرماه با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار وحدت به کار خود پایان خواهد داد.

منبع: خبرگزاری فارس