انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

داوری های جشنواره با عدالت کامل صورت میگیرد/ رقابت فشرده نوازندگان فلوت در جشنواره پانزدهم

به گزارش نای ، سینکی داور بخش سازهای بادی پانزدهمین جشنواره موسیقی فجر، درباره شرکت‌کنندگان نوازندگی فلوت در جشنواره گفت: متاسفانه امسال تعداد شرکت‌کننده در گروه ج بسیار کم بود. احتمالا این کم شدن دلایل متعددی دارد و صرفا به شیوع ویروس کرونا یا آماده نبودن شرکت‌کنندگان مربوط نیست.

بر اساس توضیحات سینکی از گروه الف در بخش نوازندگی فلوت ۲۳ نفر، از گروه ب ۱۰ و از گروه سنی ج فقط یک نفر در این دوره از رقابت‌ها حضور دارند.  

این نوازنده فلوت اما کیفیت آثار شرکت‌کننده را قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: هم امسال و هم در سال‌های گذشته کیفیت اجراها بسیار خوب بود و رقابت شرکت‌کنندگان همیشه بسیار فشرده بوده است. همیشه تعداد شرکت‌کنندگان توانا بیشتر بوده و هر سال شاهد کیفیت قابل قبول آثار بوده‌ایم.

سینکی امیدوار است با همکاری برگزارکنندگان جشنواره امسال فرصتی فراهم شود که بتوانند برای کسانی که در مرحله اول پذیرفته نمی‌شوند، یک جلسه توجیهی برگزار شود. او در این باره توضیح داد:شرکت‌کنندگان فوق‌العاده هستند، همه تلاششان را می‌کنند اما برخی از آنها باید توجیه شوند که چه ویژگی‌هایی در هر اجرا برای داوران اهمیت دارد و نیز برخی از آنها اشتباهات مشخصی را تکرار می‌کنند که مشخص است به شیوه آموزش مربی و استادشان مرتبط است چون برخی از شرکت‌کنندگان نزد یک مربی آموزش می‌بینند.

این مدرس موسیقی تاکید دارد که نوجوانان و جوانان شرکت‌کننده در جشنواره، فوق‌العاده هستند و کارشان را خوب انجام می‌دهند فقط همیشه به درستی تعلیم نمی‌بینند وتجربه کافی ندارند؛ بخصوص برخی هنرآموزان که از شهرستان‌ها بخصوص مناطق دور از پایتخت در جشنواره شرکت کرده‌اند بیشتر گرفتار این مسئله هستند.

سینکی این نکته را هم اضافه می‌کند که قطعات انتخاب شده برای مرحله انتخاب و داوری اولیه، سطح بالایی دارند و خوشبختانه اجرای شرکت‌کنندگان مورد توجه هیات داوران قرار گرفته است. او توضیح می‌دهد: قطعات به قدری دشوار هستند که شاید همه اجراها از کیفیت فوق العاده برخوردار نباشند اما همین که بچه‌ها می‌توانند این قطعات را اجرا کنند، یعنی شاهد رشد کیفی هستیم.

نوازنده سابق ارکستر سمفونیک تهران، سخت‌تر شدن قطعات و برنامه‌های جشنواره ملی موسیقی جوان را طی سال‌های اخیر تائید می‌کند اما در عین حال معتقد است موسیقی سخت هست، چیزی که سال به سال تغییر کرده، جدی بودن جشنواره است.

سینکی درباره اهمیت بداهه نوازی در جشنواره هم به این نکته اشاره کرد که معمولا بداهه نوازی در بخش سازهای ایرانی بیشتر مد نظر قرار دارد و در نوازندگی ساز فلوت از شرکت‌کنندگان چنین توقعی نمی‌رود بخصوص از این بابت که نوازندگی فلوت امسال به صورت تکنوازی مد نظر داوران جشنواره بوده و همراهی ساز پیانو با فلوت از این بخش جشنواره حذف شده است.

داوری های جشنواره با عدالت کامل صورت میگیرد

مهدی خاکساران نوازنده تنبک و داور پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، علت ماندگاری جشنواره را در ترکیب اعضای دستاندرکار آن دانست و گفت: دراین دوره، داوران تلاش کردهاند تا در کمال عدالت به داوری هنرمندان شرکتکننده بپردازند و تلاش براین بوده تا بهترینها انتخاب شوند.همین که جشنواره موسیقی جوان باعث اشتیاق جوانان برای شرکت در چنین رویدادی شده خوب است. چرا که این جشنواره در ایجاد تکاپو در بین هنرجویان نقش زیادی دارد و آنها را به فعالیت و حرکت وامیدارد. هرچند، بعضی از استادان سازهای مختلف اجازه حضور هنرجویان خود در چنین رویدادی را نمیدهند. دلیلشان هم این است که چون از آنها در گردونه داوری آثار استفاده نمیشود، فکرمیکنند شاگردانشان هم نباید دراین جشنواره شرکت کنند. درحالیکه طبیعی است، نمیشود از ظرفیت چندهزارنفره استادان موسیقی در داوریها بهره گرفت. ایکاش تمام استادان، شاگردان خود را ترغیب کنند تا دراین جشنواره حضور یابند.

مهدی خاکساران تصریح کرد: امسال در حیطه ساز تخصصی تنبک، ۲۰۰نفر شرکت کردند که ۱۴۰نفر آنها متعلق به گروه الف بودند و ۳۰ نفر درگروه ب و حدود ۱۸ نفر هم درگروه ج قرار داشتند. این آمار درحالی است که امروز هزاران آموزشگاه موسیقی فعال وجود دارد و با طیف گستردهای ازجوانان روبهرو هستیم که دراین آموزشگاهها آموزش سازهای مختلف میبینند. اما این که چرا آمار شرکتکنندگان در سازی مثل تنبک این مقدار باید باشد جای سوال دارد! دلیلش این است که چندان که اشاره کردم، بعضی از استادان تمایلی به حضور شاگردانشان دراین رویداد ندارند. درحالیکه جشنواره موسیقی جوان، راه را باز گذاشته است تا همه هنرجویان دراین جشنواره حضور یابند.

این نوازنده تنبک درباره ارزیابیاش نسبت به داوریهای این دوره گفت: واقعیت این است که امسال سطح نوازندگی شرکتکنندگان بهجز چند هنرمند جوان پایین آمده و افت کرده است. بهخصوص در گروه سنی نوزده تا بیستو سه سال، ضعفهای اساسی مشاهده میشود. با اینحال، ما سعی کردیم از بین آن افراد، تعداد محدودی را انتخاب کنیم. ولی در کل، سطح جشنواره ازنظر نوازندگی پایین آمده است. این نشان میدهد که معلمان در آموزشگاههای موسیقی به آن شکلی که باید برای هنرجو وقت صرف نمیکنند و بیشتر به او بهعنوان یک ابزار مالی نگاه میکنند تا بتوانند ازاین طریق امرارمعاش کنند. درواقع، بعضی از این استادان به فکر نیستند تا هنرجویان را به جشنوارهها معرفی کنند. امیدوارم استادان با تمام وجود زحمت بکشند تا سال آینده، نوازندگان با مهارت بیشتری به جشنواره موسیقی جوان معرفی شوند و سطح جشنواره ارتقاء یابد.

داوری مرحله مقدماتی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در دو  بخش موسیقی ایرانی وکلاسیک حال انجام است که با اتمام ارزیابی آثار توسط هیئت های داوری،اسامی راه یافتگان به مرحله نهایی از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام می شود.