انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

داود گنجه‌ای: یک ادیبِ تمام‌عیار و فاضل بود

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، داود گنجه‌ای، نوازنده‌ی ویلن و کمانچه و عضو شورای عالی خانه‌ی موسیقی در مورد حاج‌آقا مجرد ایرانی گفت: یکی از مفاخر موسیقی و یک ادیب به‌تمام‌معنا که به تمام رموز موسیقی مسلط بودند. سخت است کسی از طریق موسیقی بتواند راه‌های حقیقت و اکتشاف را پیدا کند.

وی افزود: با شناختی که از جناب مجرد ایرانی در این ۶۵ سال دارم و نیز گفته‌های دکتر برومند، دکتر صفوت و دوستانش آقای مشحون و استاد هرمزی، نمایانگر آن بود که فردی استثنایی و یک ادیبِ تمام‌عیار و فاضل بودند و برای موسیقی ما زحمت فراوانی کشیدند. روحشان شاد باشد. قطعاً پژوهشگران، موسیقیدان‌ها، و اساتید موسیقی حتماً قدر این مرد بزرگ را خواهند دانست.

محمد ایرانی مجرد (۱۲۵۱-۱۳۵۰)، موسیقیدان و کارشناس ردیف موسیقی ایرانی بود و نوازندگی سه‌تار را نزد میرزاعبدالله فراهانی فرا گرفت. حاج محمد ایرانی مجرد، محفلی دائمی در باغچه‌ی اختصاصی خود بنیان گذاشت و در آن هنرجویان جوان موسیقی سنتی را راهنمایی می‌کرد. عبدالله دوامی، نورعلی برومند، داریوش صفوت و محمود کریمی از آموزش‌های وی بهره‌مند شده‌اند. همچنین در سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۰، بر ضبط یک دوره ردیف در مرکز حفظ و اشاعه‌ی موسیقی نظارت داشت.