انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

خوانندگانی که رپرتوار دارند به ارکستر دعوت می شوند

نشست خبری ارکستر ملی ایران با حضور فریدون شهبازیان (رهبر ارکستر ملی) و محمد اصفهانی (خواننده ارکستر) ظهر امروز شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، شهبازیان در ابتدای این نشست با اشاره به تمرین ارکستر در تالار رودکی گفت: جشنواره‌ی وزارت بهداشت از فردا شروع می‌شود و من داور این جشنواره هستم و از بچه‌های این جشنواره خواستم تمرین ارکستر را از نزدیک ببینند. همه شرکت‌کنندگان در این جشنواره دانشجو هستند و در آینده پزشک می‌شوند و علاقه‌ی زیادی به موسیقی دارند.

وی افزود: هفت و هشتمین اجرایمان را ۳۱ فروردین و یک اردیبهشت روی صحنه می‌بریم. در ماه اردیبهشت پنج اجرای دیگر هم خواهیم داشت. خوانندگانی که در کشورمان فعال هستند سعی می‌کنیم از بهترین‌هاشان استفاده کنیم؛ البته همه‌ی این‌ها منوط به رپرتوارشان است.

شهبازیان در مورد شرایط کار با خوانندگان موسیقی ایرانی گفت: ارکستر ملی می‌تواند با خوانندگانی کار کند که رپرتوار دارند. ارکستر نمی‌تواند برای هر خواننده‌ای رپرتوار جداگانه بنویسد. امیدوارم بتوانیم موسیقی ارکسترال‌مان را به گوش دنیا برسانیم. برای مخاطب خارجی وقتی اجرایی با استفاده از مبانی موسیقیِ چندصدایی داشته باشیم قطعاً جذاب است.

این آهنگساز و رهبر در مورد خواننده این اجرا گفت: آقای اصفهانی با خود من چند کار دارد و دو آلبوم هم با آقای روشن‌روان منتشر کرده است. در این اجرا آلبوم «تنها ماندم» براساس ملودی‌های همایون خرم با تنظیم کامبیز روشن‌روان را اجرا می‌کنیم. پنج قطعه از «تنها ماندم» و یک اثر هم از آلبوم «هفت سین» اجرا می‌کنیم. همچنین قطعه «همیشه در میان» از ساخته‌های من هم اجرا می‌شود. در این کنسرت پنج قطعه بی‌کلام از ساخته‌های خودم و حسین دهلوی را اجرا می‌کنیم. در نهایت رپرتواری پربار در این اجراهای پیش‌رو داریم.

شهبازیان در مورد شرایط همکاری با خوانندگان ادامه داد: خوانندگان باید در مرحله نخست قدرت فیزیکی و ذهنی و خلاقیت داشته باشند تا کنار ارکستر ملی بخوانند. در کنار ارکستر ایستادن کار دشواری است. خواندن در کنار شصت نوازنده ارکستر کار دشواری است. هر خواننده‌ای که رپرتوار داشته باشد و از عهده خواندن بربیاید، ما با کمال میل با او همکاری می‌کنیم.

وی در مورد تفاوت ارکستر خودش با ارکستر جناب فخرالدینی اظهار داشت: من ارکستر موسیقی ملی ایران را تحویل نمی‌‌گیرم. وقتی گفتند ما ارکستر موسیقی ایرانی می‌خواهیم گفتم من ارکستری مهیا می‌کنم که ارکستر ملی ایران با اجرای نوین موسیقی ایرانی و جهانی را اجرا می‌کند. خیلی از ارکسترهای بزرگ جهان آثار موسیقی کلاسیک را به صورت به‌روز اجرا می‌کنند.

شهبازیان در مورد نوازندگان ارکستر گفت: بیشتر نوازندگان ما تحصیل‌کرده هنرستان هستند و در دانشگاه درس خوانده‌اند. به همین دلیل اسم ارکستر من ارکستر ملی ایران است و نمی‌خواهم بگویند که ارکستر ملیِ گذشته را احیا کرده است. ما ارکستری نوپا هستیم.

شهبازیان درباره تعطیلی ارکسترها در دولت پیشین گفت: در پایان دولت پیشین ارکسترها تعطیل شدند و همان موقع هم با من برای رهبری ارکستر ملی صحبت کردند که من نپذیرفتم. وقتی هم ارکسترها بعد از تعطیلی کارشان را دوباره از سر گرفتند نمی‌توان انتظار عالی بودن همه چیز را داشت. اما به هر روی خیلی خوشحالم که ما در شش ماه توانستیم ارکستر ملی ایران را برای اجرا روی صحنه هماهنگ کنیم.

وی در مورد همکاری با علیرضا افتخاری گفت: آقای افتخاری در شش سال گذشته خانه‌نشین بود و گاهی اجراهایی داشت. وقتی ایشان را دعوت کردیم که در کنار ارکستر بخواند، آلبوم «شورعشق» از ساخته‌های خودم را قرار شد بخواند. هر اثری که من می‌نویسم ورود و خروجِ خواننده کاملاً حساب‌شده است. اما باید پذیرفت که خواندن در کنار ارکستر برای هر خواننده‌ای دشوار است و گاهی بزرگ‌ترین خوانندگان هم در کنار ارکستر و در خواندن اشتباه کرده‌اند. آقای افتخاری در کنار ارکستر خواند و ناهماهنگی‌هایی هم به‌وجود آمد. حتی در جایی من مجبور شدم دست آقای افتخاری را بگیرم که به خواندن ادامه ندهد. به طور حتم دیگر چنین مسائلی در ارکستر نخواهیم داشت.

شهبازیان درباره همکاری با همایون شجریان و شهرام ناظری گفت: من اعلام کردم که تصمیم دارم اولین اجرای ارکستر ملی با نام محمدرضا شجریان باشد. خودم شاخص‌ترین آثارم را برای محمدرضا شجریان نوشتم. الان در حال حاضر آقای شجریان با تمام استادی و قدرتش در آوازخوانی، گرفتار بیماری است و نمی‌تواند بخواند. گفتم تصمیم دارم از همایون شجریان دعوت کنم این آثار را در کنار ارکستر بخواند. با آقای ناظری برای آلبوم «یادگار دوست» صحبت کردیم و تصمیم داریم از ایشان دعوت کنیم در کنار ارکستر آلبوم «یادگار دوست» و «ساقی‌نامه» و چند اثر از خودم را در کنار ارکستر بخواند. در ضمن قرار است چند خواننده جوان هم به ارکستر دعوت کنیم.

شهبازیان در مورد برنامه‌های امسال ارکستر گفت: همه دغدغه‌ام این است که تا پایان سال ۱۳۹۶ رپرتواری کامل برای ارکستر داشته باشم. ما برای آهنگسازی و نوشتن رپرتوار قرارداد می‌بندیم و هزینه‌اش را پرداخت می‌کنیم. تمام آهنگسازانی که رپرتوار دارند دستمزد اجرای آثارشان را پرداخت می‌کنیم.

شهبازیان در مورد احتمال سفر ارکستر به کشورهای دیگر خاطرنشان کرد: مسترکلاس استادان ایتالیایی از فردا در تهران آغاز می‌شود و این کار نوعی تبادل فرهنگی است. برنامه‌هایی برای سفر ارکستر به کشورهای ایتالیا، انگلیس و چند کشور دیگر هم شده است.

اصفهانی گفت: برای اولین‌بار است که این توفیق را دارم روی صحنه در کنار استاد شهبازیان به اجرا بپردازم و این افتخاری بزرگ برای من است.

او درباره کم‌کاری‌اش در عرصه‌ی موسیقی و حضور کم‌رنگش در رسانه‌ها گفت: در گذشته استادانم به من می‌گفتند که چرا اینقدر در رسانه‌ها حضور دارم و این گلایه به‌جا بود. بخش دیگری از کم‌رنگ بودنم به خاطر لطمه‌هایی بود که از خبرنگاران خوردم. در هر صنفی آدم‌های غیرمتعهد وجود دارد. دوستی که به من قول می‌دهد مصاحبه‌ام را پیش از انتشار با من چک کند این کار را نمی‌کند و در نهایت حاشیه‌های بسیاری برای من به‌وجود می‌آید.

اصفهانی در مورد همکاری با شهبازیان گفت: زمانی که شهبازیان تصمیم به همکاری با ارکستر گرفتند، از آنجا که به ذهنیت ایشان آشنا بودم، پیشنهاد همکاری با ارکستر را پذیرفتم. البته این به معنای قبول‌نداشتن دیگران نیست. فریدون شهبازیان مستقل از هر خواننده‌ای مد نظرش این بوده که طیف وسیعی از موسیقی را به گوش مخاطبان برساند. قطعه های کلاسیک به‌روز، قطعه‌های ملی، قطعه‌های سنتی با تنظیم ویژه و حتی قطعه‌های پاپ. شهبازیان در نظر دارد سازهای بِیس و درام را هم به ترکیب ارکستر اضافه کند، البته به عنوان نوازنده مهمان.

او در مورد اهمیت این رهبر ارکستر تأکید کرد: شهبازیان در کارش مجتهد است و می‌تواند حق انتخاب نوع موسیقی‌اش را داشته باشد. من هم کارهایی که در قالب موسیقی ملی خوانده‌ام را با ارکستر روی صحنه می‌برم. بعدها آثار پاپی که خوانده‌ام را هم با ارکستر با تنظیمی متفاوت اجرا می‌کنیم.