انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

حمیدرضا اردلان: مدیران تلویزیون از تاثیر جشنواره جوان بر رشد معرفت شنیداری جامعه غفلت دارند

به گزارش نای، حمیدرضا اردلان پژوهشگر موسیقی نواحی و آهنگساز که چندین دوره نقش مشاور و داور بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی جوان را برعهده دارد ،در خصوص نقش جشنواره دراستعدادیابی و کشف نسل جوان مستعد درعرصه موسیقی نواحی گفت: پرسش درباره واژگان انگیزه و استعداد در نسبت با یک جشنواره بسیار معمول بوده و راه ساده‌اى است تا یک گفت‌وگو را به مسیرى درست هدایت کند. جواب این پرسش مى‌تواند این باشد که جشنواره موسیقى جوان، تاثیر به‌سزایی در ایجاد انگیزه و کشف استعدادها دارد. من تمایل دارم، جواب این پرسش را به زمینه‌هاى فرهنگى معاصر و تغییر زبان و به‌تبع آن، به تغییر مفاهیم واژگان ارجاع دهم.

این پژوهشگر موسیقی اضافه کرد: دشواراست که درک یکسان و مشترکى از معنى انگیزه و استعداد را نزد یک نوازنده یا خواننده موسیقى نواحى یا مقامى بیان کرد. قبلا موسیقى آیینى در معنى مفاهیم کلى و قیاسى حیات داشت، اکنون انسان‌ها در نسبت با خود و به تعبیر نوین که مى‌شود، آن را به نفس مستقل هم شرح کرد، روبه‌رو هستند. ریشه‌هاى حیات فرهنگى جمعى در میان اهالى الحان و نغمات دچار گسست شده است. یکی از اهداف جشنواره موسیقى جوان این است که آن انگیزه و استعدادها را که در زمینه تفکر و کردار جمعى ظهور و بروز داشت گوشزد کند و مى‌شود باور داشت که توسط جشنواره در این راه سعى شده است.

اردلان با اشاره به این‌که در قیاس با جشنواره‌هاى دیگر، جشنواره موسیقى جوان، هم ساختار دارد و هم تمهید معناى متصل به سنت‌هاى موسیقى ایران را دنبال مى‌کند،گفت چنین اقدامى نیازمند شناخت است، که نشانه‌هاى تمهیدات هویتى آن به حضور موسیقى‌دانان جوان صاحب‌لحن و مقام  از یک سو و تداوم ذهن علمى به مفهوم قدیم و جدید آن در نزد گردانندگان جشنواره از سوى دیگر بستگى دارد. به این‌ها پیگیرى و تسلط دبیر جشنواره به ایجاد نگاه فراگیر و مدام درحال نقد از درون و بیرون را هم اضافه کنید. جشنواره با سه ترم واژگانى موسیقى، ملى و جوان شناخته مى‌شود.به همین دلیل؛ هم درانواع و هم در جغرافیا، فراگیر است.

مشاور بخش موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در ادامه افزود: عنوان “جوان” جشنواره را به فردا و پس فرداى موسیقى ایران ربط مى‌دهد، این هم نوعى فراگیرى در زمان است. آمار متقاضیان طى چندسال به‌لحاظ کمى بسیار گسترده شده و در عین‌حال، کیفیت ارائه‌ها و اجراها ارتقاء پیدا کرده است. این‌ها را مى‌شود نشانه‌هاى نگاه فراگیر جامعه موسیقى نواحى به جشنواره تلقى کرد.

این هنرمند با انتقاد از عدم توجه رسانه ملی به برگزاری رویداد مهمی با عنوان جشنواره ملی موسیقی جوان تصریح کرد:  صدا و سیما مشغول امور سیاسى است و از چنین رویدادهایى غفلت مى کند. مدیران تلویزیون از تاثیر چنین جشنواره‌اى بر رشد معرفت شنیدارى جامعه غفلت دارند و آن را به‌عنوان یک رویداد ملى جامع، ضبط و پخش نمى‌کنند. اگر بخواهیم فراگیرى درصورت این رویداد وقوع یابد، ضرورت دارد که رسانه‌ها کمک کنند. بنده اطمینان دارم محتواى جشنواره موسیقی جوان به‌طور کلى منش صدق دارد و درمیان هنرمندان موسیقى راه فراگیرى مى رود.

حمیدرضا اردلان داوربخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی جوان درباره تمرکز وتوجه جشنواره موسیقی جوان به نوازندگان و خوانندگان موسیقی نواحی و ایجاد انگیزه برای این نسل بواسطه توجه به موسیقی اجدادی شان بیان داشت: جشنواره ملى موسیقى جوان را متخصصان شناخته‌شده کشور پیش مى برند و تجارب آنها تاکنون به حاشیه‌هاى سیاست‌زده معمول یا منافع شخصى کشیده نشده است. گاهى سعى شد که این جشنواره هم از محتوا تهى شود، اما تاثیر ملى و فراگیر آن و پشتیبانى موسیقى دانان برجسته همکار جشنواره، مانع این کارشده است.

او ادامه داد: اتفاقا مى‌خواستند بخش نواحى که مرکز و ریشه موسیقى ایران است را تعطیل کنند که موجب اعتراض شد. بخش جوان موسیقى نواحى مهم‌ترین امکان است تا روش‌شناسى و نگاه به آینده موسیقى آیینى و الحانى که میراث گذشتگان و دارایی آیندگان است در معرض تجربه جدى و مدام قرار گیرد. مسلما این جشنواره به‌طور کلى و دربخش نواحى یک دستاورد بزرگ به‌شمارمی آید.

این هنرمند در پایان درباره ارزیابی خود نسبت به دوره‌های گذشته و سطح آثار رسیده و شرکت‌کنندگان درجشنواره نیز خاطرنشان کرد: در ابتدا، آثار رسیده به جشنواره شامل کل نواحى و سبک‌هاى گوناگون و نحله‌هاى موسیقى نبود، به‌تبع آن ما از یک سیاق معین در اجراها برخوردار نبودیم. به‌مرور زمان، توجه موسیقیدانان جوان نواحى به این جشنواره جلب شد. اکنون مقام‌یافتگى اجراها و نظام‌یافتگى جشنواره رو به هویدا شدن است. در پایان به اطلاع مى‌رسانم که این جشنواره باعنوان جشنواره موسیقى ملى جوان، شاهد اجراى نونهالان، نوجوانان و حتى خردسالان هم هست.

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌‌شود.