انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

حضور پررنگ نوازندگان شهرستان‌ها در جشنواره موسیقی جوان

روز بیست و پنجم و پایانی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در تالار رودکی به نوازندگان سازهای پیانو، ویولنسل و کنترباس اختصاص داشت.

کم توجهی به دینامیک قطعات توسط نوازندگان          

نادر مرتضی پور عضو هیأت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش سازهای ویولنسل و کنترباس در مورد اجراهای امروز گفت: اجراها با توجه به نوازندگانی که اکثر آن‌ها از شهرستان‌ها در این جشنواره حضور داشتند، بسیار خوب و غیرقابل پیش بینی بود و این موضوع نشان می‌دهد که چه استعدادها و نوازندگان خوبی در شهرستان‌ها وجود دارند. تمام رده های سنی در نوع اجراها از کیفیت بالایی برخوردار بودند. ضمن اینکه در ساز کنترباس نیز تنها یک شرکت‌کننده وجود داشت که با توجه با اینکه امسال برای نخستین بار است که این ساز به جدول جشنواره موسیقی جوان اضافه شده است، بسیار جالب توجه بود و اجرای بسیار زیبایی نیز داشتند.

وی همچنین در مورد نقاط ضعف و قوت نوازندگان نیز بیان کرد: به نظر من کم توجهی به دینامیک قطعات و همچنین سبک موسیقی ای که اجرا می‌کردند، نقاط ضعف نوازندگان بود اما در مابقی موارد از جمله کوک بودن سازها و همچنین کیفیت اجراها و تکنیک بالای نوازندگی، خوب و قابل قبول بود.

نادر مرتضی پور در پایان در مورد برگزاری جشنواره جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان  با توجه به اینکه سیزدهمین دوره ای است که برگزار می‌شود، امسال بیشترین شرکت‌کننده را داشته است و به لحاظ اینکه نوازندگانی از شهرستان‌ها و استان‌های مختلف در این جشنواره شرکت کردند، به نظر من   می‌شود پیش بینی کرد که سال‌های آینده نیز نوازندگان و جوانان بااستعداد بیشتری در این جشنواره حضور داشته باشند. امیدوارم که این جشنواره در سال‌های آینده نیز تداوم داشته باشد.

حضور پررنگ نوازندگان شهرستان‌ها در جشنواره موسیقی جوان

داوود جعفری امید عضو دیگر هیأت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش سازهای ویولنسل و کنترباس نیز در مورد اجراهای روز سوم گفت: اجراها به نسبت سال‌های گذشته بسیار خوب بود و نوازندگان پیشرفت چشمگیری داشتند و خوشبختانه نوازندگان نیز بسیار خوب قطعاتشان را اجرا کردند و عده‌ای از آن‌ها نیز از شهرستان‌ها در این جشنواره شرکت کردند و بنده از این موضوع تعجب کردم که در شهرستان‌ها چه نوازندگان بااستعدادی وجود دارد و چقدر به موسیقی و نواختن ساز علاقه دارند.

وی ادامه داد: بنده از نوازندگان تمام رده های سنی رضایت دارم اما رده سنی ج به نسبت سایر نوازندگان و با وجود اینکه قطعاتشان نیز مشکل بود اما به خوبی توانستند از عهده کار بربیایند و در کل اجراهای بهتری داشتند.

داوود جعفری امید در پایان در مورد برگزاری جشنواره جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار مهم و بزرگ است و برگزاری این جشنواره باعث شده تا جوانان فعالیت های بیشتری را در این زمینه داشته باشند و با شرکت در این جشنواره خودشان را محک بزنند و بنده از این موضوع  بسیار خوشحال هستم و امیدوارم که برگزاری این جشنواره در سال‌های آینده نیز تداوم داشته باشد و اجراهای بهتری را شاهد باشیم.

جشنواره موسیقی جوان موقعیت بسیار خوبی برای نوازندگان جوان است

صنم قراچه داغی دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش سازهای ویولنسل و کنترباس نیز در مورد اجراهای روز پایانی جشنواره گفت: اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و در تمام رده های    سنی به نسبت سال‌های گذشته تعداد نوازندگان افزایش پیدا کرده بود و همچنین کیفیت اجراها نیز بهتر   شده بود. قطعات بسیار دشواری نیز اجرا کردند و جشنواره موسیقی جوان نیز موقعیت خوبی را برایشان فراهم کرده که این قطعات به روی صحنه اجرا کنند به دلیل اینکه تعدادی از نوازندگان برای نخستین بار  بود که به روی صحنه حاضر شدند و مقابل جمعیت و اعضای هیأت داوران به اجرا پرداختند. تمام رده های سنی بسیار خوب اجرا کردند اما رده سنی ج به دلیل اینکه قطعاتشان دشوارتر بود، طبیعتا اجرای این قطعات نیز سخت تر بود اما هر سه گروه سنی تمام سعی خودشان را کردند که اجرای خوبی داشته باشند.

وی ادامه داد: نکته‌ای که بسیار برای من جای خوشحالی داشت این بود که تعداد زیادی از نوازندگان از شهرهای مختلف کشور حضور داشتند و این موضوع باعث خوشحالی است که به جایی رسیده‌اند که در این جشنواره به روی صحنه رفتند و امیدوارم که حضور نوازندگان شهرهای مختلف کشور در این جشنواره در سال‌های آینده نیز تداوم داشته باشد.

این نوازنده در مورد نقاط ضعف و قوت نوازندگان نیز بیان کرد: برای اینکه یک قطعه بسیار خوب اجرا شود، یک بخشی از آن مربوط به تکنیک و تمیز اجرا کردن، ریتم و… است و بخشی دیگر نیز شناختی است که باید از آن قطعه داشته باشند که این قطعات برای چه دورانی بوده و بر آن اساس اجرا کنند.

صنم قراچه داغی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان یک جشنواره فوق‌العاده است و واقعا به تمام مسئولین و برگزارکنندگان این جشنواره خسته نباشید می‌گویم به  دلیل اینکه یک موقعیت بسیار استثنایی را برای نوازندگان جوان ایجاد می‌کنند که آن‌ها بتوانند بر روی صحنه اجرا کنند به دلیل اینکه بسیاری از نوازندگان امکان این که بر روی صحنه اجرا کنند را ندارند و در نتیجه این جشنواره موقعیت بسیار خوبی است و باعث ایجاد انگیزه در بین جوانان علاقه مند به نوازندگی می‌شود که بتوانند کار کنند.