انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

حضور بخش خصوصی در موسیقی مغتنم است

به گزارش نای، به نقل از خبرگزاری ایرنا، حمیدرضا نوربخش روز سه شنبه ضمن بازدید از بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به تشریح سی ودومین جشنواره موسیقی فجر پرداخت و از وجود فقر نقد در حوزه موسیقی گلایه کرد و از ادامه روند درمانی استاد شجریان خبر داد.

** جشنواره فجر امسال در ادامه جشنواره پارسال است
وی درباره نحوه برگزاری جشنواره موسیقی فجر امسال افزود: جشنواره امسال نیز در ادامه جشنواره سال گذشته، حول محور «جایزه ی باربد» برگزار خواهد شد؛ چیزی که خلأء آن تا پیش از جشنواره سال گذشته به شدت احساس می شد.
نوربخش ادامه داد: این جایزه باید اهمیت خاص خود را پیدا کند تا بتواند بر فعالیت های موسیقایی هنرمندان اثر گذارد، زیرا هر قدر این جایزه جذابیت بیش تری پیدا کند و پرطمطراق تر باشد، می تواند جنب و جوشی را در طول سال در میان اهل موسیقی پدید آورد؛ درست مانند اتفاقی که سال ها است در جشنواره فیلم فجر برای جایزه «سیمرغ» رخ داده است.

** اجرای جوانان حرفه ای موسیقی سنتی در جشنواره ای دیگر
مدیر سی و دومین جشنواره ی موسیقی فجر درباره سطح اجراهای این دوره از جشنواره گفت: مانند هر سال تعدادی اجرا در نظر گرفته شده، اما از سال پیش سعی شده گروه های حرفه ای موسیقی بیش تر در جشنواره حاضر باشند. البته سال های گذشته بخشی در جشنواره وجود داشت که با عنوان «نسلی دیگر» برگزار می شد؛ و اختصاص داشت به اجراهای جوانان تحصیل کرده موسیقی سنتی. امسال این بخش با عنوان «جشنواره گروه نوازی موسیقی ایرانی» آذر ماه به همت بخش خصوصی در جشنواره ای جداگانه برگزار خواهد شد که ما نیز از آن حمایت می کنیم.
نوربخش با بیان اینکه زمان و کیفیت برگزاری این بخش در یک نشست خبری اعلام خواهد شد، درباره دلیل جدایی این بخش، از کلّ جشنواره گفت: احساس می شد این بخش در جشنواره چندان دیده نمی شود، بنابراین آن را در قاب جداگانه ویژه ای قرار دادیم تا هم بهتر دیده شود و هم بتوان به شکل جدّی تری از آن حمایت کرد. در این جشنواره چهره های جوانِ مطرح موسیقی ایرانی چه در بخش ساز و آواز، چه در بخش گروه نوازی اجرا خواهند داشت.

** جشنواره پارسال نقطه ضعف خاصی نداشت
وی درباره نقاط قوت و ضعف جشنواره سال گذشته گفت: اینکه توانستیم بخش مهمی از موسیقی حرفه ای کشور را، چه در بخش سنتی، چه در بخش پاپ و تلفیقی، در ویترین جشنواره ببینیم، از مهم ترین نقاط قوت جشنواره پارسال بوده است. افزون بر این، ایجاد جایزه «باربد» نیز از مهم ترین ویژگی های مثبت جشنواره پارسال است.
نوربخش افزود: نقطه ضعف عمده یی در جشنواره پارسال ندیدم، اما ممکن است دوستان نظرهایی در انتقاد داشته باشند که البته ممکن است من بسیاری از آن ها را هم قبول نداشته باشسم ولی ممکن است در موضوع داوری بحث هایی بر سر جمع بندی داوران وجود داشته باشد، که البته این از نظر من نقطه ضعف نیست و در داوری ها هیچ شائبه ای نبوده و بحث ها بر سر نوع به جمع بندی رسیدن داوران بوده است. به هر حال شاید امسال در هر بخشی حداکثر با هفت تا ۱۰ داور به جمع بندی برسیم.
وی همچنین با اشاره به اینکه جشنواره امسال برای تلاقی نکردن با ایام فاطمیه، یک ماه زودتر (۲۲ دی ماه) برگزار خواهد شد، گفت: امسال به احتمال فراوان به جای آیین رونمایی، در آغاز برگزاری جشنواره، مراسم افتتاحیه خواهیم داشت.

** خاطره سازان شاید در جشنواره اجرا داشته باشند
رئیس سی و دومین جشنواره ی موسیقی فجر در پاسخ به این پرسش خبرنگار موسیقی ایرنا، مبنی بر اینکه «آیا در جشنواره ی امسال شاهد اجرای هنرمندان قدیمی و خاطره انگیزی چون استاد فضل الله توکل و علیرضا افتخاری و دیگران خواهیم بود یا خیر»، گفت: ما با همه داریم مذاکره می کنیم و تلاشمان هم بر همین است که کسانی که در عرصه موسیقی فعالیت داشته اند و اکنون نیز توان فعالیت دارند و در عرصه موسیقی حرفه ای شناخته شده اند، باید در جشنواره حضور داشته باشند، چراکه حضور این هنرمندان برای مردم جذابیت دارد.
وی درباره ی حامیان مالی جشنواره ی موسیقی سو دوم فجر گفت: ما به دنبال این هستیم که هرچه بیش تر بتوانیم از ظرفیت بخش خصوصی بهره ببریم، چرا که باید حضور بخش خصوصی را در موسیقی مغتنم شمرد. امسال هم مذاکره هایی را برای حضور بخش خصوصی داشته ایم و امیدواریم نتیجه بگیریم. کسانی هم که پارسال کمک کرده اند امسال هم در حدّی حضور دارند و کمک می کنند.
نوربخش همچنین گفت: مذاکره هایی کرده ایم تا جشنواره امسال را بتوانیم به جز تهران در استان های دیگر نیز برگزار کنیم و تا کنون از چند استان نیز تقاضاهایی بوده که در حال مذاکره هستیم و امیدوارم بتوانیم جشنواره را در شهرستان های دیگر نیز برگزار کنیم.

** روند درمانی استاد شجریان
مدیرعامل خانه موسیقی درباره وضعیت سلامتی استاد شجریان گفت: استاد شجریان دارد دوره نقاهت خود را پشت سر می گذارد و درمانشان اکنون بر روی فیزیوتراپی متمرکز است و در بخش های دیگر نگرانی وجود ندارد. ان شاءالله این دوره هم تمام شود و بتوانیم شاهد حضور پررنگ تر ایشان باشیم.

** به شدت در نقد موسیقی فقیر هستیم
نوربخش درباره میزان و چگونگی اثرگذاری رسانه های موسیقایی در فضای موسیقی کشور، گفت: به نظر من تعداد رسانه های موسیقایی کشور کافی نیست، چراکه هر یک از این رسانه ها می تواند جوابگوی سلیقه ی بخشی از مخاطبان باشد؛ بنابراین باید این رسانه ها متعدد باشند تا همه ی ذائقه ها بتوانند با آن ها ارتباط برقرار کنند.
وی افزود: در کنار تعداد، شکل و شمایل فعالیت های همین رسانه های موجود نیز نه برای مخاطب خاص و نه برای مخاطب عام چندان جذاب نیست، که البته شاید این رسانه ها نیز هر کدام مشکل ها و تنگناهای خاص خود را داشته باشند. به نظر من باید در حوزه رسانه های موسیقایی کارشناس موسیقی وجود داشته باشد و این، درحالی است که در رسانه های موسیقایی ما متأسفانه کم تر شاهد حضور کارشناسان مسلط یا آشنا به موسیقی هستیم و به علت کمبود این نیروهای کارشناس شاهدیم که نقدهای موسیقی اغلب با عوام زدگی همراه است.
نوربخش ادامه داد: این عوام زدگی سطح کار رسانه را نزول می دهد. بنابراین باید آنان که در رسانه های موسیقایی قلم می زنند، درباره موسیقی آموزش دیده باشند که این آموزش به ویژه در حوزه نقد بسیار مهم است. ما به شدت دچار فقر نقد موسیقی هستیم؛ ما اکنون نقدی در موسیقی نداریم. اینکه بیاییم و با یک سری الفاظ فردی را بکوبیم و با یک سری الفاظ اثری را به عرش برسانیم، نقد نیست؛ نقد باید ویژگی های مثبت و منفی اثر را با دید کارشناسانه به مخاطب بشناساند.
وی همچنین گفت: نیاز به نقد داریم، نقد هم دانش می خواهد و دانش نیاز به آموزش دارد. بسیاری از آنان که درباره موسیقی می نویسند، اصلاً موسیقی را نمی شناسند و وقتی موسیقی را ندانیم، در نقدمان اسیر سلیقه می شویم. در همین جهت آگاهی افزایی، ما در خانه ی موسیقی دو دوره جشنواره ی نقد موسیقی را برگزار کردیم و اکنون نیز این آمادگی را داریم که برای موسیقی نویسان رسانه ها را دروه های آموزشی شناخت موسیقی برگزار کنیم.