انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

حسین علیزاده: گرگین‌پور متعلق به همه ایران است/ عباس سجادی: او پرچم‌دار موسیقی ایل قشقایی بود

مراسم تشییع فرود گرگین‌پور، از پیشکسوتان موسیقی ایل قشقایی، صبح چهارشنبه ۱۸ دی در محوطۀ تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش نای، در ابتدای مراسم مهرزاد هویدا، نوازنده و مدرس موسیقی و مجری این مراسم، از بابک خضرایی برای ایراد سخنرانی دعوت کرد. بابک خضرایی، پژوهشگر موسیقی، در این مراسم گفت: فرود گرگین‌پور تاریخ نانوشته ایل قشقایی در حماسه‌ها و عاشقانه‌ها بود. به اعتقاد من او هویت ایل قشقایی بود که رنجش، نماد رنج ایل قشقایی بود. به هر حال این هنرمند بزرگ موسیقی قشقایی اکنون از بین ما رفته است اما معتقدم شور عشقش هرگز تمام نمی‌شود.

سخنران بعدی حسین علیزاده در این مراسم گفت: فرود گرگین‌پور متعلق به همه ایران است. او نقش بسزایی در معرفی فرهنگ ایل قشقایی داشت و افتخار می‌کنم که با خانواده این هنرمند دوستی داشتم و دارم. با حضور در این خانواده در کارهایم از او بهره برده‌ام. باید به خانواده او نیز تسلیت گفت که همواره در کنارش بود. به اعتقاد من با تمام مشقتی که او کشید همه از هنرنمایی او بهره بردند و می‌دانم دوستداران فرهنگ از هنر او بهره می‌برند. من مطمئنم نام او در موسیقی ایرانی جاودانه خواهد ماند.

ابوالقاسم رییس دانا پژوهشگر حوزه فرهنگ و هنر نیز در این مراسم اظهار کرد: با مرگ فرود چشمه مهر و هنر خشکید. من همکاری‌های زیادی با او داشتم و یادم نمی‌رود که چه خدمات ارزشمندی در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر انجام داد. او از سرآمدان ادبیات و موسیقی ایل قشقایی بود.

سیدعباس سجادی، مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران و شاعر و منتقد ادبی در این مراسم پس از خواندن شعر «حیدربابا»ی شهریار گفت: گاهی شعر و موسیقی و یک نوا بیان‌گر درد و رنج یک ایل است. صدای فرود گرگین‌پور از اعماق تاریخ می‌آمد او متعلق به ایل قشقایی نبود. او نغمه‌خوان غصه سرزمین بود که در طول تاریخ مورد تاخت و تازهای زیادی قرار گرفت. من به تعبیر استاد علیزاده درگذشت فرود گرگین‌پور را به ملت ایران تسلیت می‌گویم، چون او متعلق به ایل قشقایی نبود. او پرچم‌دار موسیقی ایل قشقایی بود که همراه با برادرش فرهاد واقعاً تلاش زیادی برای اعتلای موسیقی قشقایی کردند. این توفیق را داشتیم که در زمان حیات ایشان مراسم بزرگداشتی برایشان در فرهنگسرای نیاوران برگزار کنیم.

در این مراسم افرادی چون محمد اله‌یاری، مهدی افضلی، علی ثابت‌نیا، علیرضا میرعلی‌نقی، آرش فرهنگ‌فر، دامون شش‌بلوکی، پروین بهمنی، کیوان فرزین، بیاض امیرعطایی، احمد اره‌سازان، فروغ بهمن‌پور، کامران همت‌پور، حسن سهرابی، بیژن بیژنی، شهرام صارمی، حامد حسین‌زادگان، محمد سریر، علی مغازه‌ای، و نعمت‌الله پایان حاضر بودند.

مرحوم گرگین‌پور روز سه‌شنبه دهم دی بر اثر ایست قلبی در تهران درگذشت. در این مراسم گوشه‌هایی از موسیقی قشقایی توسط دو هنرمند از این خطه اجرا شد. پیکر این هنرمند پس از مراسم تشییع به زاداهش در آباده شیراز منتقل شد.