انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

حسین علیزاده: «مدیر افتخاری مسیر منتهی به شکست نمی‌شوم»

در پی خبری مبنی بر بازگشتِ دوباره علی رهبری به ایران و تشکیل ارکستری خصوصی، حسین علیزاده با نوشتن نامه‌ای توصیه‌هایی به علی رهبری کرده است.

در متن نامه آمده است:

«دوست و هنرمند گران‌قدر استاد على رهبرى

با سلام‌هاى گرم

مدت مدیدی‌ست که جدالى نابرابر با خود، در امور هنرى و اجتماعى، شما را از مسیر نیم قرن عشق، تلاش، تداوم، افتخار و سربلندى نام‌تان به عنوان فرزند این سرزمین دور نگه داشته و نام شما به طور ناشایست در امورى برده می‌شود که ناخودآگاه این سؤال را در ذهن تداعى می‌کند: آیا على رهبرى همانند همه‌ی هنرمندان و هنردوستان و هنرشناسان و اساتید بزرگ ایران و جهان، جایگاه رفیع این نام را می‌شناسد؟ آیا جایگاه على رهبرى حضور ایشان را در همه‌ی امور و در کنار و مقابل همه‌ی جریانات توجیه می‌کند؟ آیا با امضاء و یا توافق مسئولین، به جایگاه هنرى ایشان صحه گذارده می‌شود؟

مسلماً خیر! زیرا موقعیت و جایگاه هنرى شما را، شما تعیین می‌کنید. حکم و قراردادهاى ارگان‌ها جایگاه شما را مشخص نمی‌کنند. اما در این دوره، مسیرى که طى شد ثابت کرد با تمام اعتماد به نفسِ به‌حقى که در هنر خود دارید، در مسائل مربوط به آن به عنوان یک هنرمند مستقل عمل نکردید؛ امیدبستن به امورى که بعد از گذشت حدود چهار دهه، در زمینه‌ی موسیقى نشان از عدم درک و اطلاع شما از سیاست و برنامه‌ریزى و نگاه دقیق به مسئولین هنرى بوده است. تکیه‌ی بیش از حد شما به اشخاصى که با انگیزه‌هاى سیاسى و تشکیلاتى‌ــ و نه با انگیزهاى هنرى‌ــ در کنارتان بوده‌اند، شما را دچار اشتباه کرد و این تصور را برای‌تان پیش آورد که حامیان تشکیلاتى، حامیان هنرى شما نیز هستند. شما در دولت امید، دستان قدرتمندِ خود را، امیدوارانه حرکت دادید غافل از این که امید، بدون آگاهى از شرایط غیرممکن است.

على رهبرى عزیز، استاد گرانقدر!

عدم موفقیت در پیشبرد اهداف هنرى در ایران وابسته و یا مستقل از دولت فرقى نمی‌کند. دولت را هم ملت می‌سازند. اخلاق و منش هنرى، ملتى است نه دولتى. حضور شما در عرصه‌ی جهانی، نام ایران و شما را جاودانه می‌کند اما در حال حاضر حضور شما در ایران، فراموشى ارزش‌هاى والاى شماست که به تصمیمات شما گره خورده است.

تجربه‌ی تشکیل مجدد ارکستر همان اشتباه گذشته را تکرار خواهد کرد، زیرا پایگاه فرهنگی جامعه‌ی موسیقى در حال حاضر، چه دولتى و چه غیره از یک شرایط تبعیت می‌کند: عدم امنیت هنرى، عدم امنیت اقتصادى، عدم سیاست‌گذارى و نیز نگاه ناشایست به جایگاه و موقعیت هنر موسیقى.

اگر روزی فضاى شفاف و پرمهر و بى‌حاشیه حاکم شود، بازگشت شما مبارک خواهد بود، در غیر این صورت شما نیز دور از حاشیه نخواهید بود.

در ضمن استقلال اینجانب از تمام امور، ایجاب می‌کند من نیز مدیر افتخارى مسیرى با شکستى دوباره نباشم.

با احترام و تقدیر از شما

حسین علیزاده

۱ خرداد ٩۵