انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

جلسه شورای سیاستگذاری سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار شد

اولین جلسه شورای سیاستگذاری سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با حضور محمد اله‌یاری (مدیرکل دفتر موسیقی)، علی‌اکبر شکارچی، مجید کیانی (حضور تلفنی در جلسه)، داریوش پیرنیاکان، حمیدرضا نوربخش، سیامک جهانگیری، امیر شریفی، امیر مردانه، دبیر اجرایی جشنواره و فاطمه کرم‌پور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برگزار شد.

به گزارش نای، طول سال جشنواره‌های مختلف ملی و منطقه‌ای برگزار می‌شود. جشنواره موسیقی نواحی کشور و جشنواره ملی موسیقی جوان‌ از جشنواره‌های معتبر کشور هستند که اولی به حوزه موسیقی نواحی به طور اختصاصی می‌پردازد و دومی در حوزه جوانان است.

او ادامه داد: در حوزه موضوعی جای جشنواره‌ای که به ژانر موسیقی ردیف دستگاهی و یا کلاسیک به طور اختصاصی بپردازد و در حوزه رده سنی هم، جای جشنواره‌ای که به گروه سنی کودک و نوجوان بپردازد خالی است. تکمیل این خلأها می‌تواند رنگین‌کمان جشنواره‌های موسیقی را چه به لحاظ رده سنی و چه به لحاظ موضوعی تکمیل کند، جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی به عنوان یک جشنواره موضوعی چنانچه استمرار پیدا کند بخشی از رنگین‌کمان جشنواره‌های موضوعی را فراهم کند. این جشنواره کمک می‌کند هنرمندان حوزه ردیف دستگاهی مکان و زمان معینی در طول سال برای گردهمایی داشته باشند و در حقیقت می‌تواند نشان‌دهنده تلاش‌ هنرمندان این حوزه موسیقی در طول یک سال باشد.

اله یاری همچنین گفت: جشنواره موسیقی فجر در انتهای این رنگین‌کمان جشنواره‌ای می‌تواند محل حضور بهترین‌ها از هر حوزه موسیقی و ویترین ملی کشور در حوزه موسیقی باشد. ترکیب شورای سیاستگذاری و حضور بزرگان موسیقی در این شورا نویدبخش برنامه‌ریزی مناسب و برگزاری جشنواره‌ای شایسته خواهد بود. از همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین استانداری بوشهر که قبول زحمت کردند جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی را در بوشهر میزبانی کنند قدردانی می‌کنم.

مجید کیانی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره در ادامه در تماس تلفنی توضیح داد: از مدیرکل دفتر موسیقی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر به خاطر برگزاری این جشنواره تشکر ویژه‌ای می‌کنم. ما یک جشنواره جوان داریم که گویی بیشتر برای کودکان و نوجوانان است و جوانان، به خصوص موسیقی‌دانان هیچ جایی در این جشنواره ندارند که کارشان را ارائه دهند.

او ادامه داد: البته جشنواره موسیقی فجر هم وجود دارد اما آن‌چنان که باید نمی‌بینیم جوانان و استادان موسیقی شرکت کنند. خوشبختانه موسیقی سایر نقاط که همان نواحی است را داریم، اما جای جشنواره موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک ایران واقعاً خالی بود. باعث خرسندی است که قرار است این جشنواره دوباره برگزار شود، امیدوارم در سال‌های آینده با حضور بیشتر جوانان در این جشنواره تأثیر خوبی را در آینده در موسیقی ما شاهد باشیم.

سپس امیر مردانه دبیر اجرایی این جشنواره گفت: نزدیک به چهار ماه است که با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در حال رایزنی هستیم و طی سفری که به این شهر داشتم زیرساخت‌های موجود را برای برگزاری یک جشنواره خوب بررسی کرده و شاهد این بودم که این استان دارای تجهیزات خوب و سالن مناسب برای اجرای صحنه‌ای است. این استان دارای یک سالن با ظرفیت حدود ۱۲۰۰ نفر است که می‌توان حتی از حضور مخاطبان با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی بهر‌ه‌مند شد. بر همین اساس تفاهم‌نامه‌ای نیز با حضور معاون امور هنری نیز امضا شده است.

فاطمه کرم‌پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این جلسه گفت: استان بوشهر زادگاه هنرمندان نام‌آور فراوانی مانند همایون خرم است، این استان ظرفیت لازم و پتانسیل کافی برای برگزاری جشنواره‌های مختلف را دارد که قطعاً مورد اقبال جوانان این شهر نیز خواهد بود. در حالی که این روزها جامعه در یک حالت خمودگی به سر می‌برد برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌تواند شادی را به جامعه و مردم هدیه کند. خوشبختانه دغدغه‌ای در خصوص امکانات این جشنواره نیست و تمامی شرایط برای برگزاری برنامه با کیفیت لازم مهیا است.

داریوش پیرنیاکان دیگر عضو این شورا گفت: زمانی که آقای اله‌یاری به تازگی مسئولیت مدیرکل دفتر موسیقی را برعهده گرفت، اولین‌بار به همراه او در خانه شاعران جلسه‌ای را برگزار کردیم و در آن جلسه متوجه شدم که این فرد واقعاً انسان شایسته و فهیمی است و می‌تواند از پس این مسئولیت برآید.

او ادامه داد: زمانی که احمد مسجدجامعی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، جلسه‌ای را با او برگزار کردم و گفتم که شما از این زاویه نیز به موسیقی نگاه کنید و به موسیقی تنها به عنوان یک هنر نگاه نکنید. شما باید موسیقی و امنیت ملی را در کنار هم تعریف کنید چرا که در حال حاضر ماهواره‌ها و فضای مجازی به‌خصوص در استان‌های مرزی کشور تأثیرات بسیار زیادی از موسیقی‌های بیرون از حوزه فرهنگی ما می‌گیرند و کم کم موسیقی ما از بین می‌رود و  در عین حال چیزهایی لابه‌لای این موسیقی و برنامه‌ها به مردم می‌دهند.

حمیدرضا نوربخش نیز در این نشست گفت: نکاتی که مطرح شد بسیار بجا، درست و شایسته است. دوستان دغدغه‌مندی ابتدا طرح این جشنواره را پیشنهاد کردند که در آن زمان مورد استقبال قرار گرفت اما متأسفانه دچار مشکل شد. با پیگیری‌هایی که مدیرکل دفتر موسیقی داشت، این جشنواره دوباره برگزار می‌شود. واقعیت این است که باید تلاش کنیم تمام این جشنواره‌ها مستحکم و قوی شود و اعتلا و اعتبار پیدا کند. به دلیل اینکه به موسیقی و فرهنگ موسیقی مربوط است و هرچقدر غنای بیشتری داشته باشد، پیشرفت موسیقی است.

علی‌اکبر شکارچی هم گفت: این روزها در جامعه امید می‌بینم از این لحاظ که هیچ‌وقت در طول تاریخ موسیقی ایران این تعداد موسیقی‌دان محلی و دستگاهی پرورش نیافته بود. ناامیدی من از این لحاظ است که به گفته دوستان، موسیقی ما در حال حرکت به سمت ابتذال است اما به گواه تجربیاتی که در زمینه موسیقی دارم این را شاهد هستم جوانانی که پا به عرصه موسیقی گذاشته‌اند مانند آتش زیر خاکستر و خورشید پشت ابر هستند که اگر مجال پیدا کنند، این سرزمین را نورانی می‌کنند اما ناامیدی من از این جهت است که ذوق و سلیقه انسان‌ها مدام در حال تغییر است و تا بخواهیم آن را درست کنیم، زمان زیادی صرف می‌شود.

سیامک جهانگیری دیگر عضو شورا بیان کرد: خوشحالم که این دوره از جشنواره در بوشهر برگزار می‌شود و ظرفیت جدیدی را شکل می‌دهد، شاید بد نباشد با توجه به اینکه جشنواره امسال در این شرایط برگزار می‌شود برنامه‌ریزی کنیم از لحاظ موضوعات فرهنگی ما چه چیزی برای آن شهر داریم و آن شهر چه چیزی برای جشنواره و موسیقی دارد. قطعاً این مسئله می‌تواند انگیزه‌ای برای دیگر استان‌های کشور در سال‌های آینده باشد. از جهتی به دلیل تجمع اتفاقاتی که در تهران به‌ عنوان مرکز وجود دارد دغدغه‌های موسیقایی خیلی زیادی نیز به همین میزان دیده شده و گاهی نمی‌توان همه رویدادها را هماهنگ کرد. شاید بد نباشد که اتفاقاتی از این دست که مخاطب خاص خود را دارد، با چنین جشنواره‌هایی قوت بگیرد.

امیر شریفی نیز در ادامه این جلسه گفت: این جشنواره به نوعی ادای دینی بود و باید آن را برگزار می‌کردیم. ما چهار ماه پیش که این پروژه را آغاز کردیم صحبت بر سر این بود که موسیقی کلاسیک ایرانی فارغ از آمیختگی با انواع موسیقی در جشنواره موسیقی فجر و با جشنواره‌های دیگری که برگزار می‌شود، باید مکان خاص و یک ظرفیتی نسبت به خودش داشته باشد که به طور تخصصی به آن بپردازد.

در ادامه این جلسه اعضای شورا نظرات و پیشنهادات خود را برای جشنواره بیان کرده و برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های پژوهشی از جمله موارد مطرح‌شده در این جلسه بود.