انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

جلد چهارم کتاب «سنتور و تکنیک» شامل ۲۶ قطعه است/ تلاش شده ساختار ملودیک قطعه‌ها حفظ شود

محسن غلامی درباره این کتاب که تاکنون سه جلد آن منتشر شده گفت: مجموعه حاضر جلد چهارم  کتاب «سنتور و تکنیک» است که برای تمرین قطعات دو صدایی در نوازندگی این ساز در نظر گرفته شده است. در کل اگر بخواهیم انواع مختلف این تکنیک را در سنتور نوازی برشماریم، می‌توان گفت که این مطلب در قالب یک کتاب نمی‌گنجد و حالت‌های اجرایی مختلف این تکنیک، به حدی زیاد است که شاید در چند جلد متعدد بتوان به آن پرداخت.

غلامی افزود: با توجه به روال جلدهای قبلی، سعی شده به فرم‌های مختلف و مهمترِ این تکنیک اشاره شود تا آشنایی کلی برای هنرجویان به وجود آید. همانند کتاب قبلی، در این مجموعه نیز سعی شده ابتدا ساختارملودیک قطعات حفظ شود تا از این طریق برای حفظ شدن و رسیدن به حس اصلی تمرین‌ها، هنرجویان به درک و دریافت بالاتری از تکنیک‌های سنتور‌نوازی دسترسی پیدا کنند.

محسن غلامی درباره جزییات و تعداد قطعات موجود در جلد چهارم کتاب «سنتور و تکنیک» توضیح داد: در این کتاب بیست و شش قطعه تمرینی جهت فراگیری تکنیک‌های معمول دوصدایی، در نوازندگی سنتور نوشته شده و مترونوم و سرعت اجرایی آن نیز به طور دقیق تنظیم شده است. در ابتدا نوازندگان می‌توانند با سرعت کمتر از آنچه که بر روی قطعات نوشته شده ، آنها را تمرین و اجرا نمایند و به تدریج اجرای قطعات را به سرعت اصلی برسانند.

غلامی درباره نوازندگی قطعات گفت: لوح صوتی اجرای این کتاب با توجه به مترونوم اصلی قطعات، توسط خانم رویا باقرزاده اجرا شده و ضمیمه کتاب شده است.

 محسن غلامی در پایان گفت: در مجموعه بعدی و جلد پنجم این اثر، به تمرین و اجرای تکنیک‌هایی همانند تکیه‌ها،  همچنین گلچینی از تکنیک‌های چهار جلد قبلی در سنتور نوازی  پرداخته خواهد شد. امیدوارم که این اثر تا حدی  بیانگر شیوه‌ها  و تکنیک‌های متدوال نوازندگی سنتور باشد و برای علاقمندان به این ساز مفید واقع شود.

منبع: ایلنا