انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

جشنواره موسیقی نواحی نیاز به تغییرات بنیادی دارد

فواد توحیدی گفت: بسیاری از آیین ها و آداب موسیقایی یا از یاد رفته‌اند و یا تغییر شکل داده اند.مخاطب موسیقی نواحی هم مخاطب آن روزها نیست. بیشتر نسل امروز ترجیح می‌دهند با گوشی خود توی اینستاگرام وقت بگذرانند تا اینکه بروند در سالن و موسیقی نواحی بشنوند.با این تغییرات چگونه میشود جشنواره را طبق روال دوره های نخست برگزار کرد؟جشنواره موسیقی نواحی نیاز به تغییرات بنیادی دارد.

 

فواد توحیدی پژوهشگر موسیقی که سال گذشته دبیری هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی را برعهده داشته در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران درباره بررسی شیوه برگزاری جشنواره موسیقی نواحی طی ۱۷ دوره گذشته گفت:باید بپذیریم وضع موسیقی نواحی تغییر کرده است.در دوره های اول شرایط به گونه دیگری بود.در زمان دبیری جناب درویشی ما تعداد زیادی هنرمند درجه یک در موسیقی نواحی ایران داشتیم که در حال حاضر کمتر نظیر آنها وجود دارد.

وی ادامه داد:بسیاری از آیین ها و آداب موسیقایی یا از یاد رفته‌اند و یا تغییر شکل داده اند.مخاطب موسیقی نواحی هم مخاطب آن روزها نیست. بیشتر نسل امروز ترجیح می‌دهند با گوشی خود توی اینستاگرام وقت بگذرانند تا اینکه بروند در سالن و موسیقی نواحی بشنوند.با این تغییرات چگونه میشود جشنواره را طبق روال دوره های نخست برگزار کرد؟

 

*جشنواره موسیقی نواحی نیاز به تغییرات بنیادی دارد

 

این پژوهشگر افزود: به عنوان کسی که در تمام دوره ها حضور داشته ام معتقدم جشنواره موسیقی نواحی نیاز به تغییرات بنیادی دارد.شوربختانه در دوره آخر که دبیری جشنواره به من سپرده شد آنقدر مسائل پیچیده شد که مجال تغییرات بنیادی را از دست دادم.تغییرات مکرر تاریخ برگزاری و مدیران اجرایی وزارت خانه،سرگردانی در محل برگزاری جشنواره،کم شدن شدید بودجه جشنواره و دست آخر اتفاق ناگوار انفجار بندر رجایی از جمله این عوامل مخل بود.

توحیدی تصریح کرد:قرار بود قسمت اصلی جشنواره در بین مردم و خارج از سالن برگزار شود که بعضی از  مسئولین استان هرمزگان مخالفت کردند و اجراها در سالن برگزار شد و این در حالیست که جنس موسیقی نواحی سالنی نیست و باید در بین توده مردم اجرا شود نه روی صحنه.حسن اجراهای خیابانی جلب توجه مخاطبین تصادفی ست که شاید هیچگونه آشنایی با موسیقی نواحی ندارند.شوربختانه در دوران امروز قدرت رسانه در خدمت موسیقی های جدید با ریشه های غیر ایرانی ست و گروه بسیار زیادی از مردم فرصت آشنایی با موسیقی نواحی ایرانی را نداشته و ندارند.

 

*توجه به جشنواره های استانی قبل از جشنواره موسیقی نواحی

 

وی ادامه داد:این نوع برگزاری میتواند باب آشنایی و رفاقت مخاطب ناآشنا با این هنر باشد.تجربه بسیار خوبی که در پنج دوره برگزاری جشنواره موسیقی نواحی استان کرمان داشته ام این است که قبل از برگزاری جشنواره موسیقی نواحی کشور باید به برگزاری جشنواره های استانی  بپردازیم.این جشنواره ها به پویایی موسیقی مناطق ایران بسیار کمک می کنند.برای نمونه تعداد هنرمندان کرمانی شرکت کننده در جشنواره موسیقی نواحی کشور حداکثر ده نفر در سال است ولی نزدیک به صد نفر در جشنواره استان شرکت می‌کنند.

دبیر هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی توضیح داد: درگیر شدن این تعداد هنرمند نواحی مانند دمیدن روح تازه در پیکر موسیقی استان است و بسیار موثر تر از جشنواره موسیقی نواحی کشور.پیدا کردن اسپانسر و برگزاری سالانه جشنواره استانی در تمام استانهای کشور، موسیقی نواحی کشور را بسیار پویاتر می‌کند.حضور دبیر جشنواره و هیات انتخاب در این جشنواره ها باعث شناسایی نخبه ها و دعوت هوشمندانه تر و دقیق تر این هنرمندان به جشنواره موسیقی نواحی کشور می شود.

این مدرس موسیقی در ادامه اظهارداشت: متاسفانه تعدادی از هنرمندان نواحی فکر می‌کنند باید همیشه و در تمام دوره ها حضور داشته باشند و این به معنی نادیده گرفتن سایر استعدادهاست.حضور چهره های نو و توجه بیشتر به نسل های جدید بسیار راهگشاست.چند سال پیش یکی از دبیران جشنواره نواحی جشنواره را به صورت منطقه ای برگزار کرد که طرح موفقی نبود.من مطمئن هستم برگزاری جشنواره های استانی کمک شایانی به موسیقی نواحی کشور خواهد کرد.

 

*جشنواره موسیقی نواحی در کرمان به یک ثبات و انسجام رسیده است

 

توحیدی با بیان اینکه تغییر میزبانی جشنواره نواحی کشور هم کار درستی نبود، گفت:این جشنواره از دوره نخست در کرمان برگزار شده و به یک ثبات و انسجام رسیده است و اشکالات بسیار کمی در روند برگزاری آن شاهد بوده ایم.این جشنواره برای کرمان به یک برند تبدیل شده است.در هیچ جای دنیا چنین تغییراتی را شاهد نیستیم.برای مثال کی شنیده اید جشنواره کن در یک سال به پاریس منتقل بشود؟ وظیفه وزارتخانه این است کرمان را در برگزاری بهتر جشنواره کمک کند نه اینکه مثل سال پیش مسئولان کرمان را تحت فشار قرار دهند که یا بیشتر بودجه را بدهید یا جشنواره را به استان دیگری متتقل میکنیم.

این پژوهشگر موسیقی نواحی در خاتمه خاطر نشان کرد: وقتی که یک جشنواره با کیفیت عالی در منطقه ای برگزار می‌شود که هیچ تنش و مشکل جانبی وجود ندارد؛ چرا باید به سایر نواحی تغییر مکان بدهد؟ باور کنید این صحبت بخاطر این نیست که خود من کرمانی هستم.تنها بخاطر این است که کیفیت برگزاری در این استان قابل مقایسه با سایر نواحی نیست و دلیل اصلی آن هم تجربه طولانی در برگزاری ست و نکته مهم بعدی این است که مسئولین این استان همگی دوستدار این نوع موسیقی هستند و هیچ صدای مخالفی در برگزاری جشنواره شنیده نمی شود و همگی در برگزاری بهتر جشنواره یاری رسانند.اگر دبیرخانه دائمی در کرمان باشد فرصت برنامه ریزی و بکارگیری ایده های خلاقانه تر و موثر تر برای برگزاری بهتر جشنواره ایجاد می‌شود.

 

گفتگو:سحر طاعتی