انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

جزییات هفتمین روز جشنواره موسیقی فجر

در هفتمین روز از سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر، ۱۱ هنرمند و گروه موسیقی ایرانی و خارجی در شش سالن پایتخت به روی صحنه رفتند.

به گزارش نای، در هفتمین شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر نوبت به اجراهای بانوان رسید. ساعت ۱۸:۳۰ عصر ۲۹ بهمن، گروه موسیقی «نوشه» به سرپرستی نیوشا بریمانی کنسرت خود را در فرهنگسرای نیاوران برای بانوان روی صحنه برد.

پریچهر خسروی، نوشین نامی، فروغ فضلی، شهره خیری، پگاه بزرگ و پریچهر خلوتی در ان اجرا خوانندگان گروه نوشه بودند.

قطعات انتخاب‌شده برای رپرتوآر از تنوع و ریتم خوبی برخوردار بود و نشاط و شور را به سالن آورد. رنگ بندی مناسب و زیبای لباس اعضای گروه با هنر نوزاندگی آن ها آمیخته شد و مخاطبانی را که با دست های شان ریتم موسیقی را همراهی می کردند، بیشتر به صحنه جذب کرد.

«آیریلیق»، «دلم»، «دیوانه»، «یک رنگی»، «قرص قمر»، «شهزاده رویا»، «قصه عشق»، «گل واژه»، «دل دیوانه»، «راوی»، «ستاره»، «فولکور آذری»، «فولکور جنوبی»، «عاشق مکرده»، «چه بخوای چه نخوای»،«tamallymaak» و  «number one-  ۱۳ نام قطعاتی بود که در این کنسرت به اجرا درآمد.

نیوشا بریمانی، سرپرست و نوازنده کمانچه، مینو قاسم پور، نوازنده قانون، رخساره رستمی، نوازنده عود، نیلوفر ابراهیمی، نوازنده فلوت، فروغ فضلی، نوازنده پیانو، آرمیتا فهیمی، نوازنده گیتار باس، سپیده شایگان، نوازنده کیبورد، حدیث کرمی، نوازنده درامز و کیمیا صرافی، نوازنده پرکاشن اعضای گروه را در این اجرا تشکیل می دادند.

گروه موسیقی «نوشه» از سال ۱۳۹۲ توسط نیوشا بریمانی، نوازنده کمانچه، شکل گرفته و به مرور فعالیت خود را گسترده کرده است. این گروه موسیقی بانوان، در حال حاضر متشکل از یک گروه بین المللی،یک گروه بانوان و یک گروه مختلط است و تا کنون اجرا های مختلفی را روی صحنه برده و انتشار آلبومی با همین نام، نوشه، را نیز در کارنامه فعالیتی خود دارد.

 

مروری بر آثار موسیقی قرن ۲۰ و ۲۱ با نیلپر

اجراهای نوبت اول تالار «رودکی» در هفتمین روز جشنواره موسیقی فجر  (سه‌شنبه ۲۸ بهمن‌ماه) میزبان «ارکستر زهی نیلپر» به سرپرستی نوید گوهری بود و محمد اله‌یاری (مدیر کل دفتر موسیقی و رییس جشنواره) مهمان ویژه این کنسرت بود.

نوید گوهری گفت: اجرای امشب بصورت توامان مستمر  است و هشت قطعه از آثار قرون بیست و بیست و یک اجرا خواهد شد. وی سپس درباره معنا و مفهوم تراژدی توضیح داد و تعاریف هنرمندان و نظریه‌پردازن قرون گذشته از تراژدی را مطرح کرد.

ارکستر نیلپر یکی از فعال‌ترین ارکسترهای خصوصی در تهران است که از سال ۱۳۸۳ تاسیس و مشغول به فعالیت در حوزه موسیقی جدی است. ارکستر نیلپر در سال‌های فعالیت خود همواره تمرکز اجراهای صحنه‌ای خود را بر اجرای آثار موسیقی معاصر از آهنگسازان ایرانی و بین‌المللی حفظ کرده است.

این ارکستر از سال ۱۳۹۵ در کنار برنامه‌های فصلی مستقل به عنوان ارکستر ثابت فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران فعالیت می‌کند. همچنین آنسامبل بادی فستیوال تهران نیز از سال ۱۳۹۸ تحت مدیریت هنری اجرایی فستیوال موسیقی معاصر تهران تاسیس و مشغول به فعالیت مستقل است.

اعضای «ارکستر زهی نیلپر» طی کنسرت به اجرای آداجیو (برای ارکستر زهی) ساخته ساموئل باربر، دریا (یکسوئیت ایرانی)، سه قطعه در استایل قدیمی ساخته هنریک میکولایگورسکی، موسیقی اندوهگین (برای ارکستر زهی) ساخته پتریس وسک پرداختند.

اعضای آنسامبل بادی تهران نیز قطعات پیتر و گرگ ساخته سرگی پروکوفیف، کارناوال حیوانات ساخته کامیل سن سان.

اعضای اکرستر نیلپر عبارتند از نوید گوهری (رهبر و مدیر هنری ارکستر)، احسان تارخ (مدیر ارکستر)، بابک کوهستانی (کنسرت مایستر)، پویا دهلاری، مهسان جبیری، پویا عشقی‌نژاد،‌ آنیتا واحدی، علی علیزاده، مهسا رستمی، وحید حاجمیری (نوازندگان ویلون اول). فرمهر بیگلو،‌ فرناز دارویی، سحر ناطقی، مرجان فیروزآبادی، پژمان مالکی، پژمان رضایی، نرگس ناجی، آیلین ثقفی (نوازندگان ویلون دوم). علییزدی، پگاه افضلی، نیکییغمایی، مهسا رحمتی و مینا آقارضایی (نوازندگان ویولا). یاسمن کوزه‌گر، گلبسانا شناسایی،‌ ثنا شهمیری و هلیا پورکریمی (نوازندگان ویلنسل). محمد علیزاده و آوا پورنار (نوازندگان کنترباس).

اعضای آنسامبل بادی تهران نیز عبارتند از : ریحانه محمدی (نوازنده فلوت)، یاسمن کیمیاوی (نوازنده ابوا)، مینلی دانلیان (نوازنده کلارینت)، امیرحسین محمدیان (نوازنده فاگوت) و باران ذوالفقاری (نوازنده هورن).

 

عصر زیبای فرانسوی در شب زمستانی تهران

در شب هفتم جشنواره موسیقی فجر یک هنرمند بلژیکی و یک گروه فرانسوی در تالار وحدت به روی صحنه رفتند و شبی با موسیقی کلاسیک و جز را برای مخاطبان رقم زدند.

شب هفتم اجراهای سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت در دو نوبت به بخش بین الملل و اجرای رسیتال پیانو توسط فلوریان نواک از بلژیک و پیرانی و پاریزین هنرمندان فرانسوی و اجرای دوئت آکاردئون و ساکسیفون اختصاص داشت.

 

روایت هنرمند نوگرای بلژیکی از شهرزاد ایرانی

فلوریان نواک نوازنده نوگرای پیانو از بلژیک که با روایت های مدرنش از رپرتوار موسیقی کلاسیک جهان در اروپا که اصولا دست بردن در آثار کلاسیک امریست مضمون توانسته به جایگاه درخور توجهی در موسیقی کلاسیک اروپا دست یابد، با اجرای قطعات زیر در نوبت اول اجراهای امشب موفق شد تا اجرای موفقی را در کارنامه هنری خود ثبت و برگ زرینی را به اجراهای بخش بین الملل جشنواره فجر تقدیم کند.

سوئیت سمفونیک شهرزاد  یکی از آثار نیکولای ریمسکی کورساکف است. کورساکف شهرزاد را در سال ۱۸۸۸ میلادی و بر پایۀ داستان‌های هزار و یک شب نوشته‌است. این اثر را می‌توانیکی از محبوب‌ترین ساخته‌های کورساکف به‌شمار آورد. این اثر ارکسترال، نمونۀ بارزترکیب متمایزکنندۀ آثار کورساکف در آمیزش سازبندی خیال‌پردازانه و رنگارنگ با ملودی‌های پرزرق و برق است. و باز روایت نواک از این اثر نه تنها چیزی از اصالت زیبایی شناختی ذهن مؤلف نکاست بلکه به آن رنگ و بویی امروزی نیز بخشید.

در نوبت دوم وینست پیرانی خواننده و نوازنده آکاردئون و امیل پاریزین نوازنده ساکسیفون هنرمندان فرانسوی دوئت خود را در تالار وحدت اجرا کردند.

این گروه برای حضور در سی و‌پنجمین جشنواره موسیقی فجر اجرای قطعات آلبوم عصر زیبا را به عنوان رپرتوار اجرایی انتخاب کرده بود.

موسیقی این هنرمندان فرانسوی را باید در سبک جز دانست. اما ریشه‌ها و موتیف‌های موسیقی فرانسه در بوطیقای موسیقی این گروه کاملاً مشهود و محسوس است.

محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شاهین فرهت دبیر جشنواره سی و پنجم موسیقی فجر از مهمانان ویژه اجرای نوبت دوم در تالار وحدت بودند.

 

آمیخته‌ای از کودکی و بلوغ

اعضای آنسامبل «کانتوس» به سرپرستی کاوه میرحسینی با همراهی گروه کر کودکان نواک راس ساعت ۲۱:۳۰ در رودکی به اجرای برنامه پرداختند.

آرش اسدنژاد،‌ دانیال جورابچی، بهار فلسفی، پویا دهلاری، آرمین قضاوتی و فرمهر  بیگلو (نوازندگان ویلون)، زهرا عبدالله‌زاده، صبا صفوی،‌ همایون هاشم‌زاده (نوازندگان ویولا). ارسلان علیزاده و هادی پارسا (نوارندگان ویلنسل). هادی اسماعیلی  (نوازنده کنترباس) اعضای آنسامبل کانتوس هستند.

بردیا فتوحی،‌ ماهداد بوربور، سپنتا فتوحی،‌دنیا سمائی،‌باران اخلاقی، باران معانی، سراج بانری، حنا موسوی، آوا قدس، تارا قدس،‌هستی شاهی، سوفیا اردستانی، رونیکا نوروز مهر،‌ برنا نیکنژاد و لیلی دهقان نیز اعضای گروه کر آنسامبل کانتوس هستند. «برای آنان» ساخته مهران روحانی، «رنگین کمون» ساخته ثمین باغچه‌بان، «گلستان» ساخته کاوه میرحسینی و قطعه‌ای از جان کیج آثاری بودند که توسط آنسامبل کانتوس اجرا شدند.

گفتنی است آنسامبل «کانتوس» توسط کاوه میرحسینی در سال ۱۳۹۱ با هدف ترویج موسیقی معاصر فعالیت خود را آغاز کرد. سیاست اصلی این آنسامبل همچون آنسامبل‌هایی دراستاندارد جهانی سفارش آثار به آهنگسازان هم عصر و همچنین ضبط و اولین اجرای جهانی آنهاست که این آنسامبل توانست در سومین پروژه موسیقایی خود آثاری به آهنگسازان بنام ایرانی سفارش دهد و آثار آنها را برای اولین بار ضبط و اجرا کند.

 

استقبال از اجرای هنرستان موسیقی پسران

اجراهای هنرجویان هنرستان موسیقی پسران در سانس دوم هفتمین‌ روز از سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر با استقبال روبرو شد.

گروه سازهای ایرانی شروع کننده سانس دوم جشنواره در تالار سوره بودند و مجموعه‌ای از آثار کلاسیک موسیقی ایرانی را نواختند.

پارسا درویش‌زاده، محمد رحیمی جعفری، مازیار افشار، معین شکوری، پوریا ستاری، پوریا معظمی، محمدحسین رضایی نظری، آرشان تاجیک، امین جمالی و آروین ماهر نوازندگان این بخش بودند.

گروه سه‌نوازی موسیقی ایرانی، هنرجویان دیگری بودند که به صحنه آمدند و چند قطعه را به صورت بداهه و قطعه «پرنیان» اثر استاد پایور را اجرا کردند.

سروش حاجی‌طلب، کامیار روشنکار و پارسا نظری نوازنده‌های این بخش بودند.

سپس محمد متین جعفری به عنوان تکنواز گیتار به صحنه آمد و قطعه «تم واریاسیون» ساخته «جولیانی» را نواخت.

بعد از او سیاوش فراهانی، تکنواز پیانو، قطعه پولونز در دو دیز مینور شماره یک اپوس ۲۶ اثر فردریک شوپن را به جانباختگان هواپیمایی اوکراین تقدیم کرد.

مهرشاد نبی پیانو نواز دیگری بود که به صحنه آمد قطعه «نکتورن شماره ۱۳» اثر شوپن را اجرا کرد.

ارکستر بادی چوبی برنامه بعدی هنرستان پسران در سانس دوم جشنواره موسیقی فجر بود.

دومین برنامه کنسرت هنرجویان هنرستان موسیقی پسران تهران در سی‌و پنجمین جشنواره موسیقی فجر اجرا شد.

سینا کاوسی، عرفان رهبران، پوریا ناظری، مانی مختارزاده، آریا شاه‌ نواز،  کامیار ترکمان اسدی، فراز منصوری، امیرحسین گرگین، امین ابراهیم‌زاده، محمد ملک لی، هوتن سادات اخوی و اشکان عزیزخانی نوازندگان گروه ارکستر بادی چوبی بودند که  قطعات jazz waltz اثر شستا کویچ و تنظیم کیوان جولایی،habanera اثر بیزه،baby elephant walk  اثر هنری منسینی،pavene اثر گابریل فور را نواختند.

سپس امیررضا صالحی، پارسا کلانکی، کیوان جولایی، امیرعلی حصارکی،آرسام کنعانی زادگان امیر حسین گرگین، آمین ابراهیم‌زاده، نوازندگان بادی برنجی روی صحنه رفتند و قطعات nessun dorma اثر پوچینی،jurgens pausen stomp اثر یولریچ نلز،  ternamente اثر والتر گروس تنظیم جاوید مجلسی،get up and boogie اثر زینو هنری را نواختند.

جاوید مجلسی سرپرست، کیوان جولایی و سینا کاوسی نیز دستیاران ارکستر بادی بودند.

 

«رها» و اجرایی بی‌کلام

کنسرت گروه موسیقی «رها» به سرپرستی مهدی تیموری، شامگاه سه‌شنبه ۲۹ بهمن‌ماه طی یک سانس در سالن برج آزادی برگزار شد و این گروه در این کنسرت قطعاتی را به صورت بی کلام اجرا کرد.

گروه «رها» در این کنسرت قطعات دوران، زریاب، آذربایجان، باربد، دونوازی عود و کوبه‌ای و سه‌نوازی نی، عود و کوبه‌ای را برای مخاطبانش اجرا کرد.

مهدی تیموری (سرپرست گروه و نوازنده نی)، کوروش کشاورز (نوازنده ویولنسل)، نازنین تن ساز (نوازنده عود)، سیروس مهاجری (نوازنده گیتار باس) و میلاد قریشی (نوازنده سازهای کوبه‌ای) اعضای این گروه را تشکیل دادند.

گروه موسیقی «رها» از سال ۱۳۸۸ به سرپرستی مهدی تیموری و با همراهی نوازندگان دانشجوی دانشگاه هنر فعالیت خود را آغاز کرد. برنامه‌های هنری این گروه با ضبط آلبوم «دورها آوایی است» به صورت آنسامبل و با صدای محمد معتمدی ادامه پیدا کرد و اجراهای صحنه‌ای متعددی را روی صحنه برد.

 

از «کوک ماه» تا «چریکه سنه» سنندج در شب موسیقی بانوان جشنواره

در دومین سانس ۲۹ بهمن ماه فرهنگسرای نیاوران به میزبانی از دو گروه موسیقی بانوان پرداخت. گروه موسیقی «کوک ماه» و «چریکه سنه» به ترتیب به سرپرستی لیلا جعفر پور و شرمین زرنشان در این شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، کنسرت خود را به طور ویژه برای بانوان اجرا کردند.

ساعت ۹:۳۰ سانس دوم آغاز شد. ابتدا گروه موسیقی «کوک ماه» روی صحنه آمد و پس از به پایان رسیدن صدای تشویق حضار، سراغ نخستین قطعه رفت. همنوایی نوازندگان به زیبایی قطعات می افزود و نظم آن ها موجب اجرایی دلچسب می شد.

لیلا جعفر پور علاوه بر سرپرستی گروه، خوانندگی قطعات را نیز برعهده داشت و در به اجرا درآوردن قطعات گروه خود را همراهی می کرد. هنر نوازندگی هر یک از بانوان نوازنده در میان قطعات به چشم می آمد. مخاطبان شور و اشتیاق خود را برای ادامه اجرا، با دست زدن های مرتب پس از هر قطعه اعلام می کردند.

“عزیزم بنشین کنارم»، «گل سنگم»، «شانه»، «خواب»، «جان جانانم»، «شمع و پروانه»، «ساری گلین»، «پرنده»، «عاشقت هستم بمون»، «سیمین بری»، «دل کوچولو»، «گل آفتاب گردون»، «تنها با گل ها»، « به سوی تو»، «تو مثل من رویاتو می بافی»، «بیداد زمانه» و «تک درخت» قطعات رپرتوآر نخستین بخش سانس دوم بودند.

پس از لحظاتی، گروه موسیقی «چریکه سنه» به عنوان دومین گروه این شب به روی سن وارد شد. در این اجرا شرمین زرنشان به عنوان نوازنده سنتور، قانون و همخوان، شادی غلامی به عنوان نوازنده دف، کمانچه و همخوان، روژینا وحیدی پور با ساز دف، منا ملائی با ساز دف و دهل، شیبا صادقی با ساز تار و لعیا طبیبی با ساز کمانچه این گروه موسیقی را همراهی می کردند. آزیتا ابراهیمی نیز خوانندگی قطعات را عهده دار بود.

“اگر کیته»، «مقام نه مام»، «دف نوازی و کوبه ای»، «سنه»، «تکنوازی قانون»، «بوچ ده لی»، «عاشق شیته»، «لای لای»، «شیرینه سه روزه» و «شیرین شیرین» قطعاتی بودند که به ترتیب شنیده شدند. «چریکه سنه» اولین گروه موسیقی بانوان در سنندج و موفق شده است نخستین کنسرت بانوان را در سال ۸۳ در سنندج برگزار کند.