انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

جزییات سامانۀ بانک اطلاعات موسیقی کشور/ نگاهی به برخی فعالیت‌های انجمن

مدیر امور اجرایی شعب استانی انجمن موسیقی ایران در مورد اهمیت و مزایای سامانۀ بانک اطلاعات موسیقی کشور و شیوه‌نامه ایجاد نمایندگی شعب استانی در شهرستان‌ها گفت.

به گزارش نای، اسحاق شکری، مدیر امور اجرایی انجمن موسیقی ایران، در مورد برخی از فعالیت‌های انجمن گفت: فعالیت‌های انجمن موسیقی ایران در سال ۹۸ را می‌توان به چند بخش تقسیم کرد. یکی از مهم‌ترین این بخش‌ها فعالیت‌های اجرایی انجمن است که از آن جمله می‌توان به برگزاری یا همکاری در برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنوارۀ ملی موسیقی جوان، بخش پشتیبانی و بخش مالی جشنوارۀ موسیقی فجر، و جشنوارۀ موسیقی نواحی ایران و همین‌طور هماهنگی برای برگزاری برنامه‌هایی که در دست انجام است اشاره کرد.

لزوم حمایت محسوس از طرف مراکز دولتی

او در مورد سامانۀ بامک توضیح داد: یکی دیگر از کارهای مهمی که انجمن سال گذشته انجام داد راه‌اندازی و رونمایی از سامانۀ بانک اطلاعات موسیقی کشور به نام «بامک» بود. این طرح با توجه به تأکیداتی که جناب آقای حسینی، معاون محترم امور هنری وزارت ارشاد، مبنی بر یک آمایش سرزمینی در حوزۀ موسیقی داشتند طراحی و عملی شد تا بدانیم در تمامی حوزه‌های مرتبط با موسیقی و در هر بخش و منطقه‌ای چه‌مقدار افراد فعال داریم تا با آگاهی از جامعه موسیقی بشود به بهترین، مفیدترین و عملی‌ترین شکل برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کرد؛ چون تا زمانی که اطلاعات اولیۀ صحیح و کاملی نداشته باشیم هر گونه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی واقع‌بینانه نخواهد بود.

وی افزود: این سامانه اواخر اسفند گذشته راه‌اندازی و فعال شد و ما هرچند در حدّ توان انجمن و با استفاده از شعب استانی سعی در شناساندن این سامانه در سراسر کشور داشتیم، اما باید پذیرفت تا حمایت محسوسی از مراکز دولتی نباشد و تا زمانی که این سامانه به سامانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متصل نشود تا هنرمندان از این مسیرها اطلاعاتشان ثبت شود آن استقبال قابل قبول و مد نظرِ ما اتفاق نخواهد افتاد. در همین ارتباط رایزنی‌ها و صحبت‌هایی با معاونت امور هنری و زیرمجموعه‌های تابع آن مانند دفتر موسیقی و دفتر آموزش و توسعۀ فعالیت‌های هنری، همچنین صندوق اعتباری هنر انجام شده تا بتوانیم از توان همه و اتصال سامانه‌های آنها به بامک هرچه بهتر و جامع‌تر اطلاعات جمع‌آوری شود.

 

نیاز به اطلاعات اولیه داریم

شکری در ادامه توضیح داد: ما با توجه به بحث آمایش سرزمینی موسیقی، نیاز به اطلاعات اولیه داریم، یعنی باید محیطی را که در آن هستیم کامل و جامع بشناسیم و از نقص‌هایمان مطلع باشیم و بر اساس آن سیاست‌گذاری کنیم. تا امروز هیچ ارگانی این اطلاعات را به صورت جامع نداشته و ندارد؛ اینکه چه تعداد فعال در حوزۀ موسیقی داریم، فعال که عرض می‌کنم فقط بحث نوازنده و خواننده نیست: نوازنده، آهنگساز، تنظیم‌کننده، صدابردار، سازساز، مؤسسات و شرکت‌های تولید و تهیۀ آثار، آموزشگاه‌های موسیقی و… این سامانه برای این افراد ایجاد شده و همۀ حوزهای مرتبط با موسیقی را دربرمی‌گیرد. بر اساس این اطلاعات است که سیاست‌گذاری اولیۀ صحیح می‌تواند انجام ‌بگیرد. مثلاً زمانی که از آمار متوجه می‌شوید نوازندگان و سازندگان سازهای یک منطقۀ کشور کم و کمرنگ شده می‌توانید به فکر تقویت آن منطقه باشید. اما اگر این اطلاعات را به صورت معتبر نداشته باشیم و مثل امروز تمام این اطلاعات صرفاً بر اساس گفته‌ها و شنیده‌ها و حدس و گمان و تقریب است چطور می‌توانیم سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزیِ درستی داشته باشیم و ممکن است خیلی از آسیب‌ها را زمانی متوجه شویم که دیگر خیلی دیر شده باشد. این اطلاعات موثق زمانی به دست می‌آید که راه‌هایی پیدا کنیم تا حتی‌الامکان اطلاعات تمامی افرادی را که در این زمینه فعال هستند در این سامانه بارگذاری کنیم.

نیاز به حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم

او در مورد اقدامات انجمن در این راستا گفت: در بخش انجمن موسیقی ایران و در شعب ارتباطاتی گرفتیم برای اینکه به هنرمندان و فعالین این حوزه خدماتی ارائه کنیم. با مراکزی صحبت شود تا امکاناتی به آنها عرضه کنند، از تخفیفاتی استفاده کنند. یا زمانی که می‌خواهند با انجمن همکاری داشته باشند ملزم به این هستند در این سامانه ثبت نام کرده باشند. ما در مواردی نیاز به حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم. برای اینکه افراد ملزم شوند و در این سامانه ثبت‌نام کنند. مثلاً کسی که می‌خواهد مجوز کنسرت یا آلبوم بگیرد مجبور شود از این درگاه عبور کند تا اطلاعاتش ثبت شود. همچنین برگزاری جشنواره‌ها را پیش‌بینی کردیم، مثلاً ثبت نام فراخوان جشنوارۀ سی‌وپنجم موسیقی فجر از طریق این سامانه انجام شد و تمامی متقاضیان می‌بایست از طریق این سامانه برای شرکت در جشنواره اطلاعات خود را ثبت کنند. ثبت‌نام جشنوارۀ موسیقی فارس که هر ساله برگزار می‌شود و اعتبار خوبی هم دارد، قرار است از طریق این سامانه انجام شود. اگر استان‌ها و مراکز دیگر هم برای برگزاری رویدادهای خود از این طریق اقدام کنند استقبال خواهیم کرد.

مزایا و اهمیت سامانۀ بانک اطلاعات موسیقی کشور

شکری در مورد مزایای این سامانه گفت: این سامانه برای طرف مقابل هم مزایای مستقیمی دارد و مثلاً می‌تواند در خیلی جاها از پیچیدگی‌های اداری بکاهد. زمانی که اطلاعات‌تان به‌عنوان بانک در جایی ثبت و به مراکزی متصل می‌شود که هنرمندان با آن سر و کار دارند، مثلاً برای هر بار کنسرت دادن، انتشار آلبوم، مجوز آموزشگاه و درجۀ هنری و… می‌بایست فرم پر کند. وقتی اطلاعات جایی ذخیره و به مراکز مختلف متصل شود لازم به پر کردن مجدد فرم‌ها برای بار چندم نیست. تنها با زدن کد ملی، اطلاعات به صورت خودکار در آن قسمت پر می‌شود و لازم به پرکردن دوبارۀ فرم‌ها نیست. این تنها یکی از مهم‌ترین مزایای و اهمیت سامانۀ بانک اطلاعات موسیقی کشور است که مسئولین باید به آن توجه کنند و انجمن را در ادامۀ این راه یاری دهند.

ابلاغ شیوه‌نامۀ ایجاد نمایندگی شعب استانی به انجمن‌های موسیقی

مدیر امور اجرایی انجمن در مورد بحث انجمن‌های موسیقی شعب استانی توضیح داد: یکی از سیاست‌های اصلی که در زمان مدیریت آقای ثابت‌نیا اتفاق افتاد توجه بیشتر به شعب استانی و تشکل‌ آنها بود. سال گذشته در اولین قدم در آیین‌نامۀ «تشکیل و ادارۀ شعب استانی» تغییرات و اصلاحاتی صورت گرفت و بر اساس آن افراد جدیدی برای مدیریت شعب انتخاب شدند، فعالیت‌ها پررنگ‌تر و پیگیری‌ها بیشتر شد. اواخر سال ۱۳۹۷ اولین نشست سراسری شعب استانی انجمن موسیقی برگزار شد و در اردیبهشت ماه امسال نیز دومین نشست را در ساختمان دفتر موسیقی برگزار کردیم و در کنار جمع‌آوری نظرات و شنیدن مشکلات آنها پس از بررسی مواردی برای شعب مشخص شد تا فعالیت‌ها در چارچوب‌های مشخص و طبقه‌بندی‌شده انجام شود. پرداختن به بانک اطلاعات موسیقی کشور (بامک)، برگزاری جشنواره‌ها، ارسال گزارشات فصلی آنها به انجمن موسیقی ایران، بحث شفافیت مالی، اصلاح ساختارهای درونی انجمن‌ها، وحدت در بحث طراحی سایت‌ها و سربرگ‌ها و… از جمله مسائل مطرح‌شده در نشست مدیران شعب بود.

وی افزود: امسال ما بیشتر توجه خود را به شکل‌گیری نمایندگی‌های شهرستان‌ها معطوف کرده‌ایم. با توجه به اینکه هر استان شهرستان‌های مختلفی را در زیرمجموعۀ خود دارد و برخی از آنها بعضاً فعالیت‌شان از مرکز استان هم در مواقعی بیشتر می‌شود این نیاز احساس شد که برخی شهرستان‌ها هم نمایندگی داشته باشند تا فعالیت‌شان منظم‌تر شود. در همین راستا شیوه‌نامۀ ایجاد نمایندگی شعب استانی انجمن‌ را ابلاغ کرده‌ایم تا در صورت درخواست برای تأسیس نمایندگی از سوی ادارۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان یا احساس نیاز توسط شعب استانی و… موضوع در هیئت مدیرۀ آن استان مطرح و تصمیم‌گیری شود.

منبع: خبرگزاری مهر