انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

جایگاه موسیقی در ایران ارتقا پیدا کرده است

به گزارش نای، محمدرضا فیاض، آهنگساز، منتقد، مدرس موسیقی و نوازنده‌ی سنتور، در مورد انتشار کتاب و سی‌دی از سوی هنرمندان گفت: هر هنرمند باید خود را در شرایط آماده نگه دارد: چه به لحاظ تدریس و چه به لحاظ ساخت موسیقی. طبیعی است که برای انتشار اثر می‌بایست مسائل اجرایی و مالی مرتفع شود و نهادهای ذیربط مساعدت‌های لازم را دراین زمینه داشته باشند.

وی افزود: طبیعتاً موزیسین‌های ایرانی بخش قابل توجهی از امورات زندگی‌شان به فرآیند آموزش می‌گذرد، چه در نهادهای خصوصی و چه در نهادهای دولتی مثل دانشگاه و هنرستان. من هم مانند بیشتر موسیقیدانان ایرانی درگیر این مسئله هستم که کدام‌یک از نهادها قصد دارند با سیاست‌گزاری‌های مؤثر در حفظ و ارتقاء جایگاه هنری نقش ایفا کنند. چنین موضوعی پیچیده‌تر از آن است که با یک تفکر انفرادی راه‌حلی بشود برایش پیدا کرد. امیدورام مدیران مربوط با همکاری مدیران بخش خصوصی راه‌حل‌های درخوری برای پویاترکردن فضای موسیقی ایران فراهم کنند.

فیاض در پایان در مورد وضعیت آموزش در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: برای نظر دقیق، باید مطالعه موردی شود؛ دانشگاهی با دانشگاه دیگر. ولی در کل، تعداد قابل توجهی نیروی جوان در دانشگاه‌ها هستند که توانایی‌های اجرایی و فکری باارزشی به لحاظ موسیقایی دارند. این شرایط در کل نشان‌دهنده‌ی این است که جایگاه موسیقی در ایران ارتقا پیدا کرده است.