انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

تقویت انگیزه جوانان در موسیقی معاصر بواسطه جشنواره موسیقی جوان/صدای تمام سازها با جشنواره به گوش می رسد

به گزارش نای ،فیروزه نوایی نوازنده پرسابقه فلوت و داور این دوره از جشنواره موسیقی جوان گفت: قطعا جشنواره‌ای مانند جشنواره موسیقی جوان توانسته طی سال‌ها برگزاری، نقش زیادی در استعدادیابی هنرجویان مستعد داشته باشد.

‎این هنرمند با اشاره به این‌که من هفت سال است که این افتخار را داشته‌ام تا جزو هیات داوران جشنواره باشم و هرسال، پیشرفت به‌وجود آمده در ابعاد مختلف این رویداد را ازنزدیک شاهد باشم، اضافه کرد: آنچه مسلم است این‌که جشنواره موسیقی جوان توانسته در جذب هنرمندان جوان کشورمان، به‌خصوص هنرمندانی که دور از پایتخت در استان های مختلف کشور زندگی می‌کنند تاثیرگذار باشد. به‌طوری که هرسال شاهد حضور استعدادهایی از شهرهای دیگر هستیم. ضمن این‌که،تعداد شرکت‌کنندگان هرسال، گویای این مسئله است که روند جشنواره رو به پیشرفت و تکامل بوده است. جشنواره موسیقی جوان طی این سال‌ها توانسته موجب تقویت انگیزه نسل جوان در عرصه موسیقی معاصر باشد. امسال در گروه الف، ۲۳ شرکت کننده در بخش فلوت داشتیم که شنیدن آثار هرکدام از آنها برای هیات داوران جالب بود و با اشتیاق به این آثار گوش کردیم،هرچند سطح نوازندگی هر هنرجو با دیگری تفاوت زیادی داشت.

این هنرمند پرسابقه درپاسخ به این سوال که جشنواره موسیقی جوان چقدر توانسته در پررنگ کردن موسیقی کلاسیک درجامعه نقش داشته باشد نیز گفت: بی‌تردید، جشنواره دراین زمینه عملکرد خوبی داشته است. درسال‌های گذشته، فاصله‌‌ای بین موسیقی کلاسیک و جامعه ایجاد شده بود و هنرمندان این حیطه هم به آن شکلی که باید انگیزه‌ای برای پررنگ شدن این شاخه از موسیقی انجام نمی‌دادند. ولی درسال‌های اخیر، شاهد بالندگی هنرمندان در شاخه موسیقی کلاسیک بوده‌ایم. به‌خصوص این‌که امروز با پتانسیل گسترده‌ای دراین زمینه روبه‌رو هستیم. به بیان ساده‌تر، درسال‌های اخیر موسیقی کلاسیک پیشرفت کرده و توجه خانواده‌ها نیز بیش از گذشته نسبت به این سمت جلب شده است. همه این‌ها بیانگر این مسئله است که چشم‌انداز موسیقی کلاسیک روشن است و به مرور جایگاه این موسیقی تثبیت خواهد شد.

نوایی با اشاره به این‌که سطح آثار رسیده در بخش فلوت، امسال مطلوب‌تر از سال‌های پیش بود، گفت: طبیعی است که امسال جهش‌های زیادی دربین هنرجویان این ساز دیده می‌شود. اما معتقدم، هنوز هم ظرفیت گسترده‌ای وجود دارد تا هنرجویان بتوانند بهترین خود را در جشنواره‌هایی مثل جشنواره موسیقی جوان ارائه کنند. درعین‌حال، امیدوارم تا زمانی که یک استاد از پیشرفت صددرصد هنرجوی خود مطمئن نشده، او را برای شرکت دراین جشنواره تشویق نکند. چون بارها پیش آمده است که هنرجو دراین رویداد شرکت کرده و نتوانسته به مرحله دوم دست یابد، بنابراین دچار سرخوردگی شده است. امسال درگروه الف ساز فلوت ۲۳ نفر شرکت کردند که به نظرم می‌بایست از بین آنها بهترین افراد گزینش می‌شدند. اگرچه، سطح شرکت‌کنندگان گروه‌های الف و ب، به نسبت گذشته پیشرفت زیادی داشته که همین مسئله جای خوشحالی دارد. اما تعداد شرکت‌کنندگان در گروه “ج” سال به سال کاهش می‌یابد که جای تاسف دارد.

این هنرمند ادامه داد: همیشه مدیریت خوب باعث استمرار یک جشنواره می‌شود. به همین خاطراست که جشنواره موسیقی جوان توانسته طی این سال‌ها به رغم مشکلاتی که بر سر راهش وجود داشته به مدیریت خوب دکتر هومان اسعدی، ادامه یابد. هرچند،براین باورم که جشنواره‌ها هم تا جایی می‌توانند در شکوفایی و هدایت هنرجویان مستعد نقش داشته باشند، ولی درنهایت دولت است که می‌تواند تمهیدی برای اشتغال‌زایی برگزیدگان جشنواره‌ها و فارغ‌التحصیلان رشته موسیقی انجام دهد. امروز می‌بینیم، هرسال تعداد زیادی از دانشگاه‌های موسیقی فارغ ‌التحصیل می‌شوند اما واقعیت این است که آینده شغلی به آن شکلی که باید برای آنها فراهم نیست. معروف است که یکی از نوازندگان فلوت به نام نیکوله در بحبوهه شهرتی که داشت، از تدریس دردانشگاه فرایبورگ استعفا داد. وقتی از او علت این کارش را پرسیدند جواب داد: چقدر باید هرسال، بیکار تحویل جامعه بدهم ! ازاین رو، تصورمی‌کنم دولت می‌تواند به‌مدد برنامه‌ریزی بلند مدت، زمینه‌های اشتغال‌زایی برای جوانان برگزیده و فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های موسیقی را فراهم سازد.

این هنرمند در پاسخ به این سوال که سطح داوری آثار را در قیاس با سال گذشته چطور ارزیابی می‌کنید نیز اضافه کرد: درباره داوری آثار نمی‌توانم به شکل دقیق توضیحاتی بدهم. شاید به این خاطر که امسال به دلیل بیماری کرونا، هر داور به شکل تک‌تک به بررسی آثار پرداخت. اما می‌توانم بگویم، ملاک اصلی داوری‌ها، بر قوت نوازندگی، توانایی و تمرکز هنرجویان بوده است. امیدوارم، جشنواره مانند هرسال بتواند انگیزه‌ای باشد تا صدای تمام سازها به گوش برسد و نسل جوان با سازهای مختلف آشنا شود و بتوانند به سمت فراگیری سازهای مختلف قدم بردارند.

نوایی در پایان گفت: طی سالهای اخیر، پیشنهاد کرده بودم تا به جای اهدای جوایز نقدی به برگزیدگان رتبه اول ودوم، موقعیتی برای برگزیدگان فراهم شود تا بتوانند در قالب مسترکلاس‌هایی با استادان زبده هر ساز دیدار و گفت‌وگو کنند. این مسترکلاس‌ها به برگزیدگان این امکان را می‌دهد تا بتوانند نسبت به زوایای تئوری و عملی ساز مورد نظر خود، اطلاعات بیشتری از آن استاد به دست بیاورند. چون گاه می‌بینیم باوجود آن که شرکت‌کننده از استعداد زیادی برخوردار است، اما معلم نتوانسته تمام اطلاعات و مبانی را دراختیار او بگذارد.

این هنرمند اضافه کرد: امیدوارم همکاری بین ستاد جشنواره با معلمان بیشتر شود .

نوایی تاکید کرد:من براین باورم، همه نباید دراین جشنواره شرکت کنند. شاید گاهی پیش بیاید که یک رشته اصلا برگزیده‌ای نداشته باشد که اشکالی هم ندارد.آنچه اهمیت دارد این است که به صرف کمیت، کیفیت قربانی نشود. طبعا اگر به کیفیت آثار در جشنواره‌ها اهمیت بیشتری داده شود، سطح جشنواره‌ها نیز ارتقاء بیشتری پیدا می‌کنند.

داوری‌های مرحله مقدماتی بخش موسیقی ایرانی و کلاسیک پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال اتمام است و به زودی نتایج مرحله اول از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام می‌شود.