انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

تسلیت سید مجتبی حسینی برای درگذشت آوازخوان بلوچ

به گزارش نای سیدمجتبی حسینی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) درگذشت رحموک نصرتی (یکی از آخرین بازماندگان موسیقی زنان بلوچ) را تسلیت گفت.

در پیامی برای درگذشت رحموک نصرتی نوشته است:

«رحموک نصرتی گنجینه‌ای ارزشمند از آوازها و تصنیف‌های سیستان و بلوچستان و گنجینه الحان موسیقی ویژه زنان  این منطقه است که در مراسم‌های شادی و غم ویژه زنان، آوازهای محلی می‌خواند و الحان مختلف را اجرا می‌کرد.

از گنجینه گرانبهایی که در سینه و جان زنده یاد نصرتی بود آثاری با محتوای آوازهای فولکلور به جای مانده است که روایتگر بخشی از فرهنگ، تاریخ و آیین‌های مردم سیستان و بلوچستان است و می‌تواند مبنای مطالعات فرهنگی، موسیقیایی و مردم‌شناسی قرار گیرد.

زنان هنرمند نواحی ایران راوی فرهنگ هستند و در استمرار هویت فرهنگی، باورها و آیین‌ها نقش موثری دارند و زنده یاد رحموک نصرتی از جمله این هنرمندان است که با آوازها و لالایی‌ها در تداوم سنت‌ها و آیین‌های فرهنگی و هویتی سیستان و بلوچستان نقش شگرفی دارد.

درگذشت این هنرمند گرانقدر را به هنرمندان و هنردوستان و مردم عزیز سیستان و بلوچستان تسلیت می‌گویم و برای هنرمند گرامی نصرتی از درگاه خداوند علو درجات را خواستارم.»

رحموک نصرتی (هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی و از خوانندگان و لالایی‌خوانان سیستان و بلوچستان) روز گذشته یکشنبه ۱۶ خرداد بر اثر کهولت سن درگذشت.