انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

بینال ونیز به تحسین از موسیقی و فرهنگ ایرانی در جهان کمک می‌کند

ایوان فدله، دبیر بینال موسیقی ونیز، حضور آهنگسازان ایرانی و اجرای آثاری از موسیقی ایران را بعد از ۶۰ دوره در این رویداد هنری، گامی در جهت تحسین از موسیقی و فرهنگ ایرانی در جهان می‌داند.

به گزارش نای، به دنبال حضور سه آهنگساز ایرانی در شصتمین بینال موسیقی ونیز و اجرای آثاری از موسیقی دستگاهی ایران در این دوره، ایوان فدله، آهنگساز شهیر ایتالیایی و دبیر بینال موسیقی ونیز، در گفتگو با روابط عمومی بخش موسیقی ایرانی بینال ونیز گفت: دلیل حضور سه آهنگساز ایرانی در شصتمین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر بینال ونیز، کیفیت بسیار بالای موسیقی این آهنگسازان است، چرا که آنها هنرمندان بزرگی هستند که ما می‌خواهیم یک رویداد هنری را به آنها اختصاص دهیم تا با آثاری که زبان معاصر با قالب غربی را با موسیقی شگفت‌انگیز سنتی ایرانی پیوند می‌دهد، در جایگاه نقش اصلی دیده شوند.

وی با اشاره به شناخت خود از موسیقی ایران ادامه داد: من فقط موسیقی برخی از آهنگسازان ایرانی را که ساکن اروپا هستند می‌شناسم و در اقامت طولانی مدتم در استرازبورگ توسط همکارم ایرج صهبایی موسیقی ایرانی به من معرفی شد و خیلی مشتاقم که وقایع موسیقی ایران را از نزدیک و مستقیم ببینم و بشناسم.

فدله در خصوص اجرای بخشی از موسیقی ایران با عنوان «از گذشته تا امروز» در این دوره از بینال افزود: بینال ونیز بسیار مفتخر است که یک پروژه‌ی اصیل از موسیقی ایران را معرفی و توجه مردم را به یک اتفاق عالی هنری جلب کند که فرهنگ‌های مختلف را به شیوه‌ای خاص و متقاعدکننده پیوند می‌دهد.

دبیر بینال موسیقی ونیز اظهار داشت: بینال توسط مردم و رسانه‌های بسیار زیادی دنبال می‌شود، به همین دلیل من معتقدم که این رویداد کمک شایانی به قدردانی بیشتر از موسیقی و فرهنگ ایران در اروپا و جهان خواهد کرد.

فدله در ادامه با اشاره به اهداف بینال شصتم گفت: نشان دادن اینکه همه‌ی موسیقی‌های معاصر شبیه به هم صدا نمی‌دهند و دقیقاً برعکس، تعدادشان بی‌شمار است و دارای ساختارهای متفاوتی هستند و نیز ارزش نهادن به تعداد بسیار زیادی از جوانان بااستعداد و نیز فراهم کردن بهترین شرایط برای اجرا کردن ایده‌هایشان از اهداف مدیریت چهارساله من در این بینال بود.

وی درباره‌ی ضوابط انتخاب آثار و هنرمندان در شصتمین بینال موسیقی ونیز بیان داشت: بالابودن سطح حرفه‌ای، اوریجینال بودن آثار، همسویی، هماهنگی و… پروژه با تم اصلی فستیوال که هر ساله تغییر می‌کند از دلایل اساسی انتخاب بود.

این آهنگساز برجسته ایتالیا در خاتمه خاطرنشان کرد: به نظر من موسیقی که قرار است اجرا شود، یک شخصیت قوی و استعداد بزرگی را فاش می‌کند و از تخیلی خلاق و از روحی شاعرانه که امتیاز یک طعم خاص برای تمبر صدایی را ایجاد می‌کنند متولد می‌شود که من در کار هر کدام از این سه آهنگساز آن را به صورت کاملاً شخصی و متفاوت می‌بینیم.

شصتمین دوره‌ی بینال موسیقی ونیز مهرماه امسال در حالی برگزار می‌شود که برای نخستین‌بار آثار مهدی خیامی، علیرضا فرهنگ و کارن کیهانی سه آهنگساز ایرانی در این فستیوال توسط دیوِرتیمنتو آنسامبل به رهبری سندرو گُرلی اجرا می‌شود. در این اجرا که ۲۵ مهرماه با عنوان «موسیقی ایران از گذشته تا امروز » برگزار می‌شود، هر سه آهنگساز آثاری برای یک ساز ایرانی و آنسامبل بزرگ تصنیف کرده‌اند. قطعه‌ی کنسرتو کمانچه اثر مهدی خیامی برای کمانچه و آنسامبل، قطعه‌ی صبا اثر علیرضا فرهنگ برای تار و آنسامبل و قطعه‌ی نقطه‌ای بود و دگر هیچ نبود اثر کارن کیهانی برای سنتور و آنسامبل، آثاری هستند که در بخشِ نخستِ این کنسرت با حضور سامان صمیمی نوازنده‌ی کمانچه، میلاد محمدی نوازنده‌ی تار و کارن کیهانی نوازنده‌ی سنتور اجرا خواهد شد. همچنین در قسمت دوم این کنسرت، گروه موسیقی مهرآیین متشکل از سامان صمیمی نوازنده‌ی کمانچه، میلاد محمدی نوازنده‌ی تار، محمدرضا رییسی نوازنده‌ی سازهای کوبه‌ای و کارن کیهانی سرپرست گروه و نوازنده‌ی سنتور، به اجرای موسیقی دستگاهی ایرانی خواهند پرداخت.