انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

بیست و پنجمین نشست آیین آواز برگزار شد

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، سه‌شنبه‌شب در فرهنگسرای ارسباران در حالی که اعلام شده بود تقریباً به تمامی، اجراهای این شب به جوانان، میانسالان و همچنین یک خواننده نوجوان به عنوان پدیده جشنواره آوای ایرانی در دلیجان اختصاص دارد، مبحث فنی و تئوریک به جای شعرخوانی معمول و همیشگی توسط کارشناس مجری برنامه، با خواندن یک جمله آغاز شد: «ما خستۀ کارهای انجام‌نداده‌ایم…». علی شیرازی افزود: «به درستی نمی‌دانم این جملۀ نغز را از کدام بزرگی و در کجا خوانده‌ام اما آن را تکرار می‌کنم تا به یک خلأ بزرگ در آموزش، تمرین و اجرا در تمامی این ‌سال‌ها در هنر آواز ایرانی اشاره کرده باشم». وی گفت: «حالا و در بیست و پنجمین نشست آیین آواز خوشحالم به اطلاع شما برسانم که یک آوازخوان و مدرس جوان میهمان ویژۀ ماست و از مقوله‌ای هم سخن خواهیم گفت که به نظر می‌رسد تا کنون در هیچ محفل رسمی‌ای تا کنون از آن صحبت نشده است». به این ترتیب با دعوت از مهدی امامی خواننده و مدرس، مبحث فنی با عنوان «تلاش برای رسیدن به شیوۀ شخصی در آواز» شروع شد. امامی گفت: «برای پرهیز از تقلید و تکرار، هنرجو بایستی به آوازهای بزرگان با دقت و علاقه گوش فرا دهد تا فقط لذت ببرد و صد البته نکات و ویژگی‌های این آثار فاخر را در ذهن خود به خاطر بسپارد تا بتواند به سبک و سیاق خودش در آواز برسد و با همین داشته‌های ارزشمند بتواند نظم و نسق و رنگ و رویی به آوازهای خودش در آینده ببخشد».

وی افزود: «مشکل دقیقاً از جایی شروع می‌شود که صداهای معمولی و ناپخته توسط سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها فقط به صرف تقلیدی بودن به بازار موسیقی راه می‌یابند و پس از اینکه مورد حمایت کامل قرار می‌گیرند حسابی هم جا می‌افتند. باید در نظر داشته باشیم چنین صداهایی پس از تکرار پخش و شنیدن مکرر در ذهن شنونده عام جا خوش می‌کنند و دور تسلسل باطلی را در ذهن و سلیقه مخاطبان رقم می‌زنند. در حالی که اگر اوضاع آموزش موسیقی و آواز بهبود پیدا کند این آسیب برطرف خواهد شد».

بهروز مبصری نیز دیگر کارشناس نشست بود که با عنوان «جغرافیای آواز سرزمین ایران» چنین سخن گفت: «هر خطه از ایران با مختصات جغرافیایی و قومیت خاص مردمان ساکن در آنجا آوازها و لحن‌ خاص خودش را دارد. مثلاً در مناطق کوهستانی که تا حد زیادی لباس، زبان و فرهنگ دیرینۀ مردم سالم مانده، خوانندگان این خطه‌ها نیز از قدرت وسیع صدا برخوردارند. مثلاً می‌بینیم که هیچ وقت یک نفر عاشیق آذربایجان دشتی بم نمی‌خواند و صداها کاملاً قدرتی است».

در بخش اجراهای بیست و پنجمین نشست آیین آواز شش برنامه جداگانه توسط خوانندگان و گروه همراه آنها ارائه شد.

یکی از این اجراها را مهدی امامی آوازخوان و مدرس جوان که میهمان ویژۀ این شب بود بر عهده گرفت. وی در راک ماهور آواز و تصنیفی را اجرا کرد. امیر شریفی با تار و خود مهدی امامی نیز با دایره نوازندگان این بخش بودند. سروش فیروزیان (متولد ۱۳۷۲ سمنان) نیز به عنوان شاگرد برگزیدۀ کلاس آواز مهدی امامی اجرایی در سه‌گاه داشت. وصال صالحیان نوازنده جوان ساز سنتور صدای او را همراهی کرد.

جاوید عباسی‌فلاح دیگر خواننده نشست بود که سه‌گاه خواند و داود غفاری‌زاده (نوازنده نی و سرپرست گروه)، مجید بدلی (بم‌تار) و فاروق مسگری (تمبک) وی را همراهی کردند.

گروه ترنم مهربانی به خوانندگی بهروز افشار، با آهنگسازی و سرپرستی ساسان بازگیر و همراهی مهدی مرتضایی سنتور، میلاد مرادی کمانچه، میلاد بیات کمانچه، احسان لیوانی نی، محمد جوزی عود، حمید سروری‌زاده تمبک، رامین ملکی دف و دایره، دیگر اعضای این گروه بودند که خود ساسان بازگیر نیز نوازندگی تار گروه را به عهده داشت. اجرای این گروه در دستگاه همایون بود.

صدای کاظم واعظی یکی دیگر از اجراکنندگان این شب را که در دستگاه شور آواز ‌خواند سروش باقری با ساز تار همراهی کرد. همچنین صالح احمدی (آوازخوان کودک) و پدیده جشنواره آوای ایرانی در دلیجان نیز به آیین آواز دعوت شده بود که در افشاری آواز خواند. صالح احمدی (متولد امرداد ۱۳۸۶) شاگرد ممتاز کلاس پنجم دبستان در سال تحصیلی گذشته، از سال ۱۳۹۵ شروع به فراگیری آواز نزد علی‌اصغر اسماعیلی کرد و با استعداد و توان بالا در جشنواره  آوای ایرانی مرداد ماه  ۱۳۹۷ که در استان مرکزی برگزار شد حضور یافت و توانست عنوان پدیده این جشنواره را به دست آورد. وی توسط امیر مداح آوازخوان و مدرس باسابقه که در جشنواره مذکور یکی از داوران رشته آواز ایرانی بود به نشست آیین آواز معرفی شده بود. صدای احمدی را محسن منصوری نوازنده جوان تار همراهی کرد.