انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

بورسیه‌های موسیقی «آینه‌دار» معرفی شدند

شش طرح از پژوهشگران ایرانی در نخستین دور از بورس‌های آینه‌دار توسط هیات داوران این دوره انتخاب و معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، به نقل از روابط عمومی فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار، در بررسی طرح‌های پژوهشی نخستین دور از بورس‌های «آینه‌دار» شش پژوهشگر ایرانی توسط هیات داوران این دوره انتخاب و معرفی شدند.

طی فراخوان دبیرخانه فستیوال موسیقی «آینه‌دار» و ثبت نام پژوهشگران و علاقه‌مندان به امر پژوهش، جلسه داوری بورس‌های آینه‌دار برگزار شد و در آن، از میان شرکت‌کنندگان در طرح «حمایت از پژوهش فستیوال آینه‌دار» ۱۲ طرح به مرحله نهایی راه پیدا کردند که بر این اساس، متقاضیان ضمن ارائه طرح‌های خود، اهمیت و ضرورت طرح‌های پیشنهادی خود را در حضور هیات انتخاب بیان کردند.

 پس از بررسی طرح‌ها و فرآیند جمع‌بندی نمرات توسط هیات انتخاب نخستین دور از بورس‌های پژوهشی آینه‌دار شامل علی مغازه‌ای، مریم قرسو (دبیران فستیوال موسیقی آینه‌دار)، هومان اسعدی، بابک خضرایی، ساسان فاطمی و آمنه یوسف‌زاده شش پژوهشگر ایرانی به‌عنوان نفرات برتر انتخاب شدند.

بهرنگ نیک‌آیین با پژوهش «موسیقی و آواهای عاشیق‌های زنجان»، بهنام رسایی با پژوهش «مطالعه و معرفی موسیقی آیین‌های مذهبی زرتشتی»، سالار ماملی با پژوهش «مطالعه ساز دف در کارگان موسیقی کردستان»، محسن محسن‌پور با پژوهش «مطالعه موسیقی زورخانه»، اشکان نظری با پژوهش «موسیقی هورامان»، محمد شوقی با مطالعه «جامعه‌شناختی مقوله انتشارات موسیقی در پنجاه سال اخیر در ایران» برگزیدگان مورد مطالعه این پروژه علمی و فرهنگی هستند.

دبیرخانه آینه‌دار ضمن تبریک به پژوهشگران شرکت‌کننده در اولین دوره بورس‌های پژوهشی از جمله منتخبان نهایی اعلام می‌کند که با در اختیار گذاشتن امکانات و تامین هزینه‌های تحقیق برای پژوهش‌های میدانی و فرآیند تحقیق، نتیجه تلاش و مطالعات این پژوهشگران سال آینده در قالب کتاب منتشر خواهد کرد. ضمن این‌که برگزیدگان این بورس‌ها موظف خواهند بود با تنظیم یک برنامه‌ دقیق، طبق برنامه‌ای مشخص و مدون در طول مدت اجرای طرح، گزارش‌ فعالیت و پیشرفت مطالعات خود را به دبیر علمی فستیوال آینه‌دار ارائه دهند.

آینه‌دار این حرکت را گامی در جهت شناخت فرهنگ شفاهی و موسیقی ایران می‌داند و باور دارد با توجه به گستردگی موضوعات ناشناخته در این زمینه و نیاز فراوان به مطالعه و تفحص، این پروژه تنها تلاشی برای شکل دادن به مسیری جدی‌تر و فراگیرتر در امر پژوهش و انتشار نتایج تحقیقات علمی محسوب می‌شود.

فراخوان بورس‌های آینه‌دار هر سال از اول مرداد تا آخر شهریور اعلام می‌شود. این امیدواری هم وجود دارد که این تلاش در سال‌های آینده با گسترش کمی و کیفی، بتواند بسیار قوی‌تر و بالنده‌تر به سمت شناخت موسیقی ایران که شاید مهم‌ترین رکن هویتی هر قوم و ملتی به‌شمار می‌آید، پیش‌ برود.