انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

بهرام جمالی: فضای حوزه هنر از جمله هنر موسیقی، غبار آلود است

به گزارش نای، به نقل از خبرگزاری هنرآنلاین، بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران با حضور در غرفه هنرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات، در مورد جشنواره موسیقی جوان و جشنواره موسیقی فجر صحبت کرد.

آقای جمالی آخرین وضعیت برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان چگونه است و برای آن‌ها چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

در تاریخ ۱۶ بهمن، کنسرت برگزیده‌های گروه‌های سنی ب و ج در تالار رودکی برگزار می‌شود. ما برای این دو گروه سنی دو سئانس برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا پس از جشنواره رها نشده باشند. همچنین همان کنسرتی که این دو گروه در تالار رودکی برگزار می‌کنند را متعاقباً ضبط استودیویی کرده و به انتشار خواهیم رساند.

برگزیدگان گروه سنی الف را هم دسته‌بندی خواهیم کرد و یک یا دو گروه موسیقی سنتی از بین آن‌ها آماده می‌شود تا بتوانند با همکاری بخش خصوصی کارشان را شروع کنند. همچنین مترصد آنیم که در دو سه سال آینده برای آن‌ها هم سئانس کنسرت بگیریم و هم یک آلبوم از گروهی سنی الف ضبط کنیم.

آقای جمالی به نظرتان ایده اهدای ساز یا برگزاری مستر کلاس برای برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان بهتر از اهدای مبلغی نقدی نیست؟ چون خیلی از نوازندگان جشنواره جوان شهرستانی بودند و معمولاً زیر نظر اساتید برجسته ایرانی تحصیل نکرده‌اند و یا اکثر شرکت‌کنندگان این جشنواره، ساز خوبی برای اجرای موسیقی نداشتند.

اتفاقاً آقای علیزاده هم پیشنهاد داشتند که جوایز را از حالت نقدی به غیر نقدی انتقال دهیم و پیشنهاد اصلی‌شان این بود که برای برگزیدگان این جشنواره، ساز خریداری شود. اما این پیشنهاد در بخش نواحی و کلاسیک نمی‌تواند عملی شود و از طرفی وقت کافی برای ساخت و خرید ساز هم وجود نداشت و اجرای آن در سال جاری امکان‌پذیر نشد. ما روی این پیشنهاد فکر خواهیم کرد و فرضاً ۲۰۰ ،۳۰۰ ملیون تومانی که تا به حال به صورت نقدی به جمع برگزیدگان اهدا می‌کردیم، از سال آینده با اهدای ساز یا از طریق خدمات آموزشی و کمک‌ هزینه‌های آموزشی به برگزیدگان تقدیر خواهیم کرد. باب این پیشنهاد هنوز باز است و ما باید به همراه آقای اسعدی و دوستان دیگر روی این قضیه کار کنیم تا برای یک سال آینده به یک تصمیم منطقی و خوب برسیم. به طور کلی من با این‌که جوایز نقدی جشنواره موسیقی جوان به جوایز غیر نقدی تبدیل شود، موافق هستم.

رویکرد امسال جشنواره موسیقی فجر چگونه است و کارهای اجرائی آن در چه مرحله‌ای پیش می‌رود؟

بحث‌های محتوایی جشنواره موسیقی را آقای نوربخش و شورای سیاست‌گذاری انجام خواهند داد و ما نیز کارهای اجرایی آن را پیش خواهیم برد. رویکرد ما برای این جشنواره، همان رویکرد سال گذشته اعم از اجرای زنده موسیقی و اهدای جایزه باربد و… است. ما اکنون در حال جمع‌آوری آلبوم‌های موسیقی منتشر شده مربوط به برهه زمانی از اول مهر ۹۴ تا اول مهر ۹۵ هستیم و داوری‌های آن هم از هفته آینده شروع خواهد شد.

به نظرتان رسانه‌ها چقدر می‌تواند به مدیریت موسیقی کمک کند؟

امروز فضای حوزه هنر از جمله هنر موسیقی، غبار آلود است و مشکلات با شفافیت مشخص نمی‌شوند و برای آن‌ها راه‌حلی ارائه نمی‌‌شود. ما در حوزه مدیریت موسیقی، با مسائل متنوع و متعددی نظیر رابطه موسیقی با دولت، نهادهای واسطه، شرکت‌ها، رسانه‌ها، مصرف‌کننده‌ها و نیازهای جامعه مواجه هستیم، مثلاً بحث موسیقی با آموزش و تربیت، یک بحث جدی است اما مسئولین و مدیران ما چنین رویکردی ندارند. در این شرایط رسانه‌ها باید با بررسی ممتد و علمی به پوشش معضلات موسیقی بپردازند و با دید کارشناسانه‌شان برای آن راه‌حل ارائه دهند.

رسانه‌ها می‌توانند در توضیح، توزیع و گسترش تفکر علمی نسب به مسئله مدیریت کلان و استراتژیک موسیقی نقش مؤثری داشته‌ باشند. آن‌ها می‌توانند راه‌حل بدهند که یک منتقد کنسرت موسیقی چگونه باید خواسته‌اش را مطرح کند، وزیر ارشاد چگونه به او پاسخ بدهد و در نهایت چگونه بتوانند به یک نتیجه برسند. الآن اکثر اعتراضات و دفاع‌هایی که در پس این اعتراضات صورت می‌گیرد، به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسد. به نتیجه رساندن یک گفت‌وگو، نیازمند همکاری با رسانه است. رسانه در شفافیت و جا افتادن مسائل موسیقی خیلی می‌تواند کمک حال باشد. مطبوعات‌ می‌توانند با حوزه‌های دانشگاهی، اجرائی، مدیریتی، سیاست‌گذاری، برنامه‌های کلان فرهنگی و… وارد تعامل شوند تا با نزدیکی این حوزه‌ها، رویکرد و راه‌حل‌های مناسبی در زمینه هنر موسیقی ارائه شود.