انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

بزرگداشت سیدخیال و سیدناصر یادگاری در فرهنگسرای ارسباران

بزرگداشت سیدخیال و سیدناصر یادگاری، دو تنبورنواز منطقه‌ی گوران چهارشنبه۲۲ اردیبهشت ساعت ۱۷ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

به گزارش نای، بهمن کاظمی و عبدالرضا مجدی در این برنامه به سخنرانی می‌پردازند، تنبورنوازی گروه چریکه، همنوازی تنبور با هنرمندی سیدسلمان حسینی و سیدسیاوش یادگاری)، تکنوازی تنبور سیدآرش شهریاری و تکنوازی تنبور حیدر کاکی از اجراهای این برنامه است.

خانواده‌ی سادات یادگاری از خانواده‌های تأثیرگذار در زمینه‌ی تنبورنوازی و کلام‌خوانی، طی یک قرن گذشته در منطقه‌ی گوران بوده که در ده سیمانی در نزدیکی گهواره در دامنه‌ی کوه پنج سواره ساکن هستند.

مرحوم سید فتاح، معروف‌ترین تنبورنواز این منطقه بود که نزد بزرگ‌ترین استاد دوران خود استاد سرخاو تنبورنوازی را فرا گرفت. مرحوم سیدخیال و سیدناصر یادگاری فرزندان سیدفتاح، از تنبورنوازان به‌نام نیز از برجسته‌ترین شاگران ایشان بودند.

استاد سیدخیال یادگاری متولد سال ۱۳۱۳ یکی از کلام‌خوانان و تنبورنوازان بزرگ معاصر منطقه‌ی گوران کرمانشاه ۱۰۵ مقام موسیقی کشور را به ثبت رسانده است. وی از کودکی نزد پدر با جدیت فراوان فراگیری تنبور را آغاز کرد و از آنجا که نوازندگان تنبور در میان مردم جایگاه والایی داشتند با توجه به عشق و علاقه‌ی ایشان نسبت به تنبور و مقام‌های باستانی آن، تمام مشکلات و سختی‌ها را به جان خرید و با تمرین و ممارست و شاگردی نزد پدر و حضور در مراسم و مجالس کلام‌خوانی تمام مقام‌های تنبور را فرا گرفت.

یادگاری به‌تدریج به عنوان استاد و صاحب‌نظر در حوزه‌ی موسیقی تنبور شناخته شد و در مراسم و جمخانه‌ها با تنبورنوازی و کلام‌خوانی وظیفه‌ی خود مبنی بر حفظ و اشاعه‌ی موسیقی تنبور را در حد کمال به انجام رساند.

سیدخیال با تنبورنوازی در هشتمین دوره‌ی جشنواره‌ی موسیقی نواحی به عنوان یکی از پیشکسوتان موسیقی تنبور تجلیل شد و سرانجام پس از ۸۱ سال زندگی پربرکت روز سه‌شنبه ۲۰ بهمن سال ۹۴ در زادگاهش دیده از جهان فرو بست.