انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

برگزیدگان جشنواره‌ی جوان در تالار رودکی روی صحنه رفتند

در اولین شب اجراهای صحنه‌ای در تالار رودکی، برگزیدگان دهمین جشنواره‌ی ملی موسیقی جوان در دو سئانس با اجرای موسیقی کلاسیک ایرانی (دستگاهی) روی صحنه رفتند.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، در سئانس اول (ساعت ۶) اجراهای صحنه‌ای برگزیدگان دهمین جشنواره‌ی ملی موسیقی جوان، کیارش داودی به تکنوازی سنتور در آواز بیات ترک پرداخت. وی دوره‌های عالی نوازندگی را نزد اساتید جواد هرمزی‌نژاد، حسین تهذیبی، نسترن هاشمی و سیامک آقایی گذرانده و در حال حاضر دانشجوی رشته‌ی نوازندگی موسیقی ایرانی در دانشگاه هنر تهران است.

دومین نوازنده‌ی نوبت اول اجراها کیارش بکتاشیان بود که به تکنوازی در آواز ابوعطا پرداخت که در ادامه در قسمت اجرای گوشه‌ی حجاز اشاره‌ای هم به آواز دشتی کرد. بکتاشیان دو قطعه‌ی ضربی از شادروان استاد حسن کسایی هم در این برنامه اجرا کرد. بکتاشیان زیر نظر خلیل ملکی، عباس شفیعی، زمان خیری، و استاد محمدعلی کیانی‌نژاد ساز نی را فرا گرفته و در حال حاضر دانشجوی رشته‌ی موسیقی است. او دو دوره‌ی مقام اول در دهمین و نهمین دوره‌ی جشنواره‌ی ملی موسیقی جوان را از آن خود کرده است.

سومین اجرای به تکنوازی تار کامیاب عشقی‌نژاد اختصاص داشت که قطعاتی در دستگاه سه‌گاه اجرا کرد. وی اجرای خود را با پیش‌درآمد سه‌گاه آغاز کرد و در ادامه با اشاره به گوشه‌های زابل، مویه، مخالف، مثنوی مخالف به تکنوازی در این مایه پرداخت. پایان‌بخش اجرای این هنرمند اجرای رنگ سه‌گاه درویش‌خان بود. عشقی‌نژاد نفر اول دهمین دوره‌ی جشنواره‌ی جوان در رده‌ی سنی ب بوده است.

اجرای پایانی سئانس اول به گروه‌نوازی چهار نفر از برگزیده‌ها اختصاص داشت. در این گروه آرمان توکلی (تار)، فردین میرزا حسینی (کمانچه)، مهسا نساج‌پور (تمبک)، و محمدامین مجیبی (آواز) به اجرای موسیقی در آواز ابوعطا پرداختند. آرمان توکلی، نوازنده‌ی تار و سه‌تار، دانشجوی رشته‌ی موسیقی دانشگاه عالی است که نزد اساتید مختلفی از جمله امیر شریفی، حمیدرضا خبازی، داریوش طلایی، بهروز همتی و مجید کیانی به فراگیری موسیقی پرداخته است. فردین میرزاحسینی، نوازنده‌ی کمانچه، فارغ‌التحصیل هنرستان موسیقی است و در حال حاضر در رشته‌ی نوازندگی ساز ایرانی به تحصیل موسیقی اشتغال دارد. مهسا نساج‌پور، نوازنده‌ی تمبک، فعالیت هنری خود را نزد جعفر قاضی‌عسگر آغاز کرده و از سال ۱۳۹۰ نزد نوید افقه به فراگیری این ساز ادامه داده است. این نوازنده‌ی جوان در دهمین دوره‌ی جشنواره‌ی موسیقی جوان موفق به کسب مقام اول رده‌ی سنی ج شده است. آوازخوان این گروه، محمدامین مجیبی، نزد وحید تاج شروع به فراگیری ردیف کرده و در حال حاضر نزد حمیدرضا نوربخش به فراگیری آواز ادامه می‌دهد. قطعه‌ی پایانی این گروه اجرای رنگ ابوعطای استاد علی‌اکبرخان شهنازی بود.

در سئانس دوم (ساعت ۹) اجراهای صحنه‌ای برگزیدگان جوان دهمین جشنواره‌ی ملی موسیقی جوان، حسین خوش‌چهره، نوازنده‌ی نی، در آواز بیات اصفهان به تکنوازی پرداخت که با استقبال خوبی از سوی حاضرین در سالن مواجه شد. او از سال ۱۳۸۸ تحصیلات موسیقی در مقطع کاردانی را شروع کرده و در مقطع کارشناسی در همین واحد آموزشی فارغ‌التحصیل شده و در سال ۱۳۹۵ با اخذ رتبه‌ی اول از مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌ی نوازندگی موسیقی ایرانی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده است.

دومین نوازنده‌ی سئانس دوم، رضا ابراهیمی‌کلاریجانی بود که به تکنوازی تار در دستگاه شور پرداخت. این نوازنده‌ی تار دانشجوی مقطع کارشناسی نوازندگی ایرانی دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و از آموخته‌های اساتیدی چون مرحوم محمدرضا لطفی، داریوش طلایی، جلال حیدری و مسعود خلیلی بهره برده است.

بعد از اجرای تکنوازی تار، فرزین کشاورز روی صحنه آمد تا قطعاتی در دستگاه شور برای حاضرین اجرا کند. اگرچه این نوازنده تحصیلات آکادمیک موسیقی ندارد اما به فراگیری موسیقی نزد فربد ترین‌پیشه، رامین صفایی، سعید ثابت و بهمن بهمرام اشتغال داشته و دوره‌های سلفژ عمومی و هارمونی مقدماتی را نزد فروغ‌الدین ترین‌پیشه گذرانده است. او در دهمین دوره‌ی جشنواره‌ی ملی موسیقی جوان موفق به کسب مقام اول ساز سنتور شده و در حال حاضر دانشجوی فوق لیسانس مهندسی مکانیک است.

قسمت پایانیِ سئانس دومِ اجراهای صحنه‌ای برگزیدگان دهمین دوره‌ی جشنواره ملی موسیقی جوان به گروه‌نوازی رضا اسدی (سه‌تار)، مهسا نساج‌پور (تمبک)، و صادق مرادی (آواز) اختصاص داشت.

این گروه به اجرای قطعاتی در دستگاه سه‌گاه و بازسازی دو تصنیف قدیمی پرداخت. رضا اسدی، نوازنده‌ی سه‌تار این گروه نزد هومان اسعدی، بهداد بابایی، داریدش رضوانی، حمیدرضا خبازی، احسان امامی، و محمدرضا ابراهیمی به فراگیری موسیقی پرداخته است و در دهمین دوره‌ی جشنواره‌ی موسیقی جوان موفق به کسب مقام اول شده است. این نوازنده‌‌ی جوان در گروه‌های مختلفی در حال حاضر فعالیت می‌کند.

صادق مرادی، خواننده‌ی این گروه، نزد حمیدرضا نوربخش دوره‌های ردیف و صداسازی را گذرانده و در جشنواره‌های مختلف مقام آورده است. وی نفر اول جشنواره‌ی موسیقی جوان در دهمین دوره شده است. نوازنده‌ی تمبک این گروه، مهسا نساج‌پور، که در سئانس اول هم اجرای گروهی داشت، در این سئانس هم به همراه این دو نوازنده‌ی جوان به اجرا پرداخت.

گفتنی است نتیجه‌ی این کنسرت‌ها انتخاب تعدادی از همین هنرمندان جوان برای تولید آلبوم «نوبانگ ۲» است که سال آینده ضبط و منتشر می‌شود. اما یک از نکات مهم اجراهای شب گذشته عدم حضور چشمگیر اهالی موسیقی مخصوصاً دانشجویان رشته‌ی موسیقی بود که بسیار جای تأمل دارد؛ گروهی که بیشتر از هر نهاد یا سازمان دیگری انتظار حمایت و حضورشان می‌بایست در رویدادهای موسیقایی حس شود.

در اجراهای صحنه‌ای برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان در تالار رودکی بهرام جمالی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران)، هومان اسعدی (مدرس دانشگاه تهران و هنر و دبیر جشنواره‌ی ملی موسیقی جوان)، و وصال عرب‌زاده (مدرس دانشگاه گیلان) حضور داشتند.