انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

برنامه‌ی هشتمین روز جشنواره‌ی موسیقی فجر

به گزارش نای، در هشتمین روز جشنواره‌ی موسیقی فجر گروه کامکارها، انزو فاواتا (ایتالیا)، بلکه سیسکو (مالی)، گروه کوبه‌ای تهران، آنتونیو ری (اسپانیا)، گروه مازرون (مازندران)، محسن یگانه و احسان خواجه‌امیری به اجرای برنامه می‌پردازند.

 

گروه کامکارها، چهارشنبه ۲۸ بهمن، ساعت ۱۸:۱۵، برج میلاد

گروه کامکارها گروهی به سبک موسیقی کلاسیک ایران است که در سال ۱۳۴۴ در سنندج تأسیس شد. اکثر اعضای گروه خانواده‌ی کامکارها تشکیل می‌دهند.

برنامه‌ی امشب گروه با نام «شادمانه‌ها» گلچینی از بهترین‌های این گروه است. بخش اول به موسیقی فارسی، و بخش دوم به موسیقی کردی اختصاص دارد. قسمت کردی در دستگاه ماهور و چهارگاه است که در آن ارسلان (عود)، اردشیر (کمانچه) و اردوان (سنتور) قطعاتی را به‌صورت تکنوازی اجرا خواهند کرد. صبا و هانا کامکار (هم‌خوان)، نیریز کامکار و سهراب کامکار (پرکاشن)، در این اجرا حضور دارند. چهار نوازنده‌ی مهمان به نام‌های امامی (تار)، رستمیان (کمانچه)، امید رنجبر (کمانچه) و کامران مهدوی (دف) گروه را همراهی خواهند کرد. علاوه بر قطعات شاد، تعدادی قطعات جدید در این برنامه اجرا خواهد شد و اردشیر، اردوان و ارسلان کامکار در میان قطعات تک‌نوازی‌هایی را اجرا خواهند کرد.

 

انزو فاواتا، ساعت ۱۸:۱۵، تالار رودکی

انزو فاواتا نوازنده و موسیقیدان ایتالیایی سبک جَز و کلاسیک است. وی به سازهای ساکسیفون، کلارینت و سازهای بادیِ قومی به‌ویژه ساردینیایی تسلط دارد و حدود ۲۰۰۰ کنسرت در کشورهای مختلف برگزار کرده است. او در زمینه‌ی موسیقی تلفیقی و نواحی مختلف فعالیت دارد و از موسیقی الکترونیک در آثارش استفاده می‌کند.

این هنرمند ایتالیایی تابستان امسال در ایران کنسرت‌هایی را برگزار کرد. فاواتا در ایران با نوازندگان ایرانی سهیل شایسته‌‌پور (ویلن) و ادیب قربانی (پیانو) همکاری می‌کند.

 

بلکه سیسُکو (مالی)، گروه کوبه‌ای تهران، ساعت ۱۸:۱۵، تالار وحدت

بلکه سیسُکو نوازنده‌ی «کورا» و اهل مالی است. او سابقه‌ی همکاری با نوازندگان مشهوری چون تاج‌محل را داشته و جوایز ارزنده‌ای نیز کسب کرده که مهم‌ترین آن‌ها جایزه‌ی «ویکتوری دُو لاموزیک» است. سیسُکو در آنسامبل سازیِ مالی، در تریوی «منده تبولو» اجرا داشته است. آلبوم «تومارو» و «موسیقی مجلسی» از آثار منتشرشده‌ی این نوازنده است. سیسُکو در اجرای امشب به تکنوازی «کورا»، ساز آفریقای غربی، خواهد پرداخت.

گروه کوبه‌ای تهران

گروه کوبه‌ای تهران به سرپرستی حسین رضایی‌‌نیا روی صحنه می‌رود. در این اجرا مرشد مهرگان ضرب زورخانه‌ای و شاهنامه‌خوانی، گروه را همراهی خواهد کرد. وحید اسداللهی، کامبیز گنجه‌ای و همایون نصیری دیگر اعضای گروه کوبه‌ای تهران هستند. این برنامه شامل شاهنامه‌خوانی و ضرب با همراهی نقاره خواهد بود.

 

آنتونیو رِی، ساعت ۲۱، تالار وحدت

آنتونیو رِی، نوازنده‌ی سبک فلامنکو، اهل اسپانیاست. پدرش، تونی رِی، نیز گیتاریست و خواننده است. وی جوایز متعددی کسب کرده که برخی از آنها عبارتند از: جایزه‌ی نخست مسابقه‌ی ملی هنر فلامنکو، جایزه‌ی بهترین نوازنده‌ی‌ گیتار «گیرالدیلو» در سویل، جایزه‌ی جشنواره گیتار بوردون ماینرو، جایزه‌ی رقابت بین‌المللی گیتار فلامنکو، جایزه‌ی مسابقه‌ی ملی گیتار فلامنکو ال، و جایزه‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی گیتار فلامنکو خِرِز.

وی به همراه پاکو وگا و جان فرانسیس کارسلن به اجرای برنامه خواهد پرداخت. این نوازنده پنجشنبه ۲۹ بهمن نیز به همراه سهراب پورناظری، در ژانر موسیقی تلفیقی در برج میلاد روی صحنه خواهد رفت.

 

گروه مازرون، ساعت ۱۹، فرهنگسرای نیاوران

گروه «مازرون» در کنار هنرمندانی چون استاد دیوسالار و محمدابراهیم عالمی به اجرای موسیقی مازندرانی خواهد پرداخت. این برنامه بزرگداشتی برای زنده‌یاد استاد احمد محسن‌‌پور از پیشکسوتان موسیقی نواحی مازندران خواهد بود که چندی پیش دار فانی را وداع گفت.

موسیقی محلی مازندران سرشار از شور و نغمات، آواها و نواهای دل‌انگیزی است که علیرغم تغییر نسل‌ها، گویش‌ها و لهجه‌ها همچنان در نسل‌های امروزی جاری است. برخی گروه‌های محلی با نگاه تازه‌تری به اشعار نیما یوشیج در تلاش هستند تا آلات موسیقی‌شان در عروض‌ها و قافیه‌های شکسته‌ی نیمایی پیوند خورده هم‌نوا شود. گروه «مازرون» نیز نگاه ویژه‌ای به این شکل از موسیقی دارد.

محسن یگانه، ساعت ۱۸:۱۵، سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران

محسن یگانه، خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازنده و تنظیم‌کننده‌ی موسیقی پاپ است. اولین‌ اجرای او قطعه‌ای مشترک با محسن چاوشی به نام «نشکن دلمو» بود. «نفس‌های بی‌هدف»، «رگ خواب»، «حباب» و «نگاه» آلبوم‌های منتشرشده‌ی وی هستند. یگانه در چند تیتراژ تلویزیونی اجرا داشته است.

علی ثابت (رهبر ارکستر و نوازنده‌ی کیبورد)، حسن فراهانی (ترومپت)، مهران سراجیان (فلوت)، رامین زواری (درام)، مجتبی شکاری (گیتار باس)، بابک مالکی‌فر (گیتار الکتریک)، علیرضا جعفریه (گیتار)، میثم مروستی (ویلون) و محمد شریفی (ساکسیفون) نوازندگان این گروه هستند.

احسان خواجه‌امیری، ساعت ۲۱، سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران

احسان خواجه‌امیری ۳۱ ساله متولد تهران، فرزند خواننده مشهور قدیمی، حسین خواجه‌امیری (ایرج) است. او در ۱۷ سالگی به همراه پدرش آلبومی به نام «من و بابا» را منتشر کرد. خواجه‌امیری در سریال‌های فراوانی به عنوان خواننده‌ی تیتراژ حضور داشته است.

آثار او عبارتند از: «برای اولین‌بار»، «سلام آخر»، «فصل تازه»، «یه خاطره از فردا»، «عاشقانه‌ها»، «پاییز، تنهایی».

خواجه‌امیری از اواسط دهه‌ی ۸۰ خورشیدی، تورهای مختلفی را در شهرهای ایران و دنیا برگزار کرده است. هومن نامداری (رهبر ارکستر، تنظیم‌کننده و نوازنده ساکسیفون)، هومن غفاری (درامز)، مهراد هزارخوانی (گیتار باس)، محمد کاظمی (کیبورد)، سیامک کریم‌پور (ترومبون)، علی ضرابی (ترومپت)، کامیار ماندگاریان (ترومپت)، احسان نی‌زن (ویلن) و همایون نصیری (پرکاشن و سازهای کوبه‌ای) اعضای گروه او هستند. خواجه‌امیری در این کنسرت قطعات آلبوم «پاییز، تنهایی» و برگزیده‌ای از قطعات دیگر آلبوم‌ها و تک‌آهنگ‌های منتشرشده‌ی خود را می‌خواند.