انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

اولین ارکستر فیلارمونیک کشور در کردستان راه‌اندازی می‌شود

اولین جلسه‌ی هیأت امنای ارکستر فیلارمونیک کردستان عصر دیروز، یکشنبه ۲۴ مرداد، با حضور استاندار کردستان، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، مدیرکل دفتر موسیقی، رییس حوزه‌ی هنری کردستان، نادر مشایخی، حمیدرضا اردلان، حمیدرضا عاطفی، مهدی بهبودی، و مهدی احمدی (رهبر ارکستر فیلارمونیک کردستان) در ساختمان انجمن موسیقی ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، در این جلسه هنرمندان و مسئولین مربوطه هر یک در مورد لزوم حمایت از این ارکستر نظرات خود را ارائه دادند و حمایت‌شان را جهت ثبت این ارکستر ابراز کردند. همچنین مواد اساس‌نامه‌ی ارکستر توسط دکتر حمیدرضا اردلان قرائت شد تا هر یک از حاضرین نظرات خود را در مورد آن مطرح کنند.

مهدی احمدی، رهبر ارکستر، مختصری در مورد پیشینه‌ی ارکستر فیلارمونیک کردستان توضیحاتی را ارائه داد و بیشتر اجراهای ارکستر را عام‌المنفعه خواند و از حضور این ارکستر در جشنواره‌های سال ۹۱ و ۹۴ به عنوان نقطه‌ی عطفی در اجراهای ارکستر یاد کرد. وی لزوم تشکیل هیأت امنا و اتاق فکر برای بالا بردن سطح کیفی ارکستر را امری حیاتی دانست.

فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی، در مورد حمایت و همکاری این مرکز جهت ثبت انجمن فیلارمونیک و حمایت مادی از آن، با توجه به اینکه اهداف این ارکستر با اهداف دولت سازگاری دارد، برای سال آتی نکاتی را ارائه داد.

نادر مشایخی در این نشست از بخش‌ها و وظایف اداری ارکستر فیلارمونیک اعم از نشان‌دادن ارکستر، بودجه و بحث مالی و غیره و به‌کارگرفتن اشخاصی که این امور در تخصصشان باشد توضیحاتی داد. وی تأکید کرد که مسائل اداری ارکستر فیلارمونیک کاملاً مشخص است و باید عیناً اجرا شود تا نتیجه حاصل شود.

حمیدرضا عاطفی، به عنوان نماینده‌ی خانه‌ی موسیقی، در مورد لزوم مشخص‌شدن سمت و سوی ارکستر و رپرتوار آن تأکید ورزید تا ارکستر بتواند حرکت رو به جلو داشته باشد.

امین مرادی، رییس حوزه‌ی هنری کردستان، ضمن تشکر از حمایت‌های استاندار کردستان برای تهیه‌ی سازهای ارکستر و پشتوانه‌های مادی و معنوی ایشان، از حمایت‌های حوزه‌ی هنری کردستان در فراهم‌‌کردن مکان تمرین برای ارکستر گفت. وی از زحمات نادر مشایخی و لوریس چکناوُریان در برگزاری مسترکلاس برای ارکستر تشکر کرد و لزوم حمایت از چنین ارکستری را واجب دانست.

بهرام جمالی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، به نکاتی در مورد شرایط حمایت از ارکستر فیلارمونیک کردستان اشاره کرد. وی تأکید کرد که هیأت امنا باید ریشه و اساس این ارکستر را به لحاظ مدیریتی در بین توده‌ها نهادینه کند. فیلارمونیک در تمام دنیا اعضایی دارد و آنها همیشه خریداران اجراهای ارکستر هستند، حامیان مالی آن هستند و به حوزه‌ی جغرافیایی خود علاقمند هستند. این مهم یک از مواردی است که برای پایداری ارکستر باید انجام داده شود. جمالی تأکید کرد که باید دولت را در یک رابطه‌ی منطقی در کنار ارکستر نگه داشت تا حیات ارکستر وابسته به دولت نشود و در عین حال پایگاه آن مردمی باشد.

بهرام جمالی از حمایت‌هایی نظیر قراردادن خدمات آموزشی به ارکستر، برگزاری مسترکلاس توسط رهبران ارکستری که به ایران دعوت می‌شوند و مسئله‌ی رپرتوار را مسئله‌ی مهمی دانست، چرا که نیاز ملی است و باید به این نیاز توجه شود.

در پایان مقرر شد اساس‌نامه‌ی پیشنهادی توسط اعضا بررسی و فرآیند ثبت حقوقی ارکستر در اقدام بعدی انجام شود.