انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

انتشار ۴۰ آلبوم از سوی معاونت فرهنگی دانشگاه تهران

«پسِ پرچینِ سکوت» نام برنامه‌ای بود که با حضور بهرام جمالی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران)، و فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی) به رونمایی از چهار آلبوم دانشجویی در باغ موزه نگارستان هنر اختصاص داشت.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، عصر روز گذشته دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ مراسم تقدیر از خالقان آثار فرهنگی دانشگاه تهران در حوزه موسیقی، در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد. عنوان این برنامه «پسِ پرچینِ سکوت» بود.

اجرای این برنامه را سهیل محمودی برعهده داشت. برنامه‌ی «پسِ پرچینِ سکوت» به همت مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران برگزار می‌شد و به رونمایی از چهار آلبوم موسیقی با نام‌های «منظومه زمان»، «شوپه»، «باغ‌های معلق انگور» و «انجمن فلوت ایران» اختصاص داشت.

در ابتدای این مراسم مصطفی ده پهلوان مدیر مجموعه باغ موزه نگارستان هنر در سخنانی ضمن خوشامدگویی به حاضران، گفت: در جوانی در حوزه ساخت ساز و نوازندگی سیری داشته‌ام و می‌دانم که اهل موسیقی شور و زبان خلقت و آفرینش را خوب درک می‌کنند. باغ موزه نگارستان حدود سه سال و نیم است که بر روی عموم گشوده شده اما هنوز ناشناخته است. ما معتقدیم جای برنامه ریزی مُدَون برای حضور موسیقی در باغ موزه خالی است و امیدوارم هنرمندان عرصه موسیقی ما را در این راه یاری کنند.

در ادامه این مراسم برخی از مسئولان و هنرمندان پشت تریبون آمدند و سخنانی را بیان کردند.

مجوز آثار دانشگاهی را خیلی زود صادر می‌کنیم

فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی یکی از مهمانان این برنامه بود. طالبی در سخنانی گفت: خوشحالم که می‌بینم دانشگاه تهران به عنوان مجموعه‌ای که من هم در آن درس خوانده‌ام به تولید این گونه از موسیقی(موسیقی بی‌کلام و جدی) ورود کرده است. تشکر می‌کنم از زحمات دوستانی که این اتفاق را رقم زده‌اند. با این کار شاید دانشگاه بتواند به فضای موسیقی کشور هم کمک کند.

او ادامه داد: وقتی دانشگاه وارد عرصه‌ای می‌شود انتظار این است که به گونه‌ای علمی و تخصصی وارد شود. در عرصه موسیقی هم جامعه ما از دانشگاه انتظار داشته که موسیقی با هویت را ارائه کند. این چهار آلبوم در جشنواره موسیقی فجر هم جزء کاندیداها بودند و این مسئله قدمی بلند برای دانشگاه تهران در عرصه تولید موسیقی محسوب می‌شود.

طالبی با اشاره به همکاری میان دفتر موسیقی و دانشگاه‌ها، گفت:‌ در سال گذشته طرح شدن موسیقی بدون کلام در شورای نظارت را حذف کردیم و امیدواریم این نوع موسیقی بیشتر تولید شود. مسئله دیگر آمادگی ما برای حمایت و مشارکت با دانشگاه برای تولید آثار است. همچنین آمادگی این را داریم که آثار تولید شده توسط دانشگاه تهران را در سریع‌ترین زمان ممکن بررسی و مجوزشان را صادر کنیم.

در ادامه این مراسم پدیدآورندگان چهار آلبوم «منظومه زمان»، «شوپه»، «باغ‌های معلق انگور» و «انجمن فلوت ایران» به روی صحنه آمدند و درباره این آثار توضیحاتی ارائه کردند.

از چهارگاه تا سه‌گاه

سپهر سراجی سرپرست گروه «بوم» درباره آلبوم «منظومه زمان» گفت: از دوره لیسانس و فوق لیسانس دانشجوی دانشگاه تهران بودم. گروه ما از بچه‌های دانش آموخته موسیقی تشکیل شده است. آهنگسازی این آلبوم مربدط به سال ۹۲ بود اما متاسفانه به علت کمبود حمایت‌ها دو سال ضبط و انتشار این اثر طول کشید. آلبوم «منظومه زمان» موسیقی سازی و در فضای موسیقی ایرانی شکل گرفته است. این آلبوم شامل منظومه‌ای سازی در چهار بخش است که برای سازهای ایرانی ساخته شده است. از «چهارگاه» شروع و از «ابوعطا» و «شور» گذر می‌کند و در نهایت به «سه‌گاه» می‌رسد.

او ادامه داد: این آلبوم در سال ۹۵ به صورت مجازی منتشر شد. سپاسگزارم از مسئولان معاونت فرهنگی دانشگاه تهران که امروز و در اینجا این آلبوم رونمایی می‌کنند. از مسئولان می‌خواهیم که این فعالیت‌ها ادامه داشته باشد و دیگر گروه‌های دانشجویی هم بتوانند از این حمایت‌ها بهرمند شوند.

پس از صحبت‌های سرپرست گروه «بوم»، دیگر اعضای این گروه با سازهایشان به روی صحنه آمدند و دو قطعه برای حاضران نواختند. این اجرا بدون استفاده از سیستم صوتی بود و حاضران توانستند صدایی بدون واسطه را بشنوند.

«شوپه» به مفهوم شب‌کاری

علی احمدیان نوازنده گیتار کلاسیک درباره آلبوم «شوپه» گفت: در نواختن این آلبوم سعی کردم استانداردهای اجرا را رعایت کنم و شان دانشگاه در این آلبوم رعایت شود. چند بار کار را ضبط کردیم و از راهنمایی استادان استفاده کردیم. «شوپه» به معنای شب کاری در زبان مازندرانی است. یک قطعه لبنانی و چند قطعه با فضای موسیقی ایرانی در آلبوم هست.

باغ های معلق انگور و تلفیق حسیِ موسیقی

حمید مرادیان دانش آموخته دانشگاه تهران در مقطع کارشناس ارشد رشته آهنگسازی است و درباره آلبوم «باغ‌های معلق انگور» گفت: موسیقی ما تلفیقی نیست و با چیزی که امروز در موسیقی ما به نام تلفیقی شناخته شده فرق دارد. در موسیقی ما واژه‌ی تلفیق بیشتر برای تلفیق سازی به کار می‌رود. اما ما سعی کردیم در آلبوم «باغ‌های معلق انگور» در حوزه حسی این تلفیق را انجام دادیم. ما دو جنس موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک را با هم تلفیق کردیم. در نهایت کاری که عرضه شد از نظر حسی برای خودمان راضی کننده بود و بازخوردهای خوبی هم گرفتیم.

آخرین سخنران این مراسم هم محمد سریر آهنگساز و عضو شورای عالی خانه موسیقی بود.

سریر گفت: به خاطر ندارم که قبلا معاونت فرهنگی دانشگاه تهران چنین کارهایی کرده باشد. کارهای دانشجویی شاید خیلی در بین عموم دیده نشوند اما ستون‌های اصلی در عرصه موسیقی هستند. البته باید زمینه‌ای فراهم کرد تا این آثار در عرصه جامعه هم دیده شوند. چنین آلبوم‌هایی باید در قالب اجراهای زنده هم به روی صحنه بروند تا مردم بیشتر آنها را بشنوند.

در پایان این مراسم سهیلی محمودی مجری برنامه، اعلام کرد که در مجموعه معاونت فرهنگی دانشگاه تهران تا کنون ۴۰ آلبوم موسیقی منتشر شده است.

آخرین بخش این برنامه، اهدای لوح تقدیر و هدایایی به پدیدآورندگان چهار آلبوم «منظومه زمان»، «شوپه»، «باغ‌های معلق انگور» و «انجمن فلوت ایران» بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم