انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

امام رضا باعث همدلی ایرانی‌هاست/ استقبال گیلانیان از آوای ارادت رضوی

فیروز فاضلی در شب دوم ویژه‌برنامه آوای ارادت رضوی که شامگاه شنبه (١۵ تیر) در پیاده‌راه فرهنگی شهرداری رشت برگزار شد، با اشاره به استقبال شهروندان از این برنامه، گفت: ضمن تقدیر از این حضور، از گروه‌های موسیقی و عوامل اجرایی این برنامه که باعث شدند همه ما با همدلی در اینجا جمع شویم، سپاسگزارم.

وی با بیان اینکه از کودکی عادت کرده‌ایم وقتی به زیارت ثامن‌الحجج(ع) می‌رویم لباس خادمی بر تن کنیم، افزود: در این “دنیای رضا” خاکساری شرط است و شخصیت می‌آورد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: “رضا” یک مقام عالی عرفانی است، یعنی پیوندی بین بنده و خدای خود برقرار است به گونه‌ای که هرچه خدا بخواهد او با رضایت دل می‌پذیرد.

فاضلی با اشاره به ارادت گیلانیان به حضرت رضا(ع)، اذعان کرد: این چاووشی‌خوانی و آواها و نواهایی که توسط هنرمندان ما در این ویژه‌برنامه اجرا می‌شود به‌نوعی جنبه نوستالژیک دارد، چرا که همه ما از کودکی آن‌ها را شنیده‌ایم.

وی با بیان اینکه امام هشتم نوعی پیوند و همدلی بین ما ایرانی‌ها ایجاد کرده است؛ با هر گونه عقیده، زبان و نژادی که باشیم، ابراز امیدواری کرد: اجرای چنین برنامه‌های فاخری که ایجاد همدلی می‌کند باید بیش از پیش تداوم داشته باشد.

بر اساس این گزارش؛ ویژه‌برنامه آوای ارادت رضوی (موسیقی گیلکی) از سری برنامه‌های هفدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) به‌مناسبت دهه کرامت و گرامی‌داشت ایام میلاد عالم آل محمد(ص) حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه‌(س) به میزبانی استان گیلان در حال برگزاری است.

در این ویژه‌برنامه که به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی گیلان و با همکاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) برگزار می‌شود، آواها و نواهای زبان گیلکی با موضوع امام رضا(ع) در قالب‌های مختلف آوازی، ساز و آواز، مولودی خوانی، مرثیه‌خوانی، ثنا و نیایش، مناجات‌خوانی، منقبت‌خوانی و چاوشی‌خوانی در دو بخش «تالشی» و «گالشی» توسط هنرمندان این خطه اجرا می‌شود.

در بخش موسیقی «تالشی»، صمد حبیبی (آواز) به‌همراه محرم‌علی بختیاری (آواز) و علی‌اشرف قربانی (آواز) به‌همراه کوهان شمامی (لَلِه) و محبت حق‌پرست (دایره) اجرای برنامه خواهند داشت.

در بخش موسیقی «گالشی» نیز، صفرعلی رمضانی (آواز و نقاره/ آواز و کمانچه) به‌همراه رضا عشقی (دایره)، اسماعیل گلی‌پور (چاووشی‌خوانی) به‌‌همراه گروه کرنانوازان متشکل از احمد گلی‌پور، تقی نیک‌اخلاق، نیما گلی‌پور، مرتضی علی‌اکبری، میثم قربانی، محمدرضا هادی‌پور، اکبر گلی‌پور، علی فلاح نیک‌اخلاق و صفر رضادوست اجرای برنامه خواهند کرد.

ویژه‌برنامه آوای ارادت رضوی، شامگاه جمعه و شنبه (١۴ و ١۵ تیر) با استقبال مخاطبان در شهرهای لاهیجان و رشت برگزار شد و آخرین اجرای آن، ساعت ١٩ امروز (یکشنبه، ١۶ تیر) در شهرک تاریخی ماسوله برگزار می‌شود.