انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

«الگوی من حسن کسایی و ناهید بودند»

نشست «بررسی ردیف موسیقی ایران» به روایت محمود کریمی با اجرای نی بهروز الوندی‌پور در «مکتب تهران» برگزار شد.

به گزارش نای، نشست «بررسی ردیف موسیقی ایران» به روایت محمود کریمی با اجرای نی بهروز الوندی‌پور و با حضور استاد حسن ناهید، رضا مهدوی و رضا توسلی و استقبال فراوان مخاطبان روز پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت، ساعت ۵ عصر، در «مکتب تهران» برگزار شد. رضا مهدوی به عنوان نخستین سخنران مراسم با اشاره به اینکه «انتشار آلبوم استاد الوندی پور مصادف شد با رفتن من از مرکز موسیقی» گفت: «آنچه شایسته این آلبوم بود اتفاق نیفتاد چرا که ایشان در این آلبوم کاری کردند کارستان و حرکت ویژه‌ای بود که همه به سادگی از کنارش عبور کردند. این آلبوم باید در دانشگاه‌های موسیقی تدریس شود تا دانشجویان تفاوت سبک نی‌نوازی را بشناسند. ساز نی معنوی‌ترین سازی است که بشر به خودش دیده است».

الوندی پور با بیان تاریخچه‌ای از نوازندگی خودش گفت: «الگوی من حسن کسایی و ناهید بودند. من تئوری موسیقی را در کانون پرورش فکری فرا گرفتم. اولین‌بار در حضور کسایی قطعه‌ای از خودشان زدم و ایشان تحت تأثیر قرار گرفتند. سال ۵۶ همزمان با کنکور احساس کردم باید ردیف‌ها را یاد بگیرم. سال ۶۴ من ردیف‌نوازی را فرا گرفتم و شروع به آموزش کردم».

در ادامه‌ی مراسم استاد حسن ناهید با اشاره به اینکه «با نی‌نوازی الوندی‌پور آشنایی کامل دارم» گفت: «ساز نی از نظر ساختمانی ساده‌ترین ساز است اما از نظر تکنیک بسیار قابلیت دارد». رضا توسلی به عنوان آخرین سخنران مراسم گفت «ساز نی جزو سازهای مطرح موسیقی نبود و نایب اسدالله با یافتن روشی برای نواختن نی این ساز را مطرح کرد. الوندی‌پور همیشه هدفش تولید محصول دقیق بوده است و کارهای ایشان سرمشق است».

در پایان مراسم بهروز الوندی‌پور به اجرای قطعه‌ای برای مخاطبان پرداخت.