انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

اله‌یاری: شاهد اجراهای متفاوتی در جشنواره فجر امسال خواهیم بود

نشست رسانه‌ای سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر با حضور محمد اله‌یاری (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جشنواره)، حسن ریاحی (دبیر جشنواره)، اردوان جعفریان (مدیر بخش بین‌الملل) و اهالی رسانه، شنبه ۲۵ بهمن‌ماه در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش نای، در ابتدا حسن ریاحی به تشریح جزییات این جشنواره پرداخت و گفت: در این دوره از جشنواره، مدیران برگزارکننده با نظم کاملی نسبت به برنامه‌ریزی و برگزاری اجراهای آنلاین جشنواره اقدام کردند.

نسبت به آثار ارسال‌شده رضایت داریم

ابتدا یکسری مشکلات فنی برای کنسرت‌های مجازی وجود داشت ولی به‌مرور سعی کردیم آن‌ها را رفع کنیم. خوشبختانه هنرمندان امسال استقبال بسیار خوبی از بخش جایزه باربدکردند و ما هم نسبت به آثار ارسال‌شده رضایت داریم. امیدواریم امسال شاهد برگزاری جشنوارۀ باکیفیت‌تری باشیم.

شاهد اجراهای متفاوتی در جشنواره فجر امسال خواهیم بود

در ادامه این نشست، محمد اله‌یاری با اشاره به اصلاح آیین‌نامه جشنواره گفت: موضوع آیین‌نامه یکی از مباحث مهمی بود که شورای ارزیابی جشنواره موسیقی فجر اصلاح آن را در دستور کار قرار داد. از اصلاحات صورت‌گرفته می‌توان به تشکیل شورای سیاست‌گذاری جشنواره و اضافه شدن مجدد بخش رقابتی به جشنواره اشاره کرد که پس از ارسال به وزیر محترم ارشاد و تأیید وزارت‌خانه، کارها برای شروع جشنواره سی و ششم آغاز شد.

اله‌یاری در خصوص نحوه برگزاری جشنواره موسیقی فجر عنوان کرد: اولویت اصلی ما برای برگزاری این جشنواره، چارچوب مجازی و اجراهای آنلاین در راستای حفظ سلامتی مخاطبان بود. به همین خاطر تمام سعی‌ خودمان را کردیم اجراها با بهترین کیفیت ممکن تصویربرداری شوند.

اله‌یاری در رابطه با آثار ارسال‌شده در بخش جایزه «باربد» گفت: تاکنون ۱۴۸ آلبوم در ۱۵ رشته مختلف به دبیرخانه ارسال شده است و ما نیز در نهایت ۵۲ اثر برگزیده را برای داوری جایزه باربد خواهیم داشت. اسامی کاندیدای دریافت جایزه باربد نیز در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

اله‌یاری سپس درباره اهمیت جایزه باربد بیان کرد: اگر بتوانیم در حوزه جایزه باربد به نقطه مطلوب برسیم قطعاً می‌توانیم جشنواره موسیقی فجر را مانند سینما تبدیل به یک رویدادی تأثیرگذارتر از اکنون کنیم. معتقدم با اضافه شدن جایزه باربد خون تازه‌ای به جشنواره موسیقی فجر وارد شده است، کما اینکه اضافه‌کردن جایزه باربد و حتی حضور بخش بین‌الملل جشنواره در راستای همین هدف بوده است.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حضور شش گروه از چهار کشور در بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: به دلیل شرایط کرونایی امکان هماهنگی با گروه‌های بزرگ نبود پس ماجرا را به این سمت و سو هدایت کردیم که از گروه‌های سه تا چهار نفری برای حضور در جشنواره استفاده کنیم. از سوی دیگر کیفیت اجرا و تنوع موسیقایی اجراها به نسبت دوره‌های قبل برای ما از درجه اهمیت زیادی برخوردار بود.

اله‌یاری در ادامه افزود: در این شرایط هنرمندانی که انتخاب شده‌اند از گروه‌ها و هنرمندان معتبر موسیقی کشورمان هستند و می‌توان گفت شاهد اجراهای متفاوتی در جشنواره موسیقی فجر امسال خواهیم بود. این نکته را هم بگویم که تمامی این اجراها به‌صورت اختصاصی برای مخاطبان جشنواره موسیقی فجر ضبط شده‌اند و می‌تواند تجربه ارزشمندی برای ما به‌حساب آید.

رئیس سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر اظهار داشت: ما در حوزه استانی نیز شاهد اجراهایی هستیم که با وجود برگزاری مجازی جشنواره این حضور نیز می‌تواند برای مخاطبان جالب توجه باشد. در این راستا بالغ بر ۱۸۰۰ دقیقه ضبط موسیقی در تالار رودکی صورت گرفته که در آن بیش از ۴۰۰ هنرمند آثار خود را اجرا کرده‌اند.

مدیر دفتر موسیقی در ارتباط با علت برگزاری جشنواره موسیقی فجر در دوران پاندمی کرونا عنوان کرد: تا روزهای واپسین به این موضوع فکر می‌کردیم که جشنواره را چگونه می‌توانیم برگزار کنیم. با همراهی شورای سیاست‌گذاری به این نتیجه رسیدیم که جشنواره تعطیل نشود و بتوانیم در قالب این رویداد ادامه فعالیت‌های موسیقایی را در بستر جشنواره ادامه بدهیم. به این فکر می‌کنیم که چه کنیم جشنواره موسیقی فجر به هویت ثابتی برسد و همه هنرمندان کشور با رغبت در آن شرکت کنند.

اله‌یاری درباره بودجه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: شاید این تصور وجود باشد که چون جشنواره موسیقی فجر در فضای مجازی برگزار می‌کنیم با کاهش هزینه‌ها مواجه شده‌ایم، اما شما بدانید بخش اعظمی از هزینه‌های جشنواره مربوط به حمایت‌ها می‌شود که در این جشنواره نیز وجود داشته‌اند. برای جشنواره سی‌وششم علاوه بر کمیته مالی مستقر در انجمن موسیقی، شورایی هم در معاونت هنری برای بررسی عملکرد مالی ستاد جشنواره موسیقی فجر وجود دارد که بعد از پایان رویداد سی و ششم به صورت عمومی منتشر خواهند شد.

وی با بیان این که تمام فیلم‌های جشنواره برابر با قرارداد مادی که با هنرمندان منعقد شده، به نمایش درمی‌آید، اضافه کرد: رایزنی‌هایی نیز با مجموعه‌های بین‌المللی داشته‌ایم تا فیلم‌های جشنواره در روزهای غیر از جشنواره نیز در بسترهای مناسب دیگر و حتی به‌صورت فیلم توزیع شود.

اله‌یاری در پایان گفت: از شما می‌خواهم جشنواره موسیقی فجر را در شرایط سال ۹۹ ارزیابی کنید. مطمئن باشید که کیفیت آثارشرکت‌کننده جشنواره امسال ذخیره خوب تصویری برای موسیقی کشور خواهد بود.

اهالی رسانه یاری‌گر ستاد جشنواره باشند

اردوان جعفریان مدیر بخش بین‌الملل جشنواره نیز در این نشست گفت: در مهرماه کمیته بین‌الملل آغاز به کار کرده و یک جلسه با شورای سیاست‌گذاری درباره امسال برگزار شد و‌ نهایتاً به شش گروه از چهار کشور دست یافتیم. امسال میزبان دو گروه از آلمان، دو گروه از اتریش، یک گروه از ایتالیا و یک گروه از کوبا خواهیم بود.

وی افزود: از این شش اجرا، چهار اجرا به صورت آنلاین در کشورهای مبدأ به صورت انحصاری برای جشنواره ضبط خواهد شد و دو اجرا نیز در ایران ضبط می‌شود.

او ادامه داد: معیار ما امسال شامل انطباق اجراها با شرایط کرونا، تنوع سبک برای جذب مخاطب حرفه‌ای، اجراهای مبتنی بر خلاقیت و… است.

جعفریان همچنین گفت: برای بین‌المللی شدن یک جشنواره طبیعتاً خبررسانی به زبان‌های غیرفارسی خیلی مهم است و من از خبرگزاری‌های رسمی کشور تقاضا می‌کنیم که در این زمینه یاریگر ستاد جشنواره باشند تا ما بتوانیم جشنواره موسیقی فجر را درگاهی برای تبادل فرهنگی به دنیا معرفی کنیم.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن تا ۴ اسفند برگزار خواهد شد.