انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

اعلام جزییات جشنواره‌ی موسیقی نواحی آینه‌دار

به گزارش نای، دبیرخانه‌ی دائمی فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار، برنامه‌ها و جزییات سومین دوره را با صدور بیانیه‌ای با عنوان «بدون حضور کیارستمی بر فراز هنر زیستن» اعلام کرد. در این بیانیه می‌خوانیم:

«بدون حضور کیارستمی بر فراز هنرِ زیستن

موسیقیدانان اقوام ایرانی با سینه‌ای پرسوز در سومین فستیوال آینه‌دار می‌نوازند. طی چند روز گذشته اندوه و دردی بر جامعه‌ی‌ فرهنگی و هنری ایران چیره شده است که شاید بتوان گفت مانند آن در هیچ دوره‌ای تجربه نشده است. فستیوال آینه‌دار که با هدف توجه به ریشه‌های موسیقی طراحی و فعالیت دارد، چند روز مانده به آغاز سومین دوره‌‌ی خود، در فقدان فیلمساز بزرگ تاریخ سینمای جهان، امروز همراه و هم‌نوا با ملت ایران، داغدار از دست رفتنِ آینه‌دار بزرگِ سینمای جهان است.

تردید نیست از دست رفتن عباس کیارستمی برای اکثریت مردم ایران و شاید بسیاری از مردمان جهان دریغ و حیرتی در پی داشته است که گاه تاب انجام و ادامه‌ی برنامه‌های از پیش طراحی شده را نیز از آنان باز می‌ستاند.

دبیرخانه‌ی‌ دائمی فستیوال آینه‌دار با وجود ماه‌ها برنامه‌ریزی و هماهنگی برای اجرای شایسته‌‌ی سومین دور فستیوال و برخلاف هماهنگی‌های قبلی در جهت برگزاری نشست رسانه‌ای، ضمن احترام و همدردی با سینمای ایران و جهان در فراقِ خالق اندیشه و سینمای «زندگی و دیگر هیچ»، و با پوزش از اصحاب رسانه و علاقه‌مندان موسیقی اقوام ایران به‌خصوص موسیقیِ ایلات و عشایر مناطق زاگرس میانی، نشست خبری از پیش اعلام شده‌ این دوره را برگزار نمی‌کند.

از همین رو جدول زمان‌بندی برنامه‌های سومین فستیوال آینه‌دار را به اطلاع جامعه‌ی موسیقی و دانشگاهی و شیفته‌گان موسیقی‌های قومی ایرانی می‌رساند و امیدوار است در آینده و پس از برگزاری فستیوال که از تاریخ ۲۴ تا ۲۷ تیر ماه در تالار رودکی و وحدت به اجرا در خواهد آمد، طی نشست خبری متفاوتی، به تشریح چند و چون برنامه‌های گذشته و آتی خود بپردازد.»

برنامه‌ی زمان‌بندی اجراها و نشست‌های تخصصی سومین فستیوال آینه‌دار که در تالار رودکی تهران برگزار می‌شود، به این شرح است:

پنجشنبه ۲۴ تیر

ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰: مراسم افتتاحیه و رونمایی از کتاب سال آینه‌دار

ساعت ۲۱ تا ۲۳: اجرای موسیقی بویر احمد، کهگیلویه و ممسی

جمعه ۲۵ تیر

ساعت ۱۳ تا ۱۵: نشست تخصصی «بررسی کارگان‌های موسیقی قشقایی» با حضور دامون شش‌بلوکی

نشست تخصصی «بررسی ساز و سورنای (سرنا) و خاستگاه آن» با حضور صادق چراغی

ساعت ۱۵ تا ۱۷: نشست تخصصی «بررسی مکتب‌های کمانچه‌نوازی لرستان» با حضور استاد علی‌اکبر شکارچی

ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰: اجرای موسیقی بختیاری و چهارمحالی

ساعت ۲۱ تا ۲۳: اجرای موسیقی قشقایی

شنبه ۲۶ تیر

ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۳: نشست تخصصی «آواها و نغمه‌های گمشده در دامنه‌های زاگرس» با حضور استاد ایرج رحمان‌پور
ساعت ۱۳ تا ۱۵: نشست تخصصی «موسیقی در فرهنگ شفاهی اقوام لُر و لک» با حضور علیمردان‌خان عسکری‌عالم
ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰: اجرای موسیقی لرستان

ساعت ۲۱ تا ۲۳: اجرای موسیقی ایلام

شنبه ۲۷ تیر

ساعت ۲۱ تا ۲۳، مراسم اختتامیه‌ی سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار، تالار وحدت