انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

اعلام آمادگی ایران برای همکاری با عراق در زمینه موسیقی

به گزارش نای به نقل از  روابط عمومی دفتر موسیقی، علاء مجید در این نشست با تأکید به اشتراکات فرهنگی میان ایران و عراق گفت: ایران و عراق در زمینه مقام‌های موسیقی اشتراکات زیادی دارند و حتی طرز نواختن و روح موسیقی بین ایران و عراق یکی است و فقط زبان است که تفاوت دارد. دستگاه‌های موسیقی که در ایران و عراق استفاده می‌شود مشترک است. مردم عراق هم علاقه زیادی به موسیقی ایرانی دارند و در خودروهای خود موسیقی ایرانی گوش می‌دهند.

مدیرکل اداره امور موسیقی عراق ادامه داد: خوشبختانه میان دولت‌ها عزم و اراده خوبی برای همکاری وجود دارد و این یک فرصت عالی برای موسیقی هر دو کشور است که بتوانیم همکاری‌های عالی و گسترده‌ای با یکدیگر داشته باشیم.

وی سپس عنوان کرد: ما در ماه محرم می‌توانیم از ارکستر سمفونیک که برای حضرت سیدالشهدا (ع) اجراهایی داشته است، دعوت کنیم تا مهمان ما باشند و برای مردم عراق اجرا کنند.

در ادامه، محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همتای خود به تشریح ساختار فعالیت های موسیقایی در ایران پرداخت و به معرفی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران و شعب استانی آن، خانه موسیقی، هنرستان های موسیقی در ایران، دانشگاه‌ هنر و دانشکده موسیقی در ایران، آموزشگاه های آزاد هنری و فعالیت ارکستر های بنیاد رودکی سمفونیک و ملی و زمینه های همکاری متقابل پرداخت. همچنین معرفی فعالیت گروه های سرود در ایران و جشنواره های موسیقی در ایران از جمله جشنواره موسیقی فجر، جشنواره‌ ملی موسیقی جوان‌ و جشنواری موسیقی نواحی از دیگر موارد ذکر شده از سوی اله یاری بود.

مدیرکل دفتر موسیقی تأکید کرد: من مایل هستم که ما به پیوند هنرمندان موسیقی در ایران و هنرمندان موسیقی در عراق کمک کنیم.

او خاطرنشان کرد: یکی از زمینه‌های همکاری ما می‌تواند حضور گروه‌های عراقی در جشنواره موسیقی فجر باشد. ما می‌توانیم در بهمن ماه سال جاری از گروه‌های عراقی دعوت کنیم تا در جشنواره موسیقی فجر اجرا کنند.

اله‌یاری گفت: جشنواره دیگر که در ایران بسیار جشنواره ممتازی است، جشنواره ملی موسیقی جوان است که در آن جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال در بخش‌های موسیقی ایرانی، موسیقی اقوام، موسیقی کلاسیک غربی و آهنگسازی، مانند یک کنکور از سراسر کشور در این جشنواره شرکت می‌کنند و به رقابت می‌پردازند. از امتیازات این جشنواره این است که اساتید برجسته موسیقی در ایران عضو هیئت داوران این جشنواره هستند.

مدیرکل دفتر موسیقی افزود: این مهم‌ترین جشنواره استعدادیابی و پرورش نسل جوان در ایران است و بسیاری از اساتید معتقدند جشنواره‌ای اینچنین در منطقه خاورمیانه کم‌نظیر است.

محمد اله‌یاری بیان کرد: جشنواره سوم که برای همکاری‌های ما زمینه‌های مشترکی دارد، جشنواره موسیقی نواحی است که دوره جدید آن امسال در شهر کرمان برگزار می‌شود و فرصت خوبی وجود دارد که ما بتوانیم چند گروه موسیقی محلی از عراق را در این جشنواره داشته باشیم

محمد اله‌یاری سپس پیشنهاد همکاری میان هنرستان‌های موسیقی در ایران و عراق را مطرح کرد و گفت: این آمادگی را داریم که هنرجویان هنرستان‌های این دو کشور بتوانند با یکدیگر اجراهای مشترک بگذارند. همچنین حوزه دانشگاه نیز می‌تواند در زمینه مبادله استاد و دانشجو و بورسیه‌های تحصیلی در رشته موسیقی، دیگر حوزه همکاری ما باشد.