انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

استقبال هنرجویان جوان از مسترکلاس‌های رهبری ارکستر

مسترکلاس‌های رهبری ارکستر نصیر حیدریان که از ۱۸ بهمن در بنیاد رودکی آغاز شده مورد توجه و استقبال هنرجویان قرار گرفته است.

به گزارش نای، این مسترکلاس‌ها که توسط بنیاد فرهنگی هنری رودکی و با هدف کشف وپرورش استعدادهای درخشان هنری، در مرکز آموزش، در حال برگزاری است از ۱۸ بهمن آغاز شده و تا اواخر اسفند ادامه خواهد داشت.

این دوره‌های آموزشی با حضور چشمگیر هنرجویان و یا فارغ‌التحصیلان موسیقی آغاز شده و تحت عناوین «تکنیک و اصول رهبری ارکستر» و «پارتیتورخوانی و تکنیک رهبری ارکستر» برای هنرجویان با تجربه کمتر، و« رهبری با ارکستر» برای متقاضیانی که سال گذشته در مسترکلاس‌های پیشین مرکز آموزش هنری شرکت کرده‌اند برگزار می‌شود. در این کلاس، یک ارکستر زهی هنرجویان را همراهی می‌کند؛ همچنین این ارکستر زهی طی مسترکلاس‌های جداگانه توسط نصیر حیدریان تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

گفتنی است دوره‌های آموزشی «رهبری با ارکستر» با اجرای کنسرت به صورت مجازی در تالار رودکی پایان خواهد یافت.

طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در بنیاد رودکی این مسترکلاس‌ها با هدف تربیت رهبران ارکستر برای نسل‌های آتی، به صورت حضوری و مجازی ادامه خواهد داشت و در طول سال کنسرت‌هایی با حضور این هنرجویان در سطوح مختلف برگزار خواهد شد.

نصیر حیدریان ساز ترومبون را در هنرستان موسیقی فرا گرفت و سپس در وین اتریش به تحصیل رهبری ارکستر و اپرا پرداخت. وی رهبری ارکسترهای آندره زایته، سازهای بادی دانشگاه گراتس، اپرای شهر گراتس، ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر سمفونیک جوانان ونزوئلا، ارکستر سمفونیک بازل، ارکستر سمفونیک جوانان جهان، و رهبری ارکستر چند اپرا در شهرهای بازل، زوریخ، بن، مونیخ و بارسلون، تالار بتهوون و ارکستر مجلسی مونیخ را در کارنامه کاری خود دارد. حیدریان همچنین جایزه ای از بنیاد ریشارد واگنر در سال ۱۹۹۹ دریافت کرده است. حیدریان در حال حاضر به عنوان استاد موسیقی در دانشگاه موسیقی گراتس فعالیت دارد.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی با شماره تلفن ۶۶۷۴۳۳۵۸ و ۶۶۷۴۳۳۵۹ و ۶۶۷۴۳۳۶۱ تماس حاصل نمایند.