انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

استاد شجریان حق‌الناس است

هفدهمین جشن سالگرد تأسیس خانه‌ی موسیقی ایران با تجلیل از پیشکسوت‌های موسیقی، معرفی آلبوم‌های موسیقی و کتاب‌های برگزیده در حضور اهالی فرهنگ و هنر در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش نای، در ابتدای مراسم ارکستر موسیقی خانه‌ی هنرمندان ایران به رهبری محمود میرزایی، سرود ملی جمهوری اسلامی ایران را در تالار وحدت اجرا کرد و در ادامه چند قطعه‌ی دیگر توسط این ارکستر اجرا شد.

شجریان در کارهای خیرخواهانه تلاش‌های بسیار چشمگیری انجام داده است

پس از اجرای ارکستر موسیقی خانه‌ی هنرمندان، محمد سریر روی سن آمد و در سخنانی گفت: بسیار خوشحالم که چنین ارکستری در خانه‌ی هنرمندان ایران تشکیل شده و ما می‌توانیم در خدمت شما عزیزان باشیم. باید طی سال‌های آینده در عرصه‌ی موسیقی دنبال هنرمندان جوانی باشیم که واقعاً از استعدادهای نابی برخوردارند، بنابراین لازم است ما هم به سهم خودمان از هنرمندان جوان حمایت بیشتری کنیم. دوست دارم در اینجا از محمدرضا شجریان یاد کنم که همواره طی سال‌های اخیر در کارهای خیرخواهانه تلاش‌های بسیار چشمگیری انجام داده است. جای او واقعاً در اینجا خالی است و من امیدوارم بار دیگر شاهد حضور دوباره‌ی ایشان روی صحنه باشیم. در ادامه این قطعه را به این استاد بی‌بدیل موسیقی تقدیم می‌کنم.

خانه موسیقی در دو سالی که گذشت

در ادامه این جشن، ویدئو کلیپی با عنوان «خانه‌ی موسیقی در دو سالی که گذشت» به نمایش درآمد که در آن مهم‌ترین فعالیت‌های خانه‌ی موسیقی ایران، برگزاری فستیوال موسیقی تهران، کمپین اعتراض به لغو کنسرت‌ها، برگزاری نشست‌های ماهانه، کارگاه‌های آموزشی، برگزاری بزرگداشت از استادان و هنرمندان پیشکسوت موسیقی، انتشار فصل‌نامه‌ها، برگزاری کنسرت‌های پژوهشی، برگزاری جلسات کانون‌های ده‌گانه و انتخابات هیئت مدیره‌ی کانون‌ها و هیئت مدیره‌ی اصلی برای حاضرین معرفی می‌کرد.

محمدرضا شجریان حق‌الناس است و این حق‌الناس را باید به مردم برگرداند

پس از پخش کلیپ، حمیدرضا نوربخش، دبیر جشن و عضو هیئت‌مدیره‌ی خانه‌ی موسیقی برای سخنرانی روی سن آمد و در مورد انتخابات خانه‌ی موسیقی گفت: انتخابات اعضای هیئت مدیره‌ی‌ خانه‌ی موسیقی با دقت برگزار شد و کانون‌ها منتخبان خود را شناختند و هیئت مدیره‌ی خانه‌ی موسیقی به‌خوبی شکل گرفت و تحت نظارت‌های خاص انجام شد تا شائبه‌ای در آن نباشد. در این چهار سال فصل جدیدی از فعالیت‌ها پیش روی ماست و امیدواریم خانه‌ی موسیقی در فعالیت‌هایش شتاب بیشتری بگیرد و بر همه‌ی چالش‌ها فائق‌ آید.

نوربخش در ادامه به موضوع حضور بانوان بر روی صحنه و لغو کنسرت‌های موسیقی در شهرهای مذهبی پرداخت و گفت: زنان چرا و بر اساس کدام قانون نمی‌توانند روی صحنه حاضر شوند؟ بحث درباره‌ی بانوان نوازنده است. در حالی که نیمی از جمعیت جامعه‌ی موسیقی را زنان تشکیل می‌دهند، باید راهی برای حضور آنان روی صحنه پیدا کرد یا اینکه باید قانونی برای پایان دادن به این وضعیت تصویب کرد. مسئولین باید در این زمینه پاسخگو باشند. باعث تأسف است که ما در یک کشور با یک قانون واحد و حکومت واحد زندگی می‌کنیم اما در برخی از نقاط این جغرافیا کنسرت مجاز است و در برخی مناطق نه. ۹۹ درصد مردم ما در یک نظرسنجی تلویزیونی گفتند که اجرا در شهرهای مذهبی مشکلی ندارد، وقتی مردم این‌طور می‌خواهند، اجرای کنسرت در آن شهرها هیچ مشکلی ندارد.

وی در پایان به تمجید از استاد شجریان پرداخت و گفت: جای استاد شجریان در این مراسم خالی است. خدا را شکر که الان حال ایشان خوب است و امیدوارم که برخی به شایعات کذب در مورد بیماری ایشان دامن نزنند. من به سهم خود از دفتر موسیقی وزارت ارشاد که مجوز آلبوم‌های ایشان را طی ماه‌های گذشته صادر کردند تشکر می‌کنم. استاد محمدرضا شجریان حق‌الناس است و این حق‌الناس را باید به مردم برگرداند.

تقدیر از پیشکسوتان و فعالان حوزه‌ی موسیقی ملی و نواحی

اجرای گروه موسیقی نواحی «سازینه» بخش دیگر این مراسم بود. گروه «سازینه» به سرپرستی پیمان بزرگ‌نیا متشکل از هفت خواننده و ۱۴ نوازنده بود.

پس از اجرای این گروه، فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی، محمد سریر و تقی ضرابی برای تجلیل تعدادی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی روی صحنه آمدند و از هنرمندانی چون عثمان هورامی سیاه‌چمانه، خوان منطقه‌ی اورامانان کردستان، حسین طیبی، پژوهشگر و نوازنده‌ی موسیقی مازندران، احسان عبدی‌پور، نوازنده‌ی سرنا منطقه‌ی لرستان، علی اسدی، نوازنده‌ی کرنا منطقه‌ی مسجد سلیمان تجلیل کردند.

پس از قدردانی از هنرمندان بخش نواحی، چند استعداد جوان نظیر علی قنبری، متولد ۱۳۸۱ نوازنده‌ی تار که برنده‌ی نهمین و دهمین دوره‌ی جشنواره موسیقی جوان بود، و مبینا یوسفی قرائی، نوازنده‌ی ۱۲ ساله‌ی گیتار از گرگان روی صحنه آمدند و به تکنوازی پرداختند. اجرای این نوجوانان در تالار وحدت با واکنش‌های قابل‌توجهی از سوی حاضرین همراه بود.

در بخشی دیگر از مراسم، از پیشکسوتان موسیقی ملی ایران نظیر داریوش پیرنیاکان، داود گنجه‌ای، هنگامه اخوان، سیدمحمد میرزمانی و چند پیشکسوت دیگر از جمله سوسن بخشایش صدابردار، میلاد کیایی، آهنگساز و نوازنده‌ی سنتور، فرمان مرادی از سازندگان مطرح ساز ایرانی، سیدعباس سجادی، مجری و پژوهشگر و کارشناس موسیقی تجلیل شد و به آن‌ها لوح یادبود اهدا گردید. علاوه بر این، در این بخش یاد و خاطره‌ی هنرمندان متوفی نظیر رحیم معینی کرمانشاهی، سهراب عیسی‌پور، احمد محسن‌پور، شیدا جاهد، جواد لشکری، ناصر مهرورز، خلیل کسایی، شاهرخ پورمیامین، هوشنگ استوار، حبیب محبیان، مصطفی‌کمال‌ پورتراب، مجید نجاحی و فرهنگ شریف زنده نگه داشته شد.

معرفی آلبوم‌های برگزیده دو سال اخیر به انتخاب هیئت داوران

بخش دیگری از مراسم هفدهمین جشن تأسیس خانه موسیقی به انتخاب آلبوم و کتاب برگزیده دو سال اخیر به انتخاب هیئت داوران اختصاص داشت. در این بخش، عباس خوشدل، فریدون شهبازیان، میلاد کیایی و هوشنگ کامکار، هیئت داوران بخش آلبوم موسیقی جشن هفدهمین سالگرد تأسیس خانه‌ی موسیقی، آلبوم «از روزگار رنگ‌آمیز» به آهنگسازی کوروش دانایی و خوانندگی وحید تاج و آلبوم «هیچ مگو» به آهنگسازی احسان ذبیحی‌فر و خوانندگی وحید عسگری را به طور مشترک به عنوان آلبوم برتر انتخاب کرده و جایزه‌ی آنها را تقدیم کردند. گفتنی است این آلبوم‌ها برگزیدگان سال ۹۴ بودند که به دلیل همزمانی با فاجعه‌ی منا و عدم برگزاری این جشن در سال گذشته در این برنامه اهدا و از آنان تقدیر شد.

پس از اهدای جوایز آلبوم‌های برتر، دو بخش کوتاه دیگر برگزار شد. در این دو بخش، ابتدا قطعه‌هایی از موسیقی اصیل ایرانی به هنرمندی محمدرضا ابراهیمی (تار)، سینا خشک‌بیجاری (تمبک)، احسان ذبیحی‌فر (کمانچه) و مجتبی عسگری (آواز) اجرا شد و سپس از جمعی دیگر از پیشکسوتان حوزه‌ی موسیقی نظیر آذین موحد نوازنده‌ی فلوت، پژوهشگر و استاد دانشگاه، سیاوش ظهیرالدینی مدرس و نوازنده‌ی ویلن، لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر در حضور شهرام ناظری، حمیدرضا نوربخش و علی مرادخانی تجلیل به عمل آمد.

معرفی برندگان بخش‌های کتاب و پژوهش، ترجمه و کتاب‌های آموزشی

در آخرین بخش این مراسم، برندگان بخش‌های کتاب و پژوهش، ترجمه و کتاب‌های آموزشی معرفی شدند. رتبه‌ی اول بخش کتاب و پژوهش به صورت مشترک به ساسان فاطمی برای نگارش کتاب «جشن موسیقی در فرهنگ‌های شهری تهران» و سینا صدقی برای نگارش کتاب «پنجره‌ای با شیشه‌های کوچک رنگی» نشر ماهور رسید و محمدرضا فیاض برای نگارش کتاب «تا بر دمیدن گل‌ها» نشر سوره‌ی مهر حائز رتبه‌ی دوم و فرهود صفرزاده برای نگارش کتاب «باد خزان‌ــ درباره‌ی غلامحسین درویش» نشر فنجان به رتبه‌ی سوم رسیدند و جایزه‌ی خود را از مسعود شعاری، بهداد بابایی، آروین صداقت کیش و آذر هاشمی دریافت کردند.

در بخش ترجمه نیز رتبه‌ی اول به حسین یاسینی، مترجم کتاب «پدیدارشناسی موسیقی» نشر ققنوس رسید و سیدعبدالله انوار با ترجمه‌ی کتاب «علم جوامع موسیقی» و مسعود ابراهیمی با ترجمه‌ی کتاب «مبانی آهنگسازی» نشر هم‌آواز به رتبه‌های دوم و سوم رسیدند.

در بخش کتاب‌های آموزشی، هیئت داوران هیچ برنده‌ای را معرفی نکرد و فقط از کتاب‌های «ضرب آوا» نوشته‌ی حمید قنبری نشر ماهور، «ضربی‌های حبیب سماعی» نوشته‌ی شهاب منا از نشر خنیاگر و کتاب «ضربی‌های علی‌اکبر شهنازی» نوشته‌ی حسین مهرانی نشر ماهور تقدیر شد. داوران این بخش حمیدرضا اردلان، هومان اسعدی و آروین صداقت‌کیش بودند.

هفدهمین جشن سالگرد تأسیس خانه‌ی موسیقی ایران با اجرای چند قطعه توسط ارکستر سازهای بادی «کارا» به رهبری بردیا کیارس به کار خود پایان داد.

در این مراسم مجید کیانی، هوشنگ کامکار، شاهرخ تویسرکانی، بهرام جمالی، سیاوش ظهیرالدینی، یارتا یاران، مسعود حبیبی، علی عزیزی، محسن رجب‌پور، محمد موسوی، سالار عقیلی، حریر شریعت‌زاده، مسعود شعاری، عباس سجادی، محمدعلی خبری، فرزاد طالبی، ناصر ایزدی، لوریس چکناوُریان، علی‌اکبر صفی‌پور، رازمیک اوحانیان، داود گنجه‌ای، مجید رجبی‌معمار، فریدون شهبازیان، داریوش پیرنیاکان، میلاد کیایی، وحید تاج، جاوید مجلسی، هادی منتظری و… به عنوان مهمان ویژه حضور داشتند.

جشن خانه‌ی موسیقی هر سال در مهرماه و همزمان با سالگرد تأسیس این نهاد صنفی برگزار می‌شود که به اجرای موسیقی در سبک‌های مختلف، تجلیل از چهره‌های پیشکسوت موسیقی و معرفی برگزیدگان دوسالانه‌ی کتاب برتر و آلبوم برتر موسیقی اختصاص دارد.