انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

از چاپ آوانگاری تصنیف‌های عبدالله دوامی تا قطعات سنتور حسین پرنیا / چند کتاب موسیقی در راه بازار کتاب

شهاب منا مدیر نشرخنیاگر درباره آثاری که در حال نشر آنهاست در گفت‌وگو با هنرآنلاین توضیح داد: کتاب “تئوری مقدماتی موسیقی”، اثر اسپاسبین که توسط مسعود ابراهیمی ترجمه شده، سال‌هاست به ‌صورت گسترده در دوره‌های تئوری مقدماتی موسیقی در موسسات آموزشی در روسیه تدریس می‌شود و می‌تواند به ‌صورت خودآموز هم مورد استفاده قرار بگیرد.

او درباره ویژگی‌های این کتاب در مقایسه با کتب دیگری که در سال‌های اخیر در این حوزه چاپ شده‌اند، گفت: این اثر رویکرد متفاوتی نسبت به تعریف و طبقه‌بندی انواع مختلف مترها و میزان‌ها، توجه ویژه به موضوع مدها و ارتباط درجات پایدار و ناپایدار در مدها، مبحث مفصل درباره فواصل و موضوع فواصل ویژه یا خاص، اطلاعات مربوط به نحو موسیقایی (ساختمان موسیقایی، کادانس‌ها، جمله و غیره)، مدولاسیون، انتقال و ملیسم‌ها دارد.

مدیر نشر خنیاگر ادامه داد: با توجه به اهمیت زیاد تمرینات عملی در حوزه تئوری موسیقی، مسعود ابراهیمی کتاب “تمرینات و تکالیف تئوری مقدماتی موسیقی” تالیف خوستنکو را نیز به فارسی ترجمه کرده که تمرینات آن به ‌موازات فصل‌های کتاب “تئوری مقدماتی موسیقی” به ‌کار گرفته می‌شوند و هم‌زمان منتشر می‌شوند.

منا کتاب “حل تکالیف و تمرینات تئوری مقدماتی موسیقی” را مکملی ضروری برای کتاب‌های درسی تئوری مقدماتی موسیقی دانست و افزود: هدف این کتاب برآورده ‌ساختن نیاز مبرم معلمان و هنرجویان برای تمرینات عملی است. در هر موضوع سه ‌نوع تمرین شفاهی، کتبی و روی پیانو ارائه و پیش از تمرینات عملی سوالات تئوری آورده شده‌اند.

او همچنین از چاپ کتاب “آوانگاری تصنیف‌های عبدالله دوامی به روش نوین” با آوانگاری مهران مشکری خبر داد و اظهار داشت: از میان تصنیف‌های قدیمی به روایت استاد عبدالله دوامی، دوازده تصنیف در دوره کهن‌سالی ایشان به ‌صورت صوتی ضبط شده و نت‌نگاری برخی از آن‌ها در کتاب ردیف آوازی و تصانیف قدیمی به روایت استاد عبدالله دوامی درج نشده است، نظیر تصانیف “به ملازمان سلطان” در همایون، “ای کبوتر” در ابوعطا و “آنکه هلاک من همی” در بیات ترک. این کتاب که اتمام نگارش آن به سال ۱۳۸۵ باز می‌گردد، آوانگاری این دوازده تصانیف را به روشی جدید و در سه خط ارائه می‌دهد.

منا با این توضیح که کتاب “تحریر خیال” مجموعه قطعات برای سنتور (۱)، اثر حسین پرنیا نیز به زودی چاپ می‌شود، تصریح کرد: این اثر حاوی ۳۶ قطعه بی‌کلام حسین پرنیا در هفت دستگاه و پنج آواز موسیقی ایرانی است که پیش‌تر در آلبوم‌های موسیقی هم‌چون “تحریر خیال” و “رقص آشفته” به خوانندگی ایرج بسطامی، “رقصانه (بزرگ‌داشت حضرت مولانا)” به خوانندگی شهرام ناظری، “ساکن جان” و “ذوق جنون” به خوانندگی علی جهاندار، “زخم جدایی” و “نقش ماندگار (بزرگ‌داشت استاد فرامرز پایور)” و آلبوم‌های بی‌کلام “در ایوان سکوت”، “یاد (برای خرابه‌های تخت جمشید)”، “از بلخ تا قونیه” و “بانوی خیال” منتشر شده و لوح فشرده صوتی اجرای گروهی قطعات نیز ضمیمه این کتاب است.

لازم به یادآوری است، کتاب “نه پیش‌درآمد و رنگ از درویش‌خان و موسی معروفی برای سنتور” بازنویسی و تنظیم طلیعه کامران و شهاب منا و “لذت موسیقی: روش نوین آموزش موسیقی کودک با بلز (همراه با توضیح روش تدریس)”، گردآوری و تنظیم مهدی عقیلی از آثاری است که به تازگی توسط  نشر خنیاگر روانه بازار کتاب شدند.

منبع: هنرآنلاین