پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران
https://nay.ir

از نغمه‌های بومی تا ارکستر مجلسی؛ تجربه‌ای جسورانه روی صحنه شهرکرد

 

اجرای اخیر ارکستر فیلارمونیک خنیا با پیوند موسیقی فولکلور و بیان ارکسترال، تصویری تازه از ظرفیت‌های آواز و موسیقی منطقه‌ای ارائه کرد؛ اجرایی که با استقبال مخاطبان همراه شد و بیش از هر چیز، بر رویکرد فرهنگی و تجربه‌گرایانه آن تأکید داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران ، اجرای اخیر ارکستر فیلارمونیک خنیا با پیوند موسیقی فولکلور و بیان ارکسترال، تصویری تازه از ظرفیت‌های آواز و موسیقی منطقه‌ای ارائه کرد؛اجرایی که با استقبال مخاطبان همراه شد و بیش از هر چیز، بر رویکرد فرهنگی و تجربه‌گرایانه آن تأکید داشت.

مازیار قاسمی خواننده و تهیه کننده موسیقی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران درباره اجرای اخیر خود با ارکستر فیلارمونیک خنیا گفت: این اجرا در شهرکرد و در فرهنگسرای بزرگ این شهر برگزار شد و برنامه، تلفیقی از موسیقی کلاسیک یا جهانی با موسیقی سنتی بود که در سه ژانر مختلف به روی صحنه رفت.

 

وی در تشریح پیشینه و ترکیب ارکستر فیلارمونیک خنیا گفت: این ارکستر با مشارکت نوازندگانی از استان‌های اصفهان و چهارمحال‌وبختیاری شکل گرفته است. بخش عمده اعضا در استان اصفهان و با مدیریت آقای پویا ولیخانی و آقای سجادیه فعالیت خود را آغاز کردند و در ادامه، نوازندگان سازهای سنتی از استان چهارمحال‌وبختیاری نیز به این مجموعه اضافه شدند. در نهایت، این دو بخش با یکدیگر ادغام شدند و ارکستر فیلارمونیک خنیا را با ۲۵ عضو تشکیل دادند.

 

قاسمی درباره برنامه‌های آتی ارکستر نیز بیان کرد: پس از این اجرا و بعد از یک دوره استراحت، ارکستر فیلارمونیک خنیا طبق روال خود برنامه‌های متعددی دارد و به‌صورت هفتگی فعالیت می‌کند.

این خواننده و مدرس موسیقی در خصوص مسائل مالی و بازگشت سرمایه این کنسرت گفت: از نظر مالی، برای شخص بنده که برگزارکننده کنسرت بودم، این اجرا هیچ‌گونه بازگشت مالی نداشت. این نخستین تجربه من در همکاری با ارکستر فیلارمونیک بود و تمام هزینه‌ها را شخصاً پرداخت کردم و هیچ سود مالی برای من حاصل نشد.

 

قاسمی درباره ادامه همکاری با ارکستر فیلارمونیک خنیا تصریح کرد: رویکرد ما در این همکاری، بیشتر فرهنگی بود. هدف این بود که به موسیقی استان چهارمحال‌وبختیاری خدمت شود، به‌ویژه اینکه توانستیم یک حرکت جدید انجام دهیم و موسیقی فولکلور یا محلی را با ارکستر مجلسی فیلارمونیک ترکیب کنیم. این اقدام، کاری نو و متفاوت بود که با همت انجمن موسیقی استان و همچنین با همکاری آموزشگاه موسیقی نی‌داوود انجام شد.

وی ادامه داد: قطعاتی که اجرا شد، شامل آثار کلاسیک، فولکلور کلاسیک و قطعات محلی بود. همچنین قرار بود اجرای موسیقی سنتی نیز داشته باشیم که متأسفانه به دلیل نبود وقت، امکان اجرای آن فراهم نشد. هدف ما این بود که نشان دهیم یک خواننده می‌تواند به‌صورت هم‌زمان در ژانرهای مختلف آوازی و موسیقایی فعالیت کند. آقای نادر شیرانی نیز به‌عنوان تنظیم‌کننده این قطعات کنارمان بودند؛ برخی از آثار اجراشده ساخته خود ایشان بود و برخی دیگر از آثار آهنگسازان مختلف انتخاب و اجرا شد.

 

قاسمی در خصوص میزان استقبال مخاطبان از این کنسرت گفت: استقبال بسیار خوبی صورت گرفت. با توجه به اینکه این نخستین همکاری من با ارکستر فیلارمونیک بود، در ابتدا شاید اعتماد کامل وجود نداشت، اما من شخصاً تمام هزینه‌ها را به‌دلیل ماهیت فرهنگی کار تقبل کردم. سالن با استقبال خوبی مواجه شد، بلیت‌ها فروخته شد و بخش قابل توجهی از حاضران را افراد فرهیخته و مهمانان فرهنگی تشکیل می‌دادند. در روزهای پایانی، با نصب بنر در سطح شهر و انجام تبلیغات گسترده، ظرفیت سالن تکمیل شد و بسیاری از علاقه‌مندان دیگر موفق به تهیه بلیت نشدند.

 

وی در ادامه، درباره چالش‌ها و مسائل مدیریتی ارکسترهایی مانند ارکستر فیلارمونیک گفت: در هر اجرایی، از ابتدا تا انتها مشکلات و حاشیه‌های مختلفی وجود دارد که گاهی باید بسیاری از آن‌ها را نادیده گرفت. تمرین‌های ما در شهر اصفهان انجام می‌شد و هزینه‌های رفت‌وآمد، به‌ویژه برای اعضای گروه کر، مشکلاتی ایجاد می‌کرد. گروه کرال حدود ۱۵ نفر بود و خود من رهبری آن را بر عهده داشتم. در حوزه تنظیم نیز با چالش‌هایی مواجه بودیم. به‌نظر من، آهنگسازان می‌توانند آثار جدیدی در ژانرهای مختلف تولید کنند تا امکان اجرای آن‌ها با ارکسترهای سمفونیک فراهم شود و از توان خوانندگان حرفه‌ای به‌خوبی استفاده شود.

 

قاسمی درباره شکل‌گیری ارکستر فیلارمونیک خنیا توضیح داد: این ارکستر در اصفهان با نام دیگری و با مدیریت آقای ولیخانی فعالیت خود را ادامه می‌دهد. اما گروهی که در استان چهارمحال‌وبختیاری تشکیل دادیم، تنها پنج یا شش ماه از زمان شکل‌گیری آن می‌گذرد و در واقع یک مجموعه تازه‌تأسیس محسوب می‌شود.

وی در خصوص تداوم فعالیت این ارکستر تأکید کرد: قطعاً تصمیم داریم فعالیت‌ها را ادامه دهیم، البته با اتخاذ تدابیری که میزان ضرر و زیان مالی کاهش پیدا کند. این نخستین تجربه من در این سطح از فعالیت بود و با توجه به شرایط اقتصادی، تأمین چنین هزینه‌هایی برای من که تمام شغل و زندگی‌ام موسیقی است، کار ساده‌ای نیست.

 

این هنرمند درباره برنامه‌های شخصی و آموزشی خود نیز بیان کرد: برنامه‌های جداگانه‌ای برای اجرا دارم و در حوزه موسیقی محلی و ارکستر فیلارمونیک نیز برنامه‌های متعددی برای اجرا و ضبط در دستور کار داریم.

 

قاسمی در تشریح جزئیات این فعالیت‌ها افزود: تمرکز اصلی ما بر موسیقی فولکلور و فولکلور کلاسیک است. همچنین سبک جدیدی با عنوان «لونا وا» وجود دارد که آهنگسازی آن را آقای نادر شیرانی انجام داده‌اند و قرار است چند ترک در این سبک ضبط کنیم. این نوع موسیقی، که ترکیبی از موسیقی کلاسیک، فولکلور و موسیقی ملل است، می‌تواند جذابیت بالایی برای مخاطبان داشته باشد و از نظر حرفه‌ای نیز بسیار ثمربخش باشد. اگرچه انواع کنسرت‌ها و اجراها در کشور برگزار می‌شود، اما چنین اجراهایی می‌توانند اثرگذاری متفاوتی داشته باشند.

 

وی در پایان درباره جایگاه موسیقی فولکلور در استان گفت: موسیقی فولکلور، موسیقی فاخر هر منطقه است و در استان چهارمحال‌وبختیاری نیز توجه ویژه‌ای به آن می‌شود. به‌ویژه پس از حضور آقای دکتر تیرگیر در انجمن موسیقی، تلاش‌های مؤثری در حوزه موسیقی فولکلور انجام شده است. هدف ما این است که مسیر این موسیقی متوقف نشود و بتوانیم موسیقی فولک را به سطح جهانی معرفی کنیم؛ مسیری که پیش‌تر زنده‌یاد استاد نوری نیز با تبدیل آثار فولکلور به قطعات ارکسترال و حتی اپرایی طی کرده بود و ما نیز در همین راستا گام برداشتیم.

 

گفتگو:مینا آتشی