انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

از سالن تا ساحل؛ نوای موسیقی نواحی در بندر می‌پیچد / هدف ما روشن نگه‌داشتن چراغ موسیقی نواحی است

به گزارش نای، نشست خبری هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران روز یکشنبه ۳۱فروردین ۱۴۰۴ با حضور احمد صدری (سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، فرخنده جلالی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامیاستان هرمزگان)، محمدعلی مرآتی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) و فواد توحیدی (دبیر جشنواره) در محل ساختمان دفتر موسیقی برگزار شد.

آغاز با تأخیر؛ برگزاری دو دوره در یک سال

در ابتدای نشست، احمد صدری ضمن اشاره به تأخیر در برگزاری دوره هفدهم گفت: «این دوره از جشنواره با اندکی تأخیر برگزار خواهد شد، اما طبق وعده‌ای که در سال گذشته داده بودیم، هفته آینده جشنواره برگزارمی‌شود. همچنین، دوره هجدهم نیز در سال جاری برگزار خواهد شد، اما زمان دقیق آن منوط به تشکیل شورای سیاست‌گذاری است. احتمالاً دوره هجدهم در نیمه دوم سال برگزار خواهد شد.»

او تأکید کرد: «تلاش داریم تا جشنواره موسیقی نواحی صرفاً به اجراهای صحنه‌ای محدود نماند و ابعاد مختلف موسیقی نواحی، از جمله آموزش، پژوهش و مستندسازی نیز مورد توجه قرار گیرد.»

هرمزگان؛ میزبان جشنواره با پشتوانه تنوع فرهنگی

فرخنده جلالی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان در ادامه این نشست گفت: «میزبانی جشنواره به استان هرمزگان سپرده شد؛ استانی که سال‌ها محل زیست، همزیستی و تعامل اقوام مختلف ایرانبوده و این تنوع قومی، بستری غنی برای موسیقی نواحی ایجاد کرده است.»

او با قدردانی از معاونت هنری وزارت ارشاد بابت واگذاری میزبانی به ایناستان، افزود: «پس از انتقال میزبانی، حامیان فرهنگی استان، بخش خصوصی و اتاق بازرگانی برای تأمین منابع مالی جشنواره پای کار آمدند. هدف ما روشن نگه‌داشتن چراغ موسیقی نواحی و انتقال آن به نسل‌های آینده است.»

حضور ۱۰۶ هنرمند از ۲۲ استان کشور

جلالی با اشاره به جزئیات شرکت‌کنندگان گفت: «در این دوره ۳۴ گروه از ۲۲ استان کشور حضور دارند. استان هرمزگان به عنوان میزبان با ۶ گروه و استان‌های سیستان و بلوچستان، گیلان، فارس، خراسان رضوی،خراسان شمالی و خوزستان هر کدام با ۲ گروه در جشنواره شرکت می‌کنند. دیگر استان‌ها نیز هرکدام با یک نماینده حضور دارند.»

وی ادامه داد: «تک‌نوازی، دونوازی و گروه‌نوازی در این دوره تنوع شنیداری قابل توجهی ایجاد کرده است. در بخش تکنوازی، ۱۲ اجرایمتفاوت خواهیم داشت.»

برنامه‌های پژوهشی، معرفی سازهای بومی و تجلیل از مفاخر

جلالی درباره بخش پژوهشی گفت: «در این دوره، ۲۰ محقق و پژوهشگر موسیقی نواحی حضور خواهند داشت. این پژوهشگران علاوه بر بررسیاجراها، به بررسی سازها و ابزار موسیقی نواحی نیز می‌پردازند.»

او همچنین افزود: «در حاشیه جشنواره، به معرفی سازهای بومی نظیرعود و جفتی که در استان هرمزگان امکان ساخت آن‌ها وجود دارد خواهیمپرداخت. همچنین برنامه‌ای برای تجلیل از مفاخر موسیقی نواحی در نظر گرفته شده است.»

اجرای برنامه‌ها در نقاط عمومی و نوار ساحلی بندرعباس

مدیرکل فرهنگ و ارشاد هرمزگان درباره اجرای برنامه‌های عمومی جشنواره گفت: «سالن اصلی اجراهای این دوره از جشنواره، در فرهنگسرای طوبی خواهد بود. همچنین گروه‌هایی به نوار ساحلی بندرعباس و بازارهای پرتردداعزام می‌شوند تا از این طریق بتوانیم موسیقی نواحی را به میان مردم ببریم.»

پوشش رسانه‌ای گسترده و بلیت‌فروشی هدفمند

جلالی در خصوص نحوه تماشای جشنواره برای علاقه‌مندان توضیح داد:«تمام رویدادهای جشنواره از پنجم تا هشتم اردیبهشت، از طریقتلویزیون‌های اینترنتی، صفحه تلوبیون و پلتفرم آپارات به صورت زنده پوشش داده خواهد شد.»

او همچنین افزود: «فروش بلیت از هم‌اکنون آغاز شده است. قیمتبلیت برای عموم ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده، اما برای هنرجویانموسیقی، دانش‌آموزان و دانشجویان، بلیت رایگان ارائه می‌شود. هدف از فروش بلیت، کسب درآمد نیست بلکه ایجاد نظم در برگزاری رویداداست.»

گروه‌های تازه‌نفس و دوری از تکرار

فواد توحیدی، دبیر جشنواره، درباره نحوه انتخاب گروه‌ها گفت: «ما یک هیات انتخاب داشتیم که هر یک از اعضا، گروه‌هایی را برای حضور معرفیکردند. برخی گروه‌ها نیز به انتخاب شخصی من وارد شدند. تلاش کردم از گروه‌های تکراری پرهیز شود و هنرمندان جدید یا آن‌هایی که سال‌ها در جشنواره حضور نداشتند، به میدان بیایند.»

او با اشاره به چالش‌های این روند افزود: «برخی از افراد تصور می‌کنند که جای آن‌ها در جشنواره همیشگی است، حتی تهدید کردند که در صورت حذف، جشنواره را دچار اختلال خواهند کرد. اما ما سعی کردیم معیار را بر شایستگی، نه سابقه صرف، بگذاریم.»

نشست‌های صمیمیِ پژوهشی

توحیدی درباره تغییر رویکرد بخش پژوهشی گفت: «در این دوره، تمرکز ما بر شنیدن روایت‌های خودِ هنرمندان است. برای جلسات پژوهشی هیچ موضوع مشخصی را از پیش تعیین نکرده‌ایم. ترجیح می‌دهیم در نشست‌هایی صمیمی، به بررسیِ مباحث مختلف در عرصه موسیقی نواحی ایران بپردازیم.»

توجه به مخاطب عام و ایجاد بستر طبیعی اجرا

دبیر جشنواره در ادامه افزود: «موسیقی نواحی برای بسیاری از مخاطبان عادی ناآشناست، اما اجرا در محیط عمومی باعث جذب آن‌ها می‌شود. بسیاری از مخاطبان ما به‌صورت تصادفی با گروه‌های موسیقیبرخورد می‌کنند و جذب می‌شوند. به همین دلیل، دو بستر اجرا – بسته(سالن) و باز (میدانی) – در این دوره در نظر گرفته شده است.»

حضور بانوان در جشنواره

توحیدی در پایان به حضور بانوان در جشنواره اشاره کرد و گفت: «امسالگروه‌هایی از بانوان نیز در جشنواره شرکت کرده‌اند، متاسفانه به‌طور کلیحضور بانوان در موسیقی نواحی محدود است. شاید بهتر است که خودِ بانوان هم در این زمینه تلاش و حضور پررنگ‌تری داشته باشند.»